یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: موزه بین‌المللی عروسک‌های نمایشی در تالار فردوسی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ایسنا، محمدرضا کارگر مدیر تالار وحدت گفت: تالار فردوسی به عنوان تنها تالار عروسکی ایران با کاستی‌های بسیار زیادی روبه‌رو است و برای بازسازی این تالار برنامه گسترده‌ای داریم تا این تالار به حد سالن‌های استاندارد بین‌المللی دست یابد و از جمله این برنامه‌ها راه‌اندازی موزه عروسک و پارک عروسکی است.

او سپس با اشاره به لزوم شکل‌گیری موزه عروسک‌های نمایشی اضافه کرد: درحال حاضر تعداد نسبتا زیادی از عروسک‌های کشورهای گوناگون که پیش از انقلاب خریداری شده‌اند، در شرایط نامناسبی در تالار فردوسی نگه‌داری می‌شوند و این درحالی است که برخی از این عروسک‌ها بسیار شناخته شده و در سطح جهان مورد توجه هستند و این شیوه برخورد با آن‌ها، خوشایند نیست.

به همین دلیل در نخستین برخوردی که با این وضعیت داشتم، مقرر شد موزه بین‌المللی عروسک‌ها را به عنوان یکی از بخش‌های جانبی تالار فردوسی ایجاد کنیم تا تماشاگرانی که به دیدن نمایش‌ها می‌آیند، از این بخش نیز بازدید کنند.

کارگر گفت: هم‌اکنون در طرح بازسازی تالار فردوسی بخش مهمی از این مجموعه به این فضا اختصاص پیدا می‌کند تا تالار فردوسی تنها یک تالار نمایشی نباشد، بلکه مجموعه کاملی از موزه عروسک‌ها و همین‌طور مکانی برای انجام کارهای آموزشی و پژوهشی نیز باشد تا از این راه تماشاگران این تالار و به ویژه کودکانی که به دیدن نمایش‌های عروسکی می‌آیند به شکل بنیادین با این هنر آشنا شوند. ضمن این‌که با راه‌اندازی بخش پژوهشی، آرشیوی برای پژوهشگران علاقه‌مند به تئاتر عروسکی تأسیس می‌شود.

او درباره راه‌اندازی پارک عروسک‌ها نیز بیان داشت: این پارک در فضای باز کنار تالار فردوسی ایجاد می‌شود و فضایی شاد را برای کودکان و خانواده‌های آن‌ها ایجاد می‌کند و امید می‌رود با تأسیس تمام این بخش‌ها، مجموعه فردوسی به عنوان مجموعه کامل تئاتر عروسکی، نه تنها در ایران که در سراسر جهان، شناخته شود.

مدیر تالار وحدت در پاسخ به پرسشی درباره زمان دقیق شروع این پروژه گفت: نمی‌توانم زمان دقیقی را اعلام کنم چراکه اجرای مقدمات این امر قدری مشکل است. در وهله نخست بحث‌های حقوقی مربوط به مجموعه باید پی‌گیری شود و پس از آن نیز ساختمان تالار فردوسی باید بررسی شود چراکه این ساختمان از آغاز برای چنین منظوری در نظر گرفته نشده است و از دوره پهلوی اول کاربری‌های گوناگونی داشته است بنابراین نخست باید مقاومت بنا مورد سنجش قرار بگیرد تا اگر استاندارد نبود، تمهیداتی برای مقاوم‌سازی آن انجام شود.

او با اشاره به وجود کارگاه‌های دکور در کنار تالار فردوسی نیز تصریح کرد: نخست باید فضایی را برای انتقال این کارگاه‌ها ایجاد کنیم که در حال حاضر طراحی این کارگاه‌ها صورت گرفته و ساخت آن نیز تا چند روز آینده آغاز می‌شود. زمانی که این کارگاه‌ها محل جدید خود را پیدا کند، فضاهای خالی مناسبی خواهیم داشت و این‌بار باید کل فضای تالار فردوسی از جمله فضای پیرامون آن را مورد بازسازی قرار دهیم.

او ادامه داد: اگر همه‌چیز به خوبی پیش برود مقدمات راه‌اندازی این پروژه از چندماه آینده آغاز می‌شود و در صورتی که همه‌چیز روال طبیعی خود را داشته باشد، این پروژه در کم‌تر از دوسال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

او در پایان راه‌اندازی این مجموعه را یکی از آرزوهای خود دانست و یادآور شد: تالار فردوسی به عنوان نخستین تالار عروسکی ایران و با تمام زحماتی که برای راه‌اندازی آن کشیده شده، تالار خوبی است اما مطلوب نیست و تلاش می‌کنیم با راه‌اندازی این تالار زمینه آشنایی کودکان را به عنوان مهم‌ترین نسل مخاطبان تئاتر عروسکی با این هنر ارزشمند فراهم کنیم، چراکه این رشته با جذابیت‌هایی که دارد، زمینه انتقال بسیاری از مفاهیم را به کودکان فراهم می‌کند، البته هرگز نباید از مخاطبان بزرگسال آن غافل شد.

کد خبر 63313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز