سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

گروه بورس: پس لرزه‌های افزایش قیمت سنگ‌آهن، سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات را دچار تلاطم کرد

به گزارش همشهری، هرچند مسئولان وزارت صنایع و معادن و سازمان بورس و اوراق بهادار پس از انتشار خبر افزایش قیمت کنسانتره سنگ‌آهن در روزنامه همشهری در خرداد ماه، این خبر را تکذیب کرده بودند اما بالاخره این خبر در روز یکشنبه رسما منتشر شد و تحولات جدیدی را در گروه فلزات اساسی بورس که در حال حاضر 40 درصد ارزش بازار سهام را در اختیار دارند به‌وجود آورد.

انتشار خبر افزایش قیمت سنگ‌آهن در 3 روز گذشته، همان طور که پیش‌بینی می‌شد از یک‌سو باعث افزایش سود آوری شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن و از سوی دیگر باعث کاهش سود آوری شرکت‌های تولید‌کننده فولاد می‌شودکه مصرف‌کننده سنگ‌آهن هستند.

در حال حاضر این 2‌گروه پیشتازان اصلی بازار تلقی می‌شوند. بر این اساس سهام شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن مانند چادرملو و گل‌گهر که از این افزایش قیمت منتفع خواهند شد از روز گذشته با استقبال بیشتر بازار مواجه شدند.

تحولات چند روز گذشته باعث شد تا در مبادلات روز گذشته نماد شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر و همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که سهامداران اصلی این 2 شرکت هستند برای افزایش پیش‌بینی سود سالانه بسته شوند.

پیش‌بینی رشد 26 درصدی

اما در آخرین تحولات دیروز، فارس به نقل از مدیر مالی شرکت چادرملو از افزایش 26 درصدی سود این شرکت خبر داد. به گفته مدیر مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، پیش‌بینی سود هر سهم چادرملو در پی افزایش قیمت سنگ‌آهن از 1264 ریال با رشد 26 درصدی به 1585ریال رسید.

سید‌ محمود سیدی گفت: در پی افزایش قیمت سنگ‌آهن سود هر سهم شرکت چادر ملو، 5/25 درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش سود سهامداران عمده

اما تاثیر افزایش قیمت سنگ‌آهن تنها به سهام چادرملو و گل گهر ختم نمی‌شود و این افزایش قیمت، پیش‌بینی سود شرکت‌ها ی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و سرمایه‌گذاری امید را نیز تغییر خواهد داد.

به همین دلیل روز گذشته نماد این دو شرکت نیز در بورس بسته شد.  زمان اثرگذاری تعدیل سود شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر بر 2 شرکت سرمایه‌گذاری امید و توسعه معادن و فلزات متفاوت است.

براساس این گزارش سود شرکت سرمایه‌گذاری امید که در حال حاضر مالک 36 در صد از سهام چادرملو و 37 درصد از سهام گل‌گهر است به‌دلیل آنکه سال مالی‌اش 30 آذر ماه است برای سال مالی آینده به بازار منعکس خواهد شد اما به گفته حسین ملاحسین‌آقا، مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که مالک 25 و 15‌درصد از سهام شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر است با توجه به سال مالی 29‌اسفند شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات این شرکت اثرات تعدیل سود شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر مشهود خواهد بود. ملاحسین آقا در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر آیا برآوردی از اثرات تعدیل سود شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر روی سود توسعه معادن و فلزات انجام شده یا خیر اظهار داشت: فعلا برآوردی صورت نگرفته اما بعد از اعمال تعدیل سود در اولین فرصت اطلاعات جدید به بورس ارائه می‌شود تا در اسرع وقت نماد معاملاتی این شرکت بازگشایی شود.

واکنش فولادی‌ها

گذشته از تاثیر مثبتی که افزایش قیمت سنگ‌آهن بر سهام شرکت‌های تولید‌کننده این محصول دارد، این افزایش باعث بالا رفتن هزینه تولید شرکت‌های فولادی می‌شود، براساس آخرین اطلاعات دریافتی 10 درصد از هزینه تولید فولاد در شرکت‌های فولادی مربوط به تامین سنگ‌آهن می‌شود اما با وجود این هنوز برآورد و محاسبه دقیقی از این تاثیر گذاری بر میزان سود سالانه شرکت‌های فولادی انجام نشده است اما مسئولان شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان در آخرین ساعات معاملات روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کردند که افزایش قیمت سنگ‌آهن بر پیش‌بینی در آمد هر سهم سال مالی 87 این شرکت‌ها تاثیر با اهمیتی نخواهد داشت.

این 2 شرکت هیچ محاسبه و اشاره‌ای به میزان دقیق این افزایش قیمت نکرده‌اند.

تکذیب و حالا تایید

 انتشار خبر افزایش قیمت سنگ‌آهن در خرداد ماه در روزنامه همشهری منجر به واکنش مستقیم رئیس‌جمهوری شد اما وزیر صنایع و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری این موضوع را تکذیب و اعلام کرده بودند که خبر روزنامه همشهری کذب محض است، همین موضوع باعث شد تا بیش از چند ماه خبر افزایش قیمت سنگ‌آهن در حد شایعه  باقی بماند و هیچ کس حاضر نشود این خبر را تایید کند.

کد خبر 62359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز