یک بررسی جدید نشان می‌دهد چگونه یک پروتئین به سلول‌های آلوده به ویروس کرونا کمک می‌کند از تخریب شدن بوسیله دستگاه ایمنی بگریزند.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این پژوهشگران دریافتند پروتئینی به نام CD47 که مانع از تخریب به سلول‌های آلوده و آسیب‌دیده بوسیله کروناویروس می‌شود، ممکن است در دچار شدن افراد به بیماری شدید کووید-۱۹ نقش داشته باشد.

این دانشمندان که گزارش کارشان را در  ژورنال Current Issues in Molecular Biology منتشر کرده‌اند، می‌گویند داروهای در دست تولید که CD47 را هدف قرار می‌دهند، ممکن است باعث بهبود روش‌های درمانی کووید-۱۹ شوند.

مارتین مایکلیس، از دانشگاه کنت در انگلیس، یکی از این پژوهشگران گفت: «ممکن است ما یک عامل عمده مربوط به بیماری شدید کووید-۱۹ را کشف کرده باشیم. اکنون می‌توان در انتظار پیشرفت‌های بیشتر در طراحی درمان‌ها برای این بیماری بود.

ای پژوهشگران در بررسی‌های آزمایشگاهی دریافتند که CD47 که در عمل به دستگاه ایمنی پیام می‌دهد «این سلول را نابود نکن!»- در مقادیر زیاد در سطح سلول‌های آلوده شده با کروناویروس حضور دارد. عفونت سلول‌ها با کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ همچنین باعث افزایش میزان‌های پروتئین دیگری به نام SIRPalpha می‌شود که که با CD47 همکاری می‌کند تا دستگاه ایمنی را فریب دهند و باعث نادیده گرفتن سلول‌های بیمار بوسیله آن شوند. 

بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که میزان‌های CD47 همچنین در عوارض زمینه‌ای مانند سن بالا، دیابت، فشار خون بالا و لخته شدن خون در رگ‌ها که خطر بیماری شدید کووید-۱۹ را افزایش می‌دهند، بالاتر است. این پژوهشگران می‌نویسند: «میزان‌های بالای CD47 ممکن است افراد را در معرض خطر بیماری شدید کووید-۱۹ قرار دهد.. پژوهش‌های بیشتری لازم است تا نقش دقیق CD4 و/یت SIRPalpha را در کووید-۱۹ مشخص کند.»

کد خبر 629384

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha