یک بررسی درباره ترکیب کردن واکسن‌های کرونا نشان داد که تزریق دو دوز از یک واکسن چینی کرونا و تزریق دوز سوم از نوع دیگری از واکسن‌های چینی پاسخ ایمنی بسیار قوی‌تری ایجاد می‌کند.

COVID

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این بررسی یکی از نخستین بررسی‌ها در چین درباره ترکیب واکسن‌های متفاوت کرونا است و در حالی یافته‌های آن منتشر می‌شود که مقامات چینی می‌گویند با توجه به نگرانی درباره کاهش حفاظت ناشی از واکسن‌ها در طول زمان تزریق دوزهای یادآور واکسن را در گروه‌های خاصی از افراد مورد نظر قرار داده‌اند.

این بررسی که یافته‌های آن روز دوشنبه پیش از «داوری همتا» منتشر شده است، نشان داد در افرادی که یک دوز سوم یادآور با یک واکسن  شرکت «کان‌سینوبایو» سه تا شش ماه پس از دوز دوم واکسن سینوواک دریافت کرده بودند، دو هفته بعد از این تزریق افزایش ۷۸ برابری در میانگین میزان‌های آنتی‌بادی خنثی‌کننده رخ داده  است.

در گروهی دیگری از این افراد که دوز سوم یادآورشان از نوع واکسن سینوواک بود، میزان افزایش آنتی‌بادی خنثی‌کننده ۱۵.۲ برابر بود.

بالاخره در گروه سومی که یک دوز واکسن سینوواک و بعد در فاصله یک تا دو ماه بعد یک دوز یاداور واکسن کان‌سینوبایو دریافت کرده بودند، افزایش ۲۵.۷ برابری در میزان‌های آنتی‌بادی خنثی‌کننده ایجاد شده بود (در افرادی که به طور استاندارد دو دوز واکسن سینوواک دریافت کرده بودند، پس از دوز دوم افزایش ۶.۲ برابری در میزان آنتی‌بادی خنثی‌کننده رخ داده بود).

یافته‌های این بررسی بر مبنای آنالیز داده‌های به دست آمده از ۳۰۰ فرد بزرگسال ۱۸ تا ۵۹ سال به دست آمده است.

البته این پژوهشگران می‌گویند این بررسی حفاظت ناشی از تزریق دوزهای یادآور در برابر کووید-۱۹ (در دنیای واقعی) را ارزیابی نکرده و همچنین آنتی‌بادی‌ خنثی‌کننده مربوط به سویه‌ی واگیر دلتا را آزمایش نکرده‌اند.

تا به حال بیش از ۱.۴ میلیارد دوز واکسن کرونای شرکت سینوواک در سطح جهان تزریق شده است که سه چهارم آن مربوط به چین است.

واکسن سینوواک از واکسن‌هایی است که از فناوری قدیمی‌تر ویروس غیرفعال‌شده استفاده می‌کند و در واکسن کان‌سینوبایو از فناوری جدیدتر «ناقل ویروسی» یعنی مشابه‌ واکسن‌های اسپوتنیک و آسترا-زنکا استفاده شده است.

بیشتر بخوانید:

چین که عفونت‌های محلی کرونا را مهار کرده است، تا روز دوشنبه ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) حدود ۶۹ درصد جمعیتش را به طور کامل واکسینه کرده است. مقامات چین می‌گویند تا روز دوشنبه ۲.۱ میلیارد دوز واکسن را در این کشور تجویز کرده‌اند.

کد خبر 625406

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha