شرکت آسترازنکا برای یک داروی جدید که از بیماری کووید-۱۹ در افراد دچار نقص ایمنی که به واکسن‌های کرونا پاسخ خوبی نمی‌دهند، جلوگیری می‌کند، تقاضای مجوز کرده است.

AstraZeneca

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه اعلام کرد داده‌های مربوط به کارآزمایی مرحله نهایی را که نشان می‌دهد این دارو که خطر دچار شدن به بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ تا ۷۷ درصد کاهش می‌دهد، تسلیم سازمان غذا و داروی آمریکا کرده است.

این داروی حاوی آنتی‌بادی به نام AZD7442 می‌تواند از افرادی که پاسخ ایمنی کافی به واکسن‌های کرونا نشان نداده‌اند یا به عنوان مکملی برای واکسیناسیون برای افرادی مانند پرسنل نظامی که نیاز به تقویت حفاظت‌شان در برابر کرونا دارند، به کار رود.

در حالیکه واکسن‌ها برای ایجاد آنتی‌بادی‌های هدفگیری‌شده بر ضد ویروس و سلول‌های دفاعی مقابله‌کننده با عفونت نیاز به دستگاه ایمنی سالم بدن دارند، این داروی حاوی آنتی‌بادی‌های ساخته‌شده در آزمایشگاه پس از تزریق به خودی خود می‌تواند برای ماه‌ها مانع از عفونت بوسیله ویروس شود.

تایید داروی AZD7442 که حاوی دو آنتی‌بادی ساخته‌شده در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در آمریک است، می‌تواند پیروزی عمده‌ای برای آسترازنکا باشد که واکسن کرونایش هنوز در آمریکا به تایید نرسیده است.

داروهای کرونای بر اساس همین رده آنتی‌بادی‌های مونوکلونال یا پادتن‌های تک‌دودمانی بوسیله شرکت‌های رجنرون، الای لیلی و گلاکسواسمیت‌کلاین هم ساخته شده‌اند و برای درمان و پیشگیری از کرونا به کار می‌روند. اما آسترازنکا برای استفاده از دارویش فقط برای پیشگیری از کرونا درخواست مجوز کرده است.

از طرف دیگر تاخیر در تایید واکسن کرونای آسترازنکا در آمریکا باعث شده است که اکثریت عمده افراد در آمریکا با واکسن‌های فایزر-بیونتک، مدرنا و جانسون اند جانسون واکسینه شوند.

آسترازنکا در ماه ژوئیه (تیر) اعلا کرده بود که در نیمه دوم سال جاری میلادی درخواست مجوز برای واکسن کرونایش خواهد کرد.

نتایج کارآزمایی درمان با AZD7442 که در ابتدا در ماه اوت (مرداد) منتشر شد، سه ماه پس از تزریق این دارو به دست آمده است، اما آسترازنکا امیدوار است که بتواند این داروی تزریق را به عنوان محافظت‌کننده یکساله در برابر کرونا وارد بازار کند و پژوهشگران تا ۱۵ ماه شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی را پیگیری خواهند کرد.

کد خبر 630577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha