یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

گروه ورزشی: دبیر کمیته ملی المپیک گفت: «به طور حتم در انتخابات کمیته ملی المپیک حضور خواهم داشت اما برای چه سمتی، تصمیم نگرفته‌ام.»

کفاشیان درباره احتمال نامزدی خود، تصریح کرد: «من نیز در انتخابات شرکت خواهم کرد اما اینکه در کدام سمت، فعلاً با توجه به زمان 15 روزه، تصمیم قطعی نگرفته‌ام. ترجیح می‌دهم برای شرکت در هیأت‌رئیسه نامزد شوم و تجربیات چندین‌ساله خود را ارائه دهم.» وی در پاسخ به تداخل اجرای وظایف در فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک، گفت: «تنها سمت دبیری، مسئولیت اجرایی دارد. سایر پست‌ها مشکلی ندارد. این نیز باعث نخواهد شد برای دبیری نامزد نشوم، چون این توانمندی را در خود می‌بینم.» 

«کمیته ملی المپیک ایران سازمانی است مستقل، غیرانتفاعی، دارای شخصیت حقوقی، استقلال مالی و دور از هرگونه منظورهای نژادی و سیاسی که به شماره 3249 مورخ 1365/11/14 در دفتر ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده است.»

ماده 2 اساس‌نامه کمیته المپیک در واقع بازتعریفی از نقش و عمل نهادی موازی با سازمان ورزش بوده که برای خود جایگاهی مستقل از نظر حقوقی و مالی قائل است. در این میان اما آنچه در پایان هر المپیک نمایان می‌شود، مجموعه‌ای از تضادهایی است که از یک سو سازمان ورزش به عنوان مسئول فدراسیون‌های ورزشی و از سوی دیگر کمیته المپیک این فدراسیون‌ها عضو مجمع انتخابات آن هستند.

به نظر می‌رسد پس از مناقشه بر سر مقصران ناکامی المپیک که در دو هفته بعد از آن بحث‌های زیادی را میان اهالی ورزش در مورد محدوده عمل و نقش فدراسیون‌ها، کمیته المپیک و سازمان در المپیک به وجود آورد، حالا مناقشه اصلی در روز 7 آبان، تاریخ انتخابات کمیته المپیک اتفاق می‌افتد؛ آنجایی که به احتمال فراوان تیم جدیدی در کمیته مستقر خواهد شد همانند 4 سال پیش و پس از المپیک آتن که مصطفی هاشمی‌طبا جای خود را به رضا قراخانلو داد.

سه‌شنبه 7 آبان در حالی از سوی هیأت اجرایی کمیته المپیک به عنوان تاریخ انتخابات رئیس، دبیرکل، هیأت‌رئیسه، خزانه‌دار انتخاب می شود که هنوز مباحثه در مورد دلایل ناکامی ورزش ایران در المپیک بیست‌ونهم پکن پابرجاست.

شاید به همین دلیل باشد که در جلسه‌ای که تاریخ انتخابات را مشخص می‌کرد، همچنان موضوع نتایج المپیک محور اصلی بود.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در گفت‌وگو با همشهری در مورد محور جلسه هیأت اجرایی کمیته می‌گوید: «یکی تاریخ انتخابات بود که مشخص شد و قرار به برگزاری آن در 7 آبان شد. دوم هم بحث نتایج المپیک پکن یکی از دستورجلسه‌های ما بود که یکی از کارهای کمیته است و باید در مورد آن بحث و بررسی کند.»

علی کفاشیان اما با اشاره به مصوبات جلسه هیأت‌اجرایی در مورد ناکامی المپیک پکن از ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌های المپیکی سخن گفت که طی آن آنها باید گزارش کار خود در المپیک را به کمیته ارائه دهند تا بررسی‌های لازم صورت گیرد: «ما یک گزارش کار در کمیته داریم که مختص آماده‌سازی هر فدراسیون برای المپیک است در مقابل از فدراسیون‌های المپیکی هم خواسته‌ایم گزارش کار خود را ارائه دهند تا بررسی شود.»

به نظر می‌رسد مدیران کنونی کمیته المپیک که ریزش آخرین ذرات ساعت شنی برای پایان مأموریت خود را لحظه‌شماری می‌کنند، برای مراسم پایانی که اتفاقات روز انتخاب رئیس جدید، دبیرکل و هیأت اجرایی جدید است، گزارش عملکرد چهارساله خود را از بازی‌های آسیایی دوحه تا المپیک پکن به مجمع عمومی ارائه خواهد داد. این مسئله در قالب گزارش دبیرکل به مجمع عمومی اتفاق خواهد افتاد؛ گزارشی که به نوعی بیانیه پایانی کمیته المپیک و دفاعیه بر ناکامی المپیک پکن است.

ثبت‌نام انتخابات کمیته المپیک

از سوی دیگر با توجه به ترکیب مجمع کمیته المپیک که از رؤسای فدراسیون‌های ورزشی هستند، نوع برگزاری انتخابات هم با دیگر انتخابات ورزش، متفاوت خواهد بود. براساس ماده 5 اساس‌نامه کمیته ملی المپیک ترکیب اعضای مجمع آن به این شرح است؛ هر ایرانی که عضو کمیته بین‌المللی المپیک است با توجه به حذف مصطفی هاشمی‌طبا ایران دیگر نماینده‌ای در IOC ندارد، رئیس یا نماینده هر فدراسیون‌ ورزشی که ورزش آنها جزو برنامه‌های آسیا و المپیک است.

در این میان بخشی از فدراسیون‌های ورزشی با توجه به تنوع فعالیت آن برای عضویت در مجمع عمومی با مشکلاتی همراه هستند، اعضای هیأت‌رئیسه کمیته، دو نفر از رؤسا و دبیران ایرانی کنفدراسیون‌های قاره‌ای و اعضای ایرانی هیأت‌رئیسه فدراسیون‌های بین‌المللی قاره‌ای با معرفی سازمان تربیت‌بدنی، نماینده ستاد کل نیروهای مسلح، نماینده ورزش کشاورزان، کارگران، 2 نماینده از ورزش دانشگاهی، 2 نماینده از ورزش آموزش و پرورش، نماینده قهرمانان صاحب مدال المپیکی، نماینده ورزش بانوان با معرفی سازمان تربیت‌بدنی و اعضای افتخاری کمیته المپیک بنا به دعوت دبیرخانه کمیته المپیک. با توجه به ترکیب مجمع به نظر می‌رسد اکثریت مطلق با نمایندگان سازمان ورزش است و شاید به همین دلیل بود که در انتخابات 4 سال پیش سازمان به طور خاص تیم مورد حمایتش را در انتخابات معرفی کرد.

در این میان به گفته علی کفاشیان، ثبت‌نام رئیس، دبیرکل، اعضای هیأت‌رئیسه از امروز و با پر کردن فرم مخصوص در کمیته المپیک آغاز می‌شود.

کد خبر 63273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز