چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیرامور خارجه ترکیه از برگزاری اجلاسی با همتایان ارمنستانی و آذربایجانی خود برای بهبود روابط میان این سه کشور خبر داد.

خبرگزاری اتریش از آنکارا گزارش داد، علی باباجان به شبکه تلویزیونی ترک NTV گفت، این ایده در جریان دیدار روز شنبه عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه از ارمنستان مطرح شد.

وی گفت: «مشکلات میان ترکیه و ارمنستان به مشکلات میان آذربایجان و ارمنستان غیروابسته نیست.»

به گفته باباجان، این دیدار احتمالا پایان ماه سپتامبر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت، ارمنستان موافقتش را با این نشست اعلام کرده و اکنون فقط دولت باکوست که باید نظر خود را در این خصوص اعلام کند.

امید به بهبود روابط
گل قصد دارد این موضوع را در ملاقاتش از باکو که امروز صورت می‌گیرد، مطرح کند. رییس دولت ترکیه روز شنبه به بهانه بازی فوتبال مقدماتی جام جهانی میان تیم‌های ملی ترکیه و ارمنستان به عنوان اولین رییس جمهور ترکیه به ارمنستان سفر کرد. باباجان که پس از سفر گل از سرگیری روابط با ارمنستان را منتفی نمی‌داند، گفت دلایلی بسیاری برای امید داشتن به روابطی بهتر وجود دارد که مهم‌ترین آنها «خواست قوی‌تر سیاسی» است.

روابط میان دو کشور به خاطر قتل عام ارمنی‌ها در امپراتوری عثمانی در سال 1915 میلادی به شدت سرد است. ارمنستان ترک‌ها را به کشتار جمعی هدفمند با 1.5 میلیون کشته محکوم کرده است. ترکیه از پذیرش اینکه این اقدام کشتار جمعی بوده است، سر باز می‌زند و شمار کشته شدگان ارمنی را بین 300 هزار تا نیم میلیون تخمین می‌زند. آنکارا و ایروان هیچ ارتباط دیپلماتیکی با هم ندارند، اما در عوض روابط ترکیه با جمهوری آذربایجان بسیار نزدیک است. جمهوری آذربایجان هم در حال مناقشه با ارمنستان به خاطر قره‌باغ است.

کد خبر 63028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز