نمایشگاه هنری M+ در حالی بعد از مدت‌ها تعطیلی در هنگ‌کنگ افتتاح شد که قوانین سرزمین اصلی، چین، سانسور زیادی را بر آثار هنری معاصر این گالری مشهور اعمال کرده است. اکنون بازدیدکنندگان بیشتر از آنچه که به فکر لیست آثار ارائه شده باشند، به دنبال لیست آثار سانسور شده‌اند.

موزه هنري هنگ كنگ

به گزارش همشهری آنلاین، موزه M+ هنگ‌کنگ قرار بود محلی برای نمایش آثاری باشد که در پکن و شانگهای به دلیل آنچه بر اساس قوانین جدید چین به عنوان جرم تلقی شده ارائه نمی‌شود اما این نمایشگاه نیز با تبعیت از قوانین سرزمین اصلی درگیر سانسور آثار هنری معاصر منطقه شرق آسیا شد.

از مجموعه آرشیو این موزه-نمایشگاه که شامل ۸۰۰۰ اثر هنری است، بخشی از موارد حذف شده و بازدیدکنندگانی که مدت‌ها انتظار بازگشایی این گالری بزرگ را داشتند اکنون بیش از هر چیز به دنبال لیست آثاری هستند که از فهرست نمایش خارج شده‌اند.

موزه هنری M+ که از روز گذشته در هنگ‌کنگ پذیرای بازدیدکنندگان است، تحت سرپرستی بنیادی است که زیر نظر دولت چین قرار دارد و گنجینه‌ای از بیش از ۱۵۰۰ اثر هنری معاصر چینی را در اولین دوره خود در معرض تماشا قرار داده است. این موزه دو برابر موزه تیت، گالری هنری بریتانیاست.

جنجال‌ها و شکست‌هایی که در طول سال‌های توسعه این موزه رخ داد، این موسسه چند میلیارد دلاری را اکنون در موقعیت بسیار پیچیده‌تری قرار داده است؛ از زمان معرفی قانون بحث برانگیز امنیت ملی چین در سال گذشته، هنگ کنگ نیز دستخوش تغییر فرهنگی و سیاسی قابل توجهی شد. منتقدان ادعا می‌کنند که این قانون گسترده برای سرکوب مخالفان و آزادی بیان استفاده شده است.

منتقدان می‌گویند افتتاح بسیار متفاوت این موزه که اولین بار 14 سال پیش طراحی شد در یک فضای سیاسی باعث سرکوب جامعه هنری این شهر که زمانی پر رونق بود خواهد شد زیرا برخی مقامات معتقدند که قانون بالاتر از هنر است و همین امر آزادی و خلاقیت هنرمندان را محدود خواهد کرد. 

کد خبر 637313
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha