چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

فریبا خانی: این بار گزارشگر 16+8 سری به نگارخانه سعدآباد زده تا با نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نقاشان آن بیشتر آشنا شود.

   در هرحال گزارشگر در یک روز شهریوری و کمی پاییزی، راهی نگارخانه سعدآباد شد که قرار است این روزها به موزه هنرهای زیبای کاخ موزه سعدآباد منتقل ‌شود.

   همان‌طور که می‌دانید نقاشی قهوه‌خانه‌ای قرن‌هاست که در ایران رواج دارد و به این دلیل به آن قهوه‌خانه‌ای گفته می‌شود که در قهوه‌خانه‌ها، نقال‌ها از روی پرده‌های نقاشی نقالی می‌کرده‌اند.

عکس‌ها از ساناز رفیعی

   ویژگی این نوع نقاشی‌ها این است که حماسه‌ها را به تصویر می‌کشند و به دو دسته تقسیم می‌شوند:

   دستۀ اول نقاشی‌هایی که روایتگر عاشورا، جنگ‌های ائمه و روایت‌های قرآنی اند.

   دسته دیگر نقاشی‌هایی که داستان‌های شاهنامه را تصویر می‌کنند؛ این نوع نقاشی‌ها اغلب با رنگ روغن کار می‌شوند و در یک تابلو یا پرده بزرگ، یک داستان یا چند داستان دنباله‌دار ، نقاشی می‌شوند و درویش‌ها و نقال‌ها آنها را به زبان شعر می‌خوانند. البته این رسم، سال‌هاست که تنها در مراسم خاص دیده می‌شود و همان‌طور که قهوه‌خانه‌ها کمتر شده‌اند، نقاشی قهوه‌خانه‌ای هم از رونق افتاده است و تعداد کمی از هنرمندها به این هنر مشغولند.

   این هنر هم مانند دیگر هنرها، هنرمند‌های متعددی داشته که یکی از معروف‌ترین آنها قوللر آقاسی بوده است. او سال‌ها پیش از دنیا رفته ، اما کارهای او آن‌قدر خوب بوده‌اند که در نگارخانه سعدآباد می‌توانید بعضی از کارهای او را ببینید.

   در این نمایشگاه، روایت‌های مختلفی از جمله کشته‌شدن سهراب به دست رستم، ورود اسرای کربلا به دربار یزید، بهشت و دوزخ و... نقاشی شده‌اند. آثار ابراهیم اصفهانی نقاشباشی، عباس بلوکی‌فر   و حاج مصورالملک اصفهانی هم در این نمایشگاه دیده می‌شود. در یکی از تابلوها هم بهشت و دوزخ را می‌بینیم که نقاش از بدو خلقت انسان تا پایان دنیا را نقاشی کرده است و توجه خیلی از تماشاگران به این تابلو جلب می‌شود.

   این نمایشگاه تا آخر ماه مبارک رمضان ادامه دارد و عصرها هم یک نقال آنجاست تا تابلوها را برای شما نقل کند.

   گزارشگراز نمایشگاه بیرون می‌آید.صدای نقال‌‌هادر گوشش طنین می‌اندازد وداستان‌های  آنها زنده می‌شود...و تصویرها جان می‌گیرند.انگار به قرن‌های گذشته سفرکرده‌است.تو هم اگر دوست داری با این فضاها بیشتر آشنا شوی ،به آنجا سر بزن.

   کاخ موزه سعدآباد در میدان تجریش، خیابان سعدآباد واقع است.

کد خبر 63566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز