دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گروه سیاسی: پیگیری‌های مجلس در بازخواست از رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌دلیل اظهارات اخیرش و عدم واکنش رئیس‌جمهوری به این مسئله، نمایندگان را بر آن داشت تا طرحی فوریت دار را تدوین کنند که درصورت تصویب آن، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچون گذشته زیرمجموعه وزارت ارشاد قرار می‌گیرد.

هدف از ارائه این طرح، بالا رفتن توانایی مجلس برای اعمال نظارت بیشتر بر سازمان مذکور عنوان شده است. 

ستار هدایتخواه، مخبر کمیسیون فرهنگی با تاکید بر اینکه این خبر را از یکی از نمایندگان شنیده است، به خبرنگار همشهری گفت: عده‌ای از نمایندگان از عدم‌پاسخگویی معاون رئیس‌جمهوری نگران هستند و با طرح مذکور، پاسخگویی این مقام مسئول در مقابل مجلس عملی می‌شود.

سازمان میراث فرهنگی پیش از این نیز زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد بوده که براساس مصوبه 23 دی ماه سال 82 به‌عنوان یک سازمان مستقل تشکیل شد.

یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی هم که از بانیان طرح مذکور است در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: مجلس نمی‌خواهد این اقدام به‌عنوان یک طرح انتقام‌جویانه از رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تلقی شود.

وی که خواست نامش فاش نشود، کوچک کردن دولت و عملی کردن نظارت مجلس بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را از دلایل اصلی نمایندگان برای ارائه این طرح دانست.

گفته می‌شود این طرح امروز به هیات رئیسه تحویل داده خواهد شد.

طرح سوم

پس از 2نامه اعتراضی که یک بار به امضای 200 نماینده و بار دیگر به امضای 55 نماینده رسیده بود و پس از مطرح شدن موضوع سؤال از رئیس‌جمهوری، تدوین طرح قرار گرفتن سازمان میراث فرهنگی زیر نظر وزارت ارشاد، سومین اقدامی است که مجلس در قبال اظهارات اسفندیار رحیم مشایی مبنی بر دوستی با مردم اسرائیل انجام می‌دهد.

خبر جمع‌آوری امضا برای سؤال از رئیس‌جمهوری را روز یکشنبه علی مطهری به خبرنگاران داد. احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد این طرح را امضا کرده است.

وی گفت: احمدی‌نژاد باید پاسخ دهد چرا وقتی فردی در مقام معاونت رئیس‌جمهوری مواضعی خلاف امنیت ملی، خلاف دین و مذهب و خلاف مصالح نظام اتخاذ می‌کند ،هیچ واکنشی نسبت به آن دیده نمی‌شود.

در صورتی که یک چهارم نمایندگان این طرح سؤال از رئیس‌جمهوری را امضا کنند، محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری ایران باید برای پاسخ به سؤال نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شود.

مشایی دوباره در مجلس

از سوی دیگر، اسفندیار رحیم‌مشایی برای بار دوم در 3 هفته اخیر به مجلس رفت تا درباره اظهاراتش این بار به اعضای کمیسیون امنیت ملی توضیح دهد. پیش از این، مشایی 23 مرداد ماه نیز برای ارائه توضیحاتی به اعضای کمیسیون فرهنگی در مجلس حاضر شده بود.

اگر چه دلیل دعوت کمیسیون امنیت ملی از معاون رئیس‌جمهوری، اظهاراتش در جمع سفرای خارجی در سنندج عنوان شده بود، دیروز این کمیسیون در جلسه‌ای 3ساعته، ادعای مشایی مبنی بر دوستی با مردم اسرائیل را بیشتر مورد بررسی قرار داد تا صحبت‌هایش در سنندج درباره پراکندگی قومیت‌ها در آذربایجان غربی.

مخبر کمیسیون امنیت ملی درباره این جلسه به همشهری گفت: رحیم مشایی موضع خود را موضع ریاست‌جمهوری و دولت دانسته است.

کاظم جلالی گفت: معاون رئیس‌جمهوری اشاره کرد که سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی نسبت به رژیم اشغالگر قدس کاملا شفاف است و من خود را تابع کامل سیاست‌های نظام می‌دانم. من به هیچ وجه واژه ملت اسرائیل به کار نبرده‌ام. عبارت من مردم اسرائیل بود.

وی  افزود: در اینجا بسیاری از اعضای کمیسیون اعتراض کردند که ما مردمی را به نام اسرائیل نمی‌شناسیم که مشایی گفت من هزار بار می‌گویم مرگ بر اسرائیل.علاوه بر این سلیمان ذاکر نماینده مردم ارومیه نیز گفت: مشایی نتواست نظر نمایندگان ارومیه را درباره اظهاراتش در سنندج جلب کند.

کد خبر 62861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز