به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، حذف دفترچه بیمه تأمین اجتماعی از اسفند سال ۹۹ از سوی سازمان تأمین اجتماعی کلید خورد و بر این اساس قرار شد دریافت خدمات برای بیمه شدگان این سازمان با ارائه کارت ملی انجام شود.
در ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ مصطفی سالاری مدیر عامل وقت سازمان تأمین اجتماعی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح توقف صدور دفترچه بیمه درمان و نسخه نویسی الکترونیک اعلام کرد: روند کار خوب است، از اسفندماه سال گذشته اعلام کردیم که دیگر دفترچه جدیدی چاپ نمیکنیم و اگر بیمه شدهای برگههای دفترچهاش به اتمام رسید با کارت ملی و یا جلد دفترچه بیمهاش به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه کند. به این ترتیب استحقاق درمان در همان مرکز درمانی استعلام میشود و فرد میتواند از امکانات درمانی با پوشش بیمهای استفاده کند.
در ادامه نیز طرح حذف دفترچه بیمه در مراکز درمانی، بیمارستانی و داروخانهها عملیاتی شد اما با گذشت چند ماه از اجرای طرح همچنان انتقاداتی از سوی بیمه شدگان به آن وجود دارد چرا که در برخی از مراکز درمانی و داروخانهها به دلیل طولانی شدن استعلام بیمه شدگان از ارائه خدمات با شماره ملی ممانعت میکنند.
اگرچه سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده است گزارش موارد تخلف از سوی مراکز درمانی طرف قرارداد در نپذیرفتن بیمه شدگان بدون دفترچه با استفاده از سامانه تلفنی ۱۴۲۰ اعلام شود.
سوءاستفاده از کارت ملی
با گذشت چند ماه از اجرای طرح، شهرام غفاری مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی نسبت به سوءاستفاده از کارت ملی توسط برخی از افراد هشدار داد.
وی در این باره گفت: با حذف تدریجی دفترچههای تأمین اجتماعی از مدار درمان و نسخه نویسی الکترونیک با استفاده از شماره ملی، امکان ثبت و نگهداری سوابق پزشکی تمامی بیمه شدگان فراهم شد و با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت بیمهشدگان، تاثیر چشمگیری در تشخیص و درمان به موقع بیماریها و مدیریت بهینه منابع نظام سلامت خواهد گذاشت.
غفاری اعلام کرد: با توجه به اینکه تمام خدمات تشخیصی و درمانی با شماره ملی ثبت و ذخیره میشود، ضرورت دارد ارائه کنندگان خدمات و پزشکان به منظور جلوگیری از مخدوش شدن سوابق پزشکی و ممانعت از ایجاد سوابق غیرواقعی برای بیماران، در هنگام پذیرش و ارائه خدمت، هویت بیماران را با مشخصات مندرج در کارت ملی تطبیق دهند.
وی تصریح کرد: درج اطلاعات نادرست در پرونده سلامت نه تنها روند تشخیص و درمان بیماری را مختل و در شرایط اورژانسی مخاطره آمیز میکند بلکه در مراجع قانونی میتواند مبنای تصمیم گیری خلاف واقع نیز باشد.
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: در مواردی که سوء استفاده از کارت ملی بیمه شده با اطلاع قبلی وی باشد، برابر ماده ۹۷ قانون تأمین اجتماعی هر گونه خسارت مالی ناشی از این اقدام متوجه بیمه شده بوده و بیمه شده ملزم به جبران زیان وارده به سازمان خواهد بود.
غفاری با بیان اینکه اطلاعات مربوط به انجام ویزیت، خدمات و داروهای ارائه شده به بیمار از طریق پیامک به شماره تلفن همراه بیمار ارسال میشود، گفت: به منظور پرهیز از سوء استفادههای احتمالی ضروری است بیمهشدگان با مراجعه به سایت سازمان (es.tamin.ir) نسبت به تکمیل اطلاعات فردی و ثبت تلفن همراه شخصی اقدام کنند.
وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی نیز خود را مکلف میداند با توسعه سیستمهای کنترلی، الگوی تجویز و مصرف خدمات توسط ارائه کنندگان و بیماران را پایش و نظارت کند.
نظر شما