صنایع دستی افغانستان بعد از تسلط طالبان دچار رکودی ویران کننده شده است.

فرش و صنایع دستی افغانستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، فروشگاه‌های فرش، عتیقه و سوغات در کوچه‌ای مشهور در کابل پس از فرار خارجیان از این کشور بدون مشتری مانده است.

با تسلط طالبان بر افغانستان، در بیش از یک ماه گذشته، رونق کوچه مرغی کاملا از بین رفته است. این جا محل تجمع خریداران فرش و صنایع دستی بود اما در این روزها تقریباً خالی از بازدیدکنندگان است.

عبدالوهاب،، فروشنده فرش در بیرون از نمایشگاه خالی خود گفت: «تجارت ما به شدت تغییر کرده؛ دیگر هیچ فرد خارجی در کابل به اینجا و آنجا نمی‌رود.»

اکثر مشتریان این بازار مهاجرانی مانند کارکنان سازمان‌های غیردولتی و دیپلمات‌ها بودند که یک ماهی است به طور کامل از این کشور خارج شده‌اند. 

کوچه مرغی کابل که در دهه ۱۹۶۰ و ۷۰ در بین گردشگران بسیار محبوب بود پس از حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان در سال ۱۹۷۹ به شدت راکد شد.

 پس از سرنگونی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ این کوچه وباره رونق گرفته بود اما این بار با شیوع کرونا بی رونق شد و با تسلط دوباره طالبان کاملا از رمق افتاد.

«تجارت ما فقط به امنیت بستگی دارد. اگر امنیت خوب باشد، خارجی‌ها می‌آیند.» این را یک فروشنده قدیمی به نام قدیر رئوف گفت و افزود: این صنایع دستی افتخارات ملی ما هستند.

قدیر که بیش از ۴۵ سال است این مغازه را اداره می‌کند گفت: «ما به جهان نشان دادیم که مردم افغانستان می‌توانند فرش بسازند.»

وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم افغانستان امروزه در یکی از بدترین حالات خود قرار دارد؛ مشاغل در این کشور از وضع خوبی برخوردار نیستند. 

حتی صاحب نانوایی انتهای کوچه مرغی نیز از افزایش  قیمت آرد و گاز خود خبر داد و گفت پخت و فروش نان مغازه‌اش نصف شده است.

حاجی نیاز تاکید کرد: «اگر وضعیت فعلی به مدت ۱۰ روز دیگر ادامه یابد، همه چیز در افغانستان به پایان می‌رسد.»

کد خبر 629316
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha