گروه بین‌الملل: تهدیدات مکرر اشفق کیانی، فرمانده ارتش پاکستان برای مقابله با حملات آمریکا به مناطق قبایلی این کشور، دیروز رنگی از واقعیت به‌خود گرفت.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، مقامات امنیتی پاکستان دیروز از شلیک نیروهای این کشور به چند بالگرد تهاجمی آمریکا که برای بمباران مناطق قبایلی وارد حریم هوایی پاکستان شده بودند خبر دادند و اعلام کردند بالگردهای آمریکایی مجبور به بازگشت به افغانستان شدند.

این حادثه نزدیک روستای انگور آدا در منطقه قبایلی وزیرستان جنوبی روی داد که اوایل ماه جاری شماری از کماندوهای آمریکایی با استفاده از بالگردهای تهاجمی به مواضع القاعده حمله کرده بودند.

یک مقام امنیتی پاکستان در این باره گفت: بالگردهای آمریکایی تا فاصله 100متری روستای انگور آدا وارد حریم هوایی پاکستان شدند ولی با شلیک نیروهای پاکستانی این بالگردها مجبور شدند منطقه را ترک کنند.

عملیات دیروز نظامیان آمریکایی در شرایطی صورت گرفت که ژنرال اشفق کیانی، فرمانده ارتش پاکستان هفته گذشته در بیانیه شدیداللحنی اعلام کرد که پاکستان به نیروهای خارجی اجازه نخواهد داد وارد خاک و قلمروی این کشور شوند و به هر قیمتی از تمامیت ارضی خود دفاع خواهد کرد.

همزمان با اتفاق دیروز، یک مقام امنیتی دیگر پاکستان نیز در گفت‌وگو با رویترز، از تحرک خودروهای زرهی آمریکا داخل خاک افغانستان نزدیک مرزهای پاکستان خبر داد.

هواپیماهای آمریکایی نیز در آسمان منطقه دیده شده‌اند. سرگرد مرادخان، سخنگوی ارتش پاکستان نیز این خبر را تایید کرد و گفت: ما تایید می‌کنیم که به هنگام پرواز بالگردهای آمریکایی در مرز افغانستان به سمت آنها تیراندازی شده است ولی نیروهای ما دخالت نداشته‌اند.

آمریکا: جنگ بعید نیست

همزمان با درگیری پاکستان و آمریکا در مرزهای افغانستان، ژنرال جفری شلوئسر از فرماندهان ارتش آمریکا در افغانستان، طی گزارشی که دیروز دیلی‌تایمز بخش‌هایی از آن را منتشر کرد، اعلام کرد: اگر پاکستان مبارزه خود علیه تروریست‌ها را افزایش ندهد، احتمالا جنگ جدیدی آغاز خواهد شد.

وی افزود: اگر شبه نظامیان همچنان به خاک پاکستان فرار کنند و اسلام‌آباد تلاش خود علیه تروریسم را افزایش ندهد، احتمالا یک جنگ جدید روی خواهد داد.

وی که فرماندهی 19 هزار سرباز فعال در مرزهای افغانستان و پاکستان را در دست دارد، تخمین زد که سربازانش با7 الی 10 هزار شبه نظامی در شرق افغانستان مواجه هستند.

به گزارش دیلی‌تایمز، رقم اعلام شده از سوی ژنرال شلوئسر درباره تعداد شبه نظامیان، بیشترین تعدادی است که تا‌کنون عنوان شده است.

این ژنرال آمریکایی در ادامه ابراز امیدواری کرد که نیروهایش بتوانند با تحرکات خود از ایجاد هر گونه پناهگاه امن، مناطق آرام و هر مکانی را که تروریست‌ها برای استراحت و تجدید قوا در افغانستان به آنجا می‌روند، از آنها بگیرند.

ژنرال شلوئسر خاطرنشان کرد که گزینه‌های وی برای تروریست‌ها این است که یا فرار کنند، کشته یا دستگیر شوند یا صلح کنند.

درگیری ارتش پاکستان با طالبان

ادامه درگیری‌های پراکنده بین شبه‌نظامیان طالبان با ارتش پاکستان در مناطق مختلف ایالت سرحد در شمال غرب این کشور هم دست‌کم 78کشته بر جای گذاشت.

ارتش پاکستان اعلام کرد که در ادامه درگیری‌های پراکنده بین سربازان ارتش پاکستان با شبه‌ نظامیان‌ طالبان در مناطق مختلف باجور ایجنسی، مهمند ایجنسی، دره سوات و دره آدم‌خیل در شمال غرب این کشور، دست‌کم 78 شبه‌نظامی طالبان کشته شدند.

براساس این گزارش درگیری‌های پراکنده بین سربازان با شبه‌نظامیان در مناطق مختلف خار، لوئی‌سم، تانگ خطا، رشکی، خزانه بانده، گلوکس و کیراله واقع در باجور ایجنسی از روز جمعه شروع شد و تاکنون ادامه دارد.

در این درگیری‌ها 78 شبه‌نظامی طالبان کشته شدند و احتمال افزایش تلفات در این درگیری‌ها نیز وجود دارد. در این درگیری‌ها ارتش پاکستان با بالگردها و جنگنده‌های خود مناطق محل سکونت طالبان را بمباران شدید کرده است و در مناطق مختلف خار حکومت نظامی اعلام کرده است.

همچنین ارتش پاکستان در مناطق دره سوات و آدم خیل با بالگردهای خود شبه نظامیان را مورد هدف قرار می‌دهد. در درگیری‌های بین ارتش و طالبان، 85 نفر از طالبان کشته شدند و یک مرکز آموزش طالبان به‌نام دارالکفاله و بیش از 50 باب مغازه‌های مراکز تجاری منطقه باجور ایجنسی تخریب شد.

کد خبر 63476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز