مصر تولید داخلی واکسن کرونای شرکت چینی سینوواک را در این کشور افزایش می‌دهد تا بتواند به کانونی برای صادرات واکسن به آفریقا بدل شود و جمعیت بیش از ۱۰۰ میلیونی‌اش در برابر موج چهارم عفونت محافظت می‌کند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دولت مصر در حال آماده کردن تاسیسات جدیدی است که می‌گوید می‌تواند چند میلیون دوز واکسن در روز تولید کند و همچنین در حال مذاکرات با یک تولیدکننده واکسن اروپایی نامبرده‌نشده هم هست.

دکتر هبا ولی، رئیس هلدینگ شرکت دولتی فراورده‌های زیستی و واکسن‌ها یا «واکسرا» (VASCERA) در این باره گفت: «ما در حال حاضر در حال مذاکره با سایر شرکت‌ها هستیم، چرا که مهم است که منابع واکسن‌مان را متنوع کنیم و میدوارم به زودی همکاری در تولید واکسن را با یک شرکت اروپایی اعلام کنیم.»

ولی که در مقر این شرکت صحبت می‌کرد گفت از قبل یک میلیون دوز واکسن واکسرا-سینوواک در داخل مصر توزیع شده است.

مصر در ماه‌های خیر همچنین محموله‌هایی از واکسن‌های کرونای ساخته‌شده بوسیله شرکت‌های سینوفارم، آسترازنکا، سینوواک و جانسون اند جانسون دریافت کرده است.

هاله زاید، وزیر بهداشت مصر هفته پیش ضمن اعلام برنامه‌ای برای شتاب بخشیدن به واکسیناسیون مردم اعلام کرد که حدود ۷.۵ میلیون نفر در این کشور دست کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

به گفته زاید، انتظار می‌رود موج چهارم شیوع کرونا در اواخر ماه سپتامبر (اوائل مهر) به اوج خود برسد.

کارخانه جدید شرکت «واکسرا» در بیرون از قاهره پایتخت مصر قرار است تولیدش را در ماه نوامبر (آذر) شروع کند و ظرفیت تولیدی‌اش را به یک میلیارد واکسن در سال برساند.

مصطفی مدبولی، نخست‌وزیر مصر روز دوشنبه گفت: «هدف ما نه تنها این است که به خودکفایی از لحاظ واکسن مورد نیازمان برسیم، بلکه امیدوارم به کشورهای برادرمان در آفریقا و کل منطقه واکسن صادر کنیم.»

ولی گفت که همکاران چینی مصر بر خطوط محلی نظارت کرده بودند و تردیدها درباره اثربخشی واکسن چینی سینوواک را رد کرد و به تایید این واکسن بوسیله سازمان جهانی بهداشت استناد کرد.

او گفت: «البته با ظهور سویه‌های جدید ویروس، شرکت‌ها همیشه واکسن‌هایشان و اثربخشی‌ آنها در برابر سویه‌های جدید را بررسی می‌کنند و اگر هر شرکتی به این نتیجه برسد واکسنش بی‌تاثیر است، واکسن‌های جدیدتری را خواهد ساخت.»

مصر روز سه‌شنبه ۲۶۳ مورد جدید کرونا گزارش کرد و به این ترتیب شمار کل موارد بیماری در این کشور به ۲۸۸۱۶۲ مورد از جمله ۱۶۷۲۷ مورد مرگ ناشی از آن رسید. مقامات و کارشناسان می‌گویند شمار واقعی عفونت‌ها کرونا بسیار بالاتر از این ارقام دولتی است، چرا که میزان آزمایش‌ها پایین است و نتایج آزمایشگاه‌های خصوصی هم در آن لحاظ نشده است.

کد خبر 623965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha