مانند بسیاری از پسربچه‌های جنوب شهر بازی گل کوچک یکی از مهم‌ترین تفریحات روزهای کودکی‌اش بود.

کرمی

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی: آن روزها بی‌هدف فقط برای سرگرمی فوتبال بازی می‌کرد اما همین بازی ساده در کشف استعداد و توانایی‌هایش نقش بسزایی داشت. «سعید کرمی» جوان ۳۱ ساله ساکن محله شهرک رسالت است که روزهای کودکی و نوجوانی‌اش به بازی در تیم‌های فوتبال سپری شده است اما بر اثر مصدومیت شدید از ۱۱ سال پیش مسیر داوری را پیش گرفته و اکنون به‌عنوان داور ملی به فعالیت در این حوزه ادامه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این ورزشکار در حال تمرین در پارک جنگلی افرا همراهش شده‌ایم.

صبح زود است. لباس ورزشی به تن کرده و ضمن خوش‌وبش با اهل محل خودش را با سرعت از میان کوچه‌پسکوچه‌های محله شهرک رسالت به ورودی بوستان افرا می‌رساند. مهم‌ترین تمرین برای یک داور دویدن است و در روزهای کرونا بوستان جنگلی افرا که در نزدیکی محل سکونتمان است بهترین جا برای تمرین است. این موضوعی است که «سعید کرمی» در ابتدا با بیان آن، می‌گوید: «از بدو تولد تاکنون ساکن محله شهرک رسالت هستم. روزهای کودکی من هم مانند بیشتر پسربچه‌های جنوب شهر با بازی گل کوچیک گذشت. بازی کم خرجی بود، بدون تجهیزاتی خاص. فقط با یک توپ پلاستیکی و ۲ پاره آجر به‌عنوان تیردروازه ساعت‌ها سرمان را گرم می‌کردیم. طی این بازی‌های مکرر متوجه علاقه شدیدم به این رشته شدم و تصمیم گرفتم جدی‌تر به آن بپردازم. ۱۳ ساله بودم که با عضویت در تیم فوتبال محله فعالیتم را در زمین خاکی نزدیکی خانه‌مان که به زمین منبع آب معروف بود شروع کردم. همراه تیم در مسابقات فوتبال تیمی شهر تهران شرکت می‌کردیم. با گذر سال‌ها و با افزایش سن، در رده‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان بازی می‌کردم اما به دلیل مصدومیتی که در ۱۹ سالگی برای زانوهایم به وجود آمد کم‌کم فوتبال حرفه‌ای را کنار گذاشتم.»

  • ورود به جمع داوران ملی

 کرمی با اشاره به اینکه مدتی مربیگری کرده و پس از آن از ۲۰ سالگی با کمک یکی از دوستانش تصمیم می‌گیرد به شکلی دیگر با گذراندن دوره‌های داوری فعالیتش در رشته فوتبال را ادامه بدهد، می‌گوید: «نخست کلاس درجه ۳ داوری را گذراندم و کم‌کم ضمن قضاوت به‌عنوان داور چهارم در بازی‌هایی که اعلام می‌شد برای دریافت درجه‌های بالاتر هم تلاش می‌کردم.» کرمی با اشاره به مهارتش در بازی فوتبال از پیشرفت خوبش یاد می‌کند و می‌گوید: «با توجه به مهارتی که در فوتبال داشتم طی مدت زمان کمتری توانستم به درجه داوری وسط برسم. پس از ۱۱ سال فعالیت در این حوزه، اکنون جزو داوران ملی هستم و براساس تجربه‌ام طی فصلی که گذشت حدود ۵ قضاوت داشته‌ام. در لیگ ۲ و ۳ سوت زده‌ام و بهترین بازی که قضاوت کرده‌ام رده‌های پایه بازی پرسپولیس و استقلال و ۲ بازی پخش زنده رده نوجوانان بوده است.» او قضاوت بازی‌های لیگ برتر بزرگسالان و دریافت درجه داوری بین‌المللی را از جمله اهداف مهم خود عنوان می‌کند و می‌گوید: «داوران براساس درجه داوری و نمره‌ای که از خود به ثبت می‌رسانند برای داوری بازی‌های فوتبال انتخاب می‌شوند ضمن اینکه میزان تجربه و مدت فعالیت هم در این زمینه حرف اول را می‌زند.»

  • خداحافظی با زمین‌های خاکی

محله شهرک رسالت پر از نخبه‌های ورزشی و علمی و به اصطلاح آدم حسابی است اما آن‌طور که باید قدر این استعدادها دانسته نمی‌شود.
ورزشکارانی همچون «محمد باقری معتمد»، «عباس و روح‌الله‌شکرزاده»، «فرخ عزیزی» و... در اینجا سکونت دارند و افتخار محله محسوب می‌شوند اما باوجود چنین چهره‌هایی آن‌طور که باید به محله بها داده نشده است.
داور ملی ساکن محله شهرک رسالت با بیان این موضوع و مشکلاتی که پس از کد روستایی گرفتن محله چند سالی است که بیشتر شده است، می‌گوید: «دوران نوجوانی که در زمین خاکی فوتبال
بازی می‌کردیم اما کم‌کم زمین خاکی‌ها کنار رفتند و شهرداری طرحی برای راه‌اندازی زمین چمن‌های مصنوعی را اجرا کرد و حدود ۱۴‌ـ ۱۵ سال پیش زمینی به نام «محمد باقری معتمد» در انتهای خیابان عزتی راه‌اندازی شد. سال‌ها من و دیگر فوتبال دوستان محله در این زمین تمرین می‌کردیم اما ۳ سال است که چمن این زمین جمع شده و بدون استفاده مانده است.
 این در حالی است که زمین چمن دیگری که در پارک جنگلی افرا قرار دارد هم فرسوده شده و امکان بازی فوتبال در آن وجود ندارد. در گذشته روزانه حدود ۲۰۰ نفر از امکانات این زمین استفاده می‌کردند و این موضوع باعث می‌شد به جای گذران اوقاتشان در
فضاهای نامطلوب، در فضای ورزشی رشد کنند.»

  • سرگردان بین دهیاری و شهرداری

کرمی از ارتباط صمیمانه‌اش با اهالی محل یاد می‌کند و می‌گوید: «بین دوستان و هم‌محلی‌ها به داور معروف هستم. طی تمرین‌هایی که در این چمن داشتیم هرچه می‌دانستم و هر تجربه‌ای داشتم در اختیار بچه‌های محل می‌گذاشتم اما روستایی شدن اینجا ما را بلاتکلیف کرده است. ما از سامانه‌های ارتباطی همچون ۱۸۸۸ و ۱۳۷ بهره‌مند نیستیم و برای درخواست راه‌اندازی مجدد این زمین چمن وقتی سراغ شهرداری می‌رویم ما را به دهیاری ارجاع می‌دهند و متأسفانه دهیاری هم ابراز می‌کند که اینجا جزء محدوده شهرداری است.
حتی قبل از روستایی شدن هم ما جزء حریم منطقه ۱۹ محسوب می‌شدیم و سال‌هاست که صدایمان به جایی نمی‌رسد. متأسفانه امکانات محله ما پاسخگوی استعدادهای بچه‌های محل نیست و به نظر من هرکسی ورزشکار شده و عنوانی کسب کرده حاصل تلاش و زحمات خودش بوده است.» کرمی با اشاره به اینکه دویدن بیشترین تمرینی است که این روزها به‌عنوان داور فوتبال باید انجام بدهد، می‌گوید: «ضمن دویدن روزانه در پارک جنگلی افرا در زمینی در محله صالح‌آباد غربی هم همراه بچه‌های محله فوتبال بازی می‌کنیم.»
 این ورزشکار در کنار فعالیت در حوزه داوری شغل ثابتی هم دارد وقتی از او می‌خواهیم تا بیشتر در این‌باره توضیح بدهد، می‌گوید: «در گذشته چون اوایل حضورم در دوره‌های داوری بود و مشخص نبود چه زمانی برای داوری بازی دعوت می‌شوم، باید همیشه آماده خدمت می‌شدم نمی‌توانستم شغل ثابتی داشته باشم و به همین دلیل مدت ۲ سال به‌عنوان پیک موتوری کار می‌کردم اما الان در یک شرکت خصوصی مشغول کارم.»

  •  درخشش کشتی‌گیران جنوب تهران

کشتی‌گیران آزادکار حوزه جنوب غرب با کسب ۶ مقام اول و یک مقام دوم و یک مقام سوم در مسابقات قهرمانی و انتخابی کشتی آزاد رده نونهالان استان تهران، خوش درخشیدند.
«شیوا محمودی» روابط‌عمومی اداره ورزش و جوانان جنوب غرب تهران با اعلام این خبر و اشاره به اینکه مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ تحت پوشش اداره ورزش و جوانان جنوب غرب هستند، گفت: «مسابقات قهرمانی و انتخابی کشتی آزاد نونهالان استان تهران با شرکت ۱۹۰ کشتی‌گیر در سالن شهدای هفتم‌تیر تهران برگزار شده که «محمدامین ساقی»، «ادریس بوربور»، «ابوالفضل شمسی پور»، «سیدمهدی گلمیر آزاد»، «معین فتوحی» و «توحید نوری» به‌ترتیب در وزن‌های ۳۸، ۴۸، ۵۲، ۶۲، ۶۸ و ۷۵ کیلوگرم مقام اول، «امیرحسین توسلی» در وزن ۳۸ کلیوگرم مقام دوم و «امیررضا دوستی» مقام سوم این دوره از مسابقات را در وزن ۶۲ کیلوگرم از آن خود کرده‌اند.»

کد خبر 625317

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha