به گزارش همشهری آنلاین به نقل از عصر ایران، خرافه پرستی از دیرباز تاکنون بحث جدایی ناپذیر زندگی مردم در همه کشورهای جهان بوده است و خرافات نه تنها در ایران بلکه قرنهاست در جهان ریشه دارد.
«مارکز» در «صد سال تنهایی» تصویری واقعی از جهان خرافه نشان میدهد. رمان صد سال تنهایی به عنوان شناخته شده ترین نماینده ی رئالیسم جادویی، پر از گنجینه های گیج کننده و مبهم است که ذهن خواننده را اسیر خود می سازد. خرافات از ادبیات تا اقتصاد را نشانه گرفتهاند و این روزها دیگر سهم قابلتوجهی از سبد برخی خانوار را به خود اختصاص می دهند.
میلیاردهای زاغهنشین
در کوچه پسکوچههای تنگ و دور افتاده اطراف شهرها مردان و زنانی هستند که عدهای را اسیر جهان و گاهی خباثت خود کردهاند. این گروه که درآمد قابل ملاحظهای از جهل و نادانی مردم دارند، بیشتر در حاشیههای شهر فعالیت میکنند. رمال ها همان افراد شیادی هستند که تنها با القای مشتی خرافه و راهکار پوچ مردم را فریب داده و پول های کلانی به جیب می زنند.
مردی میانسال نزدیک خیابان اکبرآباد - بعد از ماهدشت کرج - در خانه ای کوچک با چندین گربه ریز و درشت زندگی میکند. او خود را ناجی زندگی مردم معرفی و در برابر راه های نجاتی که ارائه می کند ارقام شگفت انگیزی از مردم مطالبه می کند.
مسیر آنقدر دورافتاده است که بدون داشتن وسیله شخصی نمی توان خود را به خانه این رمال رساند. قبل از رفتن حتما نیاز به هماهنگی و وقت قبلی وجود دارد. بدون وقت قبلی پذیرش ممکن نیست. حیطه فعالیت این رمال تمامی امور مربوط به زندگی است. از عشق و ازدواج گرفته تا طلاق و مابقی موارد.
تقریبا با ریش و موی بلند صورت خود را غیرقابل شناسایی کرده است. برای معرفی باید بخشی از اسرار زندگی را در اختیارش گذاشت. تمامی اطلاعات مربوط به مشکل را دریافت می کند و پس از آن راهکار ارائه می دهد.
برای هر مشکل حدود قیمتی وجود دارد: طلسم ازدواج بین ۳ تا ۷ میلیون تومان، دعای گشایش بخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان، درمان نازایی ۸ تا ۱۰ میلیون تومان، طلسم زبانبند همسر ۴ تا ۵ میلیون تومان و ...!
روزانه بین ۵ تا ۱۰نفر مراجعه حضوری دارند و سهم طلسم ازدواج و دعای گشایش بخت بیشتر از دیگران است.
یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که یک رمال می تواند سالیانه درآمدی میلیاردی داشته باشد در حالی که برای حفظ ظاهر باید در دخمههایی تاریک زندگی کند.
قیمتهای میلیاردی طلسم موفقیت در دادگاه!
پیش از این بیشتر رمالها و افراد حاضر در چرخه علوم غربیه به مسایل خانوادگی ورود می کردند و چندان نقشی از مسایل قضایی و حقوقی و حتی اجتماعی نداشتند؛ اما با توسعه اقتصاد خرافه در جامعه پدیدههای نوظهوری هم در این افراد مشاهده می شود. کافی است جستجویی در سایت ها و وبلاگهای مختلف داشته باشید. "دعای موفقیت در دادگاه" دیگر به یک کلید واژه تبدیل شده است.
شیادان با حضور گسترده در فضای مجازی از ظرفیتهای این فضا برای رونق کسب و کار خود استفاده می کنند. بیشتر این طلسم ها با عنوان "زبانبند قاضی" به مشتریان ارائه می شود. برای دریافت این طلسم هم حتما باید مراجعه حضوری داشت.
مسیر تهران به سمت پاکدشت نرسیده به پارچین مردی در روستایی ادعا می کند که قادر به تغییر رای دادگاه است. او که دارای یک سایت اینترنتی است از طریق اینستاگرام هم تبلیغات می کند.
این مرد که در وهله اول به صورت اینترنتی و پس از آن حضوری افراد را ویزیت می کند رقم بسیار بالایی برای تغییر رای دادگاه دریافت می کند. برای مراجعه حضوری باید پرونده قضایی را با خود به نزدش برد. برای تغییر یک رای حدود یک تا یک و نیم میلیارد هم دریافت می کند. اگر پرونده اقتصادی باشد تقاضای دریافت درصد از سود رای دادگاه را دارد.
ارقام برای تغییر رای دادگاه بسیار بالا است. برای رای طلاق بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دستمزد دریافت می کند. البته هیچ ضمانتی هم برای موفقیت ارائه نمی شود و اساساً ادعاهایش قابل راستی آزمایی نیست.
کفبینها؛ پیشگوهای کمدرآمد
این گروه بیشتر در حوزه زنان فعالیت می کنند و بیشتر آنها خانم هستند. از کسانی که با دیدن کف دست پیشگویی می کنند تا کسانی که با دیدن ته مانده قهوه، فال گرفته و ورق و پاسور و تاروت و... را سرخط می کنند تا به ادعای خود، مهم ترین وجوه زندگی مردم را بیرون بریزند!
آنها در اکثر شهرها هستند و بیشتر زندگی کولی واری دارند. البته این روزها دامنه فعالیت کف بین ها از پارک ها به آرایشگاههای زنانه هم کشیده شده است. پیش از این کف بین ها با کلید واژه "فالت ببینم" فعالیت می کردند؛ اما چند سالی است که با رشد فال قهوه، فال تاروت و افرادی که ادعا می کنند چشم برزخی دارند درآمد این گروه بالا رفته و حوزه های فعالیتی آنها گسترش پیدا کرده است.
خانم نسبتا جوانی در یک آرایشگاه زنانه یک صندلی اجاره کرده است. بیشتر مشتریان او دختران جوانی هستند که سودای عاشقی به سر دارند. این خانم مدعی گرفتن فال قهوه راستین است. برای هر ویزیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دریافت می کند. روزانه بین ۲۰تا ۲۵ فال می گیرد و به ازای هر فال ۱۵ درصد به صاحب آرایشگاه پول می دهد. به گونهای که یک کارتخوان جدا برای خود در نظر گرفته است.
فال تاروت طرفداران کمتری دارد با این اوصاف قیمت فال تاروت هم کم نیست و برای هر فال حدود ۲۰۰ هزار تومان دریافت می شود. بیشتر پیشگویی عشق و ازدواج است و به سایر حوزهها کمتر وارد می شود. به طور کلی درآمد کف بینها و فالگیرها یک سوم درآمد رمالها هم نیست.
درآمد ناچیز دعانویسی از دیرباز تاکنون
این گروه بیشتر آشنایان به علوم غریبه هستند و تلاش می کنند موجه تر جلوه کنند. بیشتر به باطل سحر و گشایش بخت و مشکل ناباروری توجه دارند، بدون تردید اگر به این افراد مراجعه کنید برای شما یک "باطل السحر" تجویز می کنند. با این حال رقم های بالایی برای این کار دریافت نمی کنند.
هر دعای باطل سحر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. دعای گشایش بخت هم حدود ۵۰۰ هزار تومان. این افراد بیشتر به صورت خانوادگی این کسب و کار را پیشه خود کرده اند و مشتریان چندانی هم ندارند.
البته هستند افرادی که برای دعاهای معمولی مانند دعای مهر ومحبت میان زن و شوهر،مهر و محبت میان عروس و مادرشوهر و امثالهم حدود ۵۰ هزارتا ۱۰۰ هزار تومان دریافت می کنند. این افراد بیشتر در شهرستانها ساکن هستند.
بازار اقتصاد خرافه شهر تهران بیشتر در دست رمالان و افرادی است که به روش های شیادی و غیرانسانی متوسل شده و مبالغ هنگفتی از مردم دریافت می کنند.
مقبولیت ارتباط و استفاده از این امور، توهمی فردی و سپس اجتماعی است که از قضا میزان سواد، رشد طبقه، ثروت یا فقر مالی را نیز شامل نمی شود و به تعبیری مرزهای اجتماعی را نیز از میان برداشته است.
به طور کلی می توان گفت همانطور که بازار جادوگری و سحر گردش مالی میلیاردی دارد، اقتصاد خرافه هیچ خانواده و هیچ فردی را به رفاه اقتصادی نرسانده است. بیشتر رمالان و شیادان حدود یک تا دو سال فعالیت می کنند و به صورت ناباورانه ای در دام فعالیت های شیطانی خود گرفتار می شوند.
نظر شما