چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

گروه ورزشی: روز دهم، طلایی‌ترین روز کاروان ورزشی ایران در پارالمپیک بود، آنجایی که دو طلا، یک نقره و 2 برنز توسط ورزشکاران جانباز و معلول در پکن کسب شد.

در دوومیدانی و در ماده‌ پرتاب نیزه مردان کلاس F57 و F58 محمدرضا میرزایی پرچمدار کاروان ایران با پرتابی به مسافت 40 متر و 84 سانتی‌متر و کسب 1052 امتیاز در مکان نخست این رشته پارالمپیک پکن قرار گرفت.

میرزایی با این امتیاز ضمن کسب چهارمین مدال طلا برای کاروان ایران رکورددار جهان در این ماده نیز شد. در این دوره از بازی‌های پارالمپیک به دلیل ادغام کلاس‌بندی‌ها هر ورزشکاری که امتیاز بیشتری را کسب کند، می‌تواند مکان بهتری را به خود اختصاص دهد.

همچنین در رشته‌ پرتاب دیسک مردان کلاس F42 مهرداد کرم‌زاده با 44 متر و 74 سانتی‌متر در جای دوم ایستاد و مدال نقره را کسب کرد. کرم‌زاده در مرحله‌ مقدماتی با 42 متر و 93 سانتی‌متر توانست راهی فینال شود.

علی صادق‌زاده نیز به مدال برنز رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های پارالمپیک پکن دست یافت. در دسته‌‌001 کیلوگرم مردان علی صادق‌زاده با مهار وزنه‌ ‌032 کیلوگرم در حرکت سوم خود توانست مدال برنز رقابت‌ها را کسب کند. در گروه A این رقابت‌ها 6 وزنه‌بردار حضور داشتند. صادق‌زاده در حرکت اول و دوم خود نتوانست وزنه‌ ‌ ‌032 کیلوگرم را مهار کند.

همچنین تیم فوتبال 7 نفره معلولین که در دیدار رده‌بندی بازی‌های فوتبال  به مصاف برزیل رفته بود موفق شد با کسب پیروزی 4 بر صفر مدال برنز این پیکارها را از آن خود کند. در این دیدار عبدالرضا کریم‌زاده 3 گل و مسلم اکبری یک گل برای تیم فوتبال 7 نفره کشورمان به ثمر رساندند.

کریم‌زاده با این 3 گل 8 گله شد. تیم فوتبال 7 نفره جانبازان و معلولین کشورمان در دوره پیشین پارالمپیک 4002 آتن به مقام پنجم دست یافته بود.

مدال با ارزش میرزایی

پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک پکن پس از کسب مدال طلای این رقابت‌ها گفت: «این مدال را به مردم ایران تقدیم می‌کنم و امیدوارم این هدیه را از من بپذیرند.»
محمدرضا میرزایی پس از کسب مدال طلای رقابت‌های پرتاب نیزه بازی‌های پارالمپیک پکن ادامه داد: «جای مربی‌ام کاظم ادریسی واقعاً در اینجا خالی است. مربی‌ای که سال‌های سال با من کار کرده بود. »

قهرمان بازی‌های پارالمپیک پکن پس از کسب چهارمین مدال طلای پارالمپیک خود گفت: «بسیار خوشحالم که توانستم به چنین رکوردی برسم.»


وی در مورد ارتقای رده‌بندی ایران در جدول بازی‌ها گفت: «مدال من و کرم‌زاده آخرین مدال‌های دوومیدانی ایران در این رقابت‌ها بود که با این مدال‌ها یک پله صعود کردیم. امیدوارم با ادامه‌ همین روند موقعیت کاروان ایران در وضعیت بهتری قرار گیرد.»

میرزایی اظهار داشت: «ورزشکاران پارالمپیکی با تمام محدودیت‌ها و نقایصی که دارند، زحمت زیادی می‌کشند. بی‌تردید خداوند این زحمات را می‌بیند و آنها را بدون ارج نمی‌گذارد. دعای خیر مردم و باورهای دینی پارالمپیکی‌ها نیز از دیگر رمزهای موفقیت این کاروان است.»

وی یادآور شد: «بازی‌های پارالمپیک پکن از آتن بسیار سخت‌تر بود. با توجه به رشد سریع ورزش‌های معلولان در سطح جهان باید راهی سریع و صحیح را برای ادامه‌ روند رو به رشد ایران در پیش بگیریم.»

افت کمی و کیفی پارالمپیک

تیم‌های ورزشی جانبازان و معلولین ایران تاکنون در 5 دوره رقابت‌های پارالمپیک حضور داشته و بهترین نتایج را نیز در پارالمپیک 0002 سیدنی کسب کرده‌اند.

در سال 8891 کاروان ورزشی جانبازان و معلولین ایران برای نخستین بار در رقابت‌های پارالمپیک سئول در 4 رشته ورزشی والیبال‌نشسته، دوومیدانی، وزنه‌برداری و گلبال حضور پیدا کرد و در پایان با کسب 8 مدال شامل 4 طلا، یک نقره و 3 برنز در جایگاه بیست و هشتم این رقابت‌ها قرار گرفت. چهار سال بعد در سال 2991 کاروان ورزشی ایران به رقابت‌های پارالمپیک بارسلون اعزام شد و در 4 رشته ورزشی والیبال‌نشسته، دوومیدانی، تنیس‌روی‌میز و گلبال در این بازی‌ها شرکت نمود و موفق به کسب 4 مدال شامل یک طلا، 2 نقره و یک برنز و با 9 پله سقوط در جایگاه سی و هفتم قرار گرفت.

همچنین در سال 6991و در رقابت‌های آتلانتا، کاروان ایران در 4 رشته والیبال‌نشسته، وزنه‌برداری، تیراندازی و دوومیدانی شرکت کرد و موفق به کسب 71 مدال شامل 9 طلا، 5 نقره و 3 برنز و با صعود در جدول رده‌بندی مدال‌ها در جایگاه بیستم ایستاد.

کاروان ورزشی ایران اما در رقابت‌های 0002 سیدنی حضوری درخشان داشت و با شرکت در 5 رشته ورزشی والیبال‌نشسته، وزنه‌برداری، دوومیدانی، تیراندازی و تیر و کمان، موفق به کسب 32 مدال شامل 21 طلا، 4 نقره و 7 برنز و با 4 پله صعود نسبت به دوره قبل، جایگاه شانزدهم مدال‌آوران را به خود اختصاص داد.

کاروان ورزشی 19  نفره ایران در 01 رشته ورزشی وزنه‌برداری، والیبال‌نشسته، بسکتبال ‌با ویلچر، تیروکمان، دوچرخه‌سواری، جودو، تنیس‌‌روی‌‌میز، فوتبال، دوومیدانی و تیراندازی به مسابقات 4002 آتن اعزام شد و با کسب 32 مدال شامل 6 طلا، 31 نقره ، 4 برنز و با هفت پله سقوط به جایگاه بیست و سوم منتقل شد.

 در این میان بیم و امیدهایی نسبت به نتایج کاروان ورزشی ایران در پارالمپیک 2008 پکن وجود دارد؛ آنجایی که به دلیل تغییر برخی قوانین و همچنین عدم اعزام برخی از ورزشکارانی که سهمیه کسب کرده‌اند، در مورد موفقیت کاروان اعزامی تردیدهایی به وجود آمده است. تا پایان روز دهم و به فاصله یک روز به پایان مسابقات  کاروان ورزشی ایران 14 مدال کسب کرده است که نسبت به آتن 9 مدال آن کم شده است. با این حال سرپرست کاروان ورزشی ایران می‌گوید: «نتایج کاروان اعزامی ایران به رقابت‌های پارالمپیک 2008 پکن نسبت به دوره قبل و در آتن  بهتر بوده است.»

کارگری می‌افزاید: «ما در رقابت‌های پکن با اندیشه کیفیت‌گرایی شرکت کردیم و  تا به اینجای کار به آنچه مدنظرمان بوده، دست پیدا کرده‌ایم. البته رقابت‌های پارالمپیک پکن هنوز تمام نشده اما ما تا همین جا از عملکرد نفرات اعزامی به این رقابت‌ها رضایت کامل داریم.»
وی در ادامه تصریح کرد: «اگر بخواهم 9 رشته حاضر در رقابت‌های فوق را با دوره قبلی این مسابقات مقایسه رشته به رشته کنم ما در جودو در آتن یک برنز کسب کردیم اما در پکن موفق به کسب مدال نقره شدیم.

در والیبال نشسته موفق شدیم نایب‌قهرمانی خود را به قهرمانی تبدیل کنیم. در بسکتبال با ویلچر تا قبل از ترک رقابت‌ها، با بریتانیا در رتبه مشترک پنجم قرار داشتیم حال‌آنکه در آتن نهم شده بودیم. فوتبال برنز گرفته در حالی که در آتن پنجم شدیم.»

کاظم رجبی، رضازاده پارالمپیک

وزنه‌بردار فوق سنگین جانبازان و معلولین کشورمان ضمن دستیابی به مدال طلای بازی‌های پارالمپیک پکن به عنوان قویترین مرد جهان معرفی شد. قویترین مرد معلولان جهان دیروز برای تکرار مدال طلای خود در بازی‌های پارالمپیک با پولاد سرد به رقابت پرداخت. کاظم رجبی وزنه‌بردار 100 + کیلوگرم کاروان کشورمان روز گذشته با بالای سربردن وزنه 265 کیلوگرمی به مقام قهرمانی دست یافت.

 حسین رضازاده در جریان بازی‌های المپیک 2004 آتن با مهار وزنه 210 کیلوگرمی در حرکت یک ضرب، بالای سربردن وزنه 263/5 کیلوگرمی در حرکت دوضرب و مجموع 374/5 کیلوگرم به مقام قهرمانی دست یافته بود.

کد خبر 63609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز