سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت:‌ با اجرای برنامه اصلاحات مدیریتی،‌ عملیاتی و مالی بانک‌ها اضافه برداشت آنها از بانک مرکزی به صفر می‌رسد.

به گزارش واحد مرکزی خبر حمید پورمحمدی از تشکیل کمیته‌ای متشکل از وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و مدیران نظام بانکی برای انجام اصلاحات ساختار نظام بانکی خبر داد و گفت: وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی با جدیت پیگیر اجرایی شدن مصوبات این کمیته برای اصلاح نظام بانکی هستند.

وی نسبت نقدینگی و مانده تسهیلات در بانک‌های کشور را بسیار زیاد دانست و افزود: افزایش مطالبات معوق، افزایش بدهی‌های دولت به بانک‌ها، آنها را در پرداخت تسهیلات دچار مشکل کرده است.

معاون وزیر اقتصاد درباره یکی از مصوبات‌ این کمیته گفت: واگذاری املاک و سهام اضافی بانک‌ها، راهکاری است که با انجام آن منابع حاصل در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد و به این ترتیب قدرت پرداخت تسیهلات بانکی افزایش می‌یابد.

پور محمدی با بیان اینکه حدود 5 هزار میلیارد تومان سهام اضافی بانک‌ها و هزار و 900 واحد به عنوان املاک مازاد بانک‌ها شناسایی شده است گفت: این املاک عرضه خواهد شد و منابع حاصل آن در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد که اقدامات اجرایی این مصوبه آغاز شده است و نحوه انفکاک این املاک از شبکه بانکی این هفته مشخص و هفته اینده اجرایی می‌شود.

پورمحمدی یکی دیگر از تصمیمات گرفته شده در این کمیته را دریافت اوراق مشارکت از بانک‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دو دسته اوراق مشارکت نزد بانک‌هاست، یک قسمت از این اوراق سررسید شده‌اند و بخش دیگری از آنها اوراق باز خرید شده هستند بنا بر تصمیم کمیته اصلاح ساختار مجموعه این اوراق از بانک‌ها گرفته می‌شود.

پور محمدی با بیان اینکه 3 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت سر رسید شده در اختیار بانک‌ها قرار دارد گفت: به همین میزان قدرت ارائه تسهیلات بانک‌ها کاهش یافته است که بانک مرکزی با دریافت این اوراق، علاوه بر کم کردن از میزان اضافه برداشت بانک‌ها مبلغی را برای ارائه تسهیلات در اختیار بانک قرار می‌دهد.

وی افزود: با تصویب لایحه برداشت 15 هزار میلیارد تومانی از حساب ذخیره ارزی 50 هزار میلیارد ریال از بدهی دولت به بانک‌ها تسویه می‌شود و باقی‌مانده مبلغ برداشت شده از حساب، صرف افزایش سرمایه بانک‌هایی می‌شود که در اولویت واگذاری به بخش خصوصی نیست.

مشاور عالی رییس کل بانک مرکزی با اشاره به روند واگذاری بانک‌های دولتی به بخش خصوصی گفت: سه بانک صادرات، تجارت و ملت در حال طی آخرین مراحل واگذاری هستند و مشکلات مربوط به صندوق بازنشستگی، صورت‌های مالی حساب سررسید شده و اختلاف حساب مالیاتی آنها حل شده است.

پور محمدی یکی از مشکلات خصوصی شدن این بانک‌ها پالایش دارایی‌های مازاد آنها دانست و گفت: با این سازو کار مازاد دارایی‌ها تبدیل به نقدینگی می‌شود و در اختیار آنها قرار می‌گیرد که این کار بانک‌ها را برای واگذاری آماده‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه کار ارائه صورت‌های مالی این 3 بانک تا دو هفته آینده تمام می‌شود از انجام اقدامات برای واگذاری بیمه البرز خبر داد.

کد خبر 62873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز