بیش از ۵ میلیون نفر در کمتر از دو سال گذشته به علت کووید-۱۹ در جهان درگذشته‌اند و جهان همچنان درگیر مبارزه با سویه‌ی بسیار واگیر دلتای کرونا و مراقب جهش‌های جدید ویروس است.

covid toll

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  سی‌ان‌بی‌سی بر اساس آخرین داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز که روز دوشنبه منتشر شد شمار مرگ‌های ناشی از کرونا به ۵۰۰۰۴۲۵ مورد رسیده است.

آمریکا با ۷۴۵۸۳۶ مرگ ناشی از کرونا در راس کشورهای دیگر از لحاظ شمار تلفات قرار دارد. برزیل با بیش از ۶۰۷۰۰۰ مورد مرگ و هند با بیش از ۴۵۰۰۰۰ مورد مرگ در رده‌های بعدی از این لحاظ قرار دارند.

پاندمی کروناویروس برای نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در چین ظهور کرد و بعد به سراسر جهان گسترش یافت.

این رقم تلفات در هنگامی اعلام می‌شود که بسیاری از کشوها به درجات گوناگون در حال کاهش محدودیت‌ها و پایان دادن به قرنطینه‌های اعمال‌شده در طول سال ۲۰۲۰ هستند.

تولید سریع واکسن‌های کرونا که اثربخشی‌شان در برابر بیماری شدید، بستری شدن و مرگ ناشی از کرونا ثابت شده است، به خصوص در کشورهایی که پوشش واکسیناسیون بالا داشته‌اند، به کاهش شمار تلفات ناشی از این همه‌گیری کمک کرده است.

با این وجود، در ماه‌های اخیر نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره افزایش عفونت، بستری شدن و مرگ ناشی از کرونا با نزدیک شدن فصل زمستان نه تنها در میان افراد واکسینه‌نشده بلکه در میان سالمندانی (که در ابتدا واکسینه شده‌اند) و اکنون میزان ایمنی وکسن در آنها با گذر زمان کاهش یافته است، ابراز می‌شود.

شمار کلی موارد کووید و مرگ‌های ناشی از آن در جهان همچنان در حال افزایش است، اما سرعت این افزایش نسبت به دوره‌های قبلی پاندمی کاهش یافته است.

کروناویروس در طول پاندمی دستخوش چندین چهش قابل‌توجه شده است که بر سرعت انتشار آن فزود و امواج جدید عفونت را در قاره‌های آمریکا، اروپا و آسیا باعث شد.

دو سویه‌ی ناشی از این جهش‌ها به نام سویه‌های آلفا و دلتا در نهایت به سویه‌های غالب در جهان بدل شدند.‌ اخیر یک جهش جدید در سویه‌ی دلتا که سویه‌ جدیدی به نام «دلتا پلاس» را ایجاد کرده است، زیر نظر بوده است تا معلوم شود آیا این سویه واگیری حتی بیشتری هم پیدا کرده است یا نه.

سازمان جهانی بهداشت هفته پیش اعلام کرد که سویه‌ی دلتا پلاس با نام رسمی «AY.4.2» را به دقت زیرنظر دارد و این سویه تا به حال در ۴۲ کشور گزارش شده است. البته اغلب موارد عفونت با سویه‌ی AY.4.2 در انگلیس شناسایی شده و شمار موارد ابتلا به این سویه در این کشور در حال افزایش بوده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بررسی‌های همه‌گیرشناختی و آزمایشگاهی در حال انجام است تا معلوم شود آیا سویه‌ی AY.4.2 باعث واگیرتر شدن بیشتر ویروس یا کاهش اثربخشی آنتی‌بادی‌ها بر آن می‌شود یا نه.

کد خبر 635349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha