مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: دانشمندان آمریکایی و انگلیسی روشی برای مخفی کردن اشیاء از مقابل تشعشعات میکرو امواج کشف کردند که این اقدام اولین دریچه را برای خلق لباس یا ردای نامرئی به روی آنها می‌گشاید.

این وسیله برای دور کردن تشعشعات راداری قابلیت استفاده دارد، با این حال محققان همچون بسیاری از دانشمندان دیگر این هدف را دنبال نمی‌کنند. به گفته دیوید اسمیت از دانشگاه دیوک در کارولینای شمالی، این ردا کاملاً شبیه به ردای هری پاتر - شخصیت افسانه‌های کودکانه - که وی را از مقابل دیدگان پنهان می‌سازد، نیست. سیستم ردای نامرئی بر مواد جدید ساخته شده در آزمایشگاه با نام متامواد مبتنی است که از خاصیت تفرق و پراکندگی شیء جامد و سایه پخش شده از آن می‌کاهد. هر شیء جامد پرتویی را پخش می‌کند که این پرتو با خود آن شیء برخورد می‌کند. این انتشار باعث رویت شیء چه از طریق چشم یا با استفاده از سیستم‌های راداری یا فراصوتی می‌شود.
بنا بر گزارش رویترز، ردایی بر پایه این سیستم ساخته می‌شود که از ضخامت کافی برخوردار است. مواد به کار رفته در این سیستم در حلقه‌های متحدالمرکزی نظم یافته‌اند. در ماه می‌ این تیم تحقیقاتی تئوری خود را گزارش کردند و چند ماه طول کشید تا آن را به اثبات برسانند. نکته اصلی در یافته این دانشمندان متامواد است که شباهت بسیاری به برد مدار دارند. اولین ردای ساخته شده بدین نحو دو بعدی بود و محققان کار روی طراحی نمونه سه بعدی آن را شروع کرده‌اند. همچنین دانشمندان قصد دارند طیف طول امواج را که این سیستم قادر به مسدود کردن آن است، گسترش دهند. در این بین ساخت شئیی نامرئی از مقابل دیدگان انسان‌ها چالشی بزرگ برای دانشمندان به شمار می‌رود. متاموادها امواج الکترومغناطیس را منحرف می‌کنند که در سیستم تازه تأسیس چنین اتفاقی برای میکروموج‌ها رخ می‌دهد. روند حرکت امواج درست شبیه به امواج رودخانه‌ای است که در اطراف صخره‌ای صاف و صیقلی شناور هستند. آژانس مخصوص پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع آمریکا یا DARPA روی این طرح سرمایه‌گذاری کرده و نقشه آن برپایه تئوری پیشنهادی سر جان پندری از کالج امپریال لندن شکل گرفته است.
کد خبر 6383

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز