شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

فرهاد فزونی*: متأسفانه دولت حاضر به پذیرش اثر‌بخش نبودن برخورد یا صدور دستور برای کاهش قیمت‌ها نیست اما باید توجه کرد که با این شیوه نمی‌توان بازار را تنظیم کرد.

به نظر می‌رسد اکنون وعده‌های مهار گرانی به ابزاری سیاسی تبدیل شده و دولت بیشتر علاقه‌مند به شوک‌تراپی و ایجاد سروصدا در بازار برای مقاصد سیاسی است.

 هرگاه عرضه متناسب با تقاضا افزایش نیابد، افزایش قیمت‌ها بدیهی است. اگر دولت قصد مهار گرانی و رفاه مردم را دارد باید نسبت به افزایش عرضه و رفع مشکلات نظام توزیع اقدام کند. اکنون عرضه به درستی صورت نگرفته و وقتی تولید‌کننده قادر به ارائه کالای خود در بازارهای رسمی نباشد بازارهای دیگری را برای این کار انتخاب خواهد کرد.

از سوی دیگر باید توجه کرد که عرضه کوتاه مدت کالا به هنگام افزایش تقاضا در ایامی مانند ماه مبارک رمضان یا پایان سال قادر به رفع مشکل گرانی نخواهد بود بلکه با اجرای برنامه جامع توزیع و اتخاذ سیاست‌های پایدار، مشکل بازار خودبه‌خود رفع خواهد شد.  وقتی برای مقابله با گرانی، یکباره 5 هزار تن مرغ در بازار توزیع می‌شود، نباید انتظار داشت که با اتمام عرضه مشکل گرانی این کالا حل شود. اجرای سیاست‌های تنظیم بازار با تکیه بر واردات موجب خواهد شد تا همیشه وارد‌کننده باشیم اما درصورتی که رفع مشکل گرانی با تکیه بر تولید داخلی را دنبال می‌کنیم باید برنامه‌ای دراز مدت و اساسی دیده شود.‌ در واقع می توان گفت  سیاسی‌کاری در اقتصاد ریشه اصلی مشکلات کنونی مردم است.

در شرایطی که مسئولان از مدت‌ها پیش از افزایش تقاضای برخی کالاها در ماه مبارک رمضان خبر داشتند بهتر نبود از چند ماه پیش با افزایش عرضه از خرید و ذخیره‌سازی یکباره کالا از سوی مصرف‌کنندگان جلوگیری کرده و مسئولان هم در هفته آخر، به سخنرانی،  ژست گرفتن و ارائه وعده‌های توخالی تنظیم بازار روی نیاورند؟ این‌گونه مشکلات بازار موضوع تازه‌ای نیست و هر ساله با افزایش تقاضا تلاش می‌شود تا با عرضه مستقیم کالا مشکلات حل شود، اما ضرورتی برای انجام این کار وجود ندارد.

*عضو اتاق بازرگانی تهران

کد خبر 62569

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز