شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

شرکت «23 and me» (اشاره به 23 جفت کروموزوم انسانی) نخستین سرویس اینترنتی خودش را برای سنجش وضعیت ژنتیک افراد آمریکایی در نوامبر سال 2007 راه‌اندازی کرده است.

روش کار به این صورت است که فرد متقاضی نمونه بزاق خود را در لوله‌های مخصوص جمع آوری کرده و آن را به‌طور محرمانه برای آزمایشگاه‌های این شرکت ارسال می‌کند. پس از انجام آزمایش‌های ژنتیک کاربر می‌تواند با کمک رمز مخصوص به‌خود وارد پرونده محرمانه اینترنتی خودش بشود و نتیجه را ببیند.

حالا شرکت «23 and me » نه تنها این خدمات را در کانادا و 49 کشور اروپایی هم عرضه می‌کند بلکه به گزارش سایت‌ای بی‌سی نیوز از هفته گذشته با کاهش قیمت تست‌های ژنتیک از 999 به 399 دلار عزم کرده که افراد بیشتری را برای انجام تست شخصی ژنتیک ترغیب کند.

دانش انجام این تست‌ها که از مقایسه ژنوم صد‌ها و گاهی هزاران انسان بیمار و سالم حاصل شده است این توانایی را دارد که ریشه‌های ژنتیک بعضی بیماری‌ها مثل سرطان یا بیماری‌های قلبی را آشکار کند.

سؤال مهم این است که در حال حاضر آیا این اطلاعات ژنتیک می‌تواند به حفظ سلامتی ما کمک کند و اگر جواب مثبت است چگونه؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد حامل تغییرات ژنتیک ناگوار معمولا 20 تا 40 درصد افزایش خطر برای ابتلا به بیماری را دارند و نقش عوامل محیطی و شیوه زندگی در این بین بسیار تعیین‌کننده است. فعلا دانش پزشکی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که یک ژن بیماری‌زای خاص در چه زمانی و تحت چه شرایطی به شکل بیماری ظاهر می‌شود و به همین دلیل پیش‌بینی اینکه افراد چه واکنشی به این اطلاعات ژنتیک نصفه نیمه خودشان نشان می‌دهند دشوار است.

کد خبر 63807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز