رئیس شورای شهر تهران گفت: اکنون در تهران هزار واگن مترو کم داریم و اگر اعتبار و پول هم آماده باشد و آن را بخرند و بخشی هم در کشور مونتاژ شود، 2 سال طول می‌کشد وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.

مهدی چمران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله معضل ترافیک و آلودگی هوا، کمبود واگن‌های مترو، تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز پایتخت، کرونا، مازوت‌سوزی، ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه محلی و طرح ترافیک با مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که به شرح ذیل است:

هوای تهران طی هفته‌های اخیر، همزمان با سردتر شدن هوا و پدیده اینورژن، آلوده‌تر شده و غلظت ذرات معلق افزایش یافته است. رفع این معضل از دغدغه‌های اصلی شهروندان تهران است. شورای شهر چه برنامه‌ای در این راستا دارد؟

ترافیک وآلودگی هوا با هم در ارتباط هستند و منشأ آنها یکی است. ترافیک و آلودگی هوا از معضلات مهم پایتخت و بسیاری از کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود و همانطور که حضرت آقا فرموده‌اند باید کارهای عملی و اساسی برای رفع این مشکل انجام داد. به هر حال نمی‌توان تصمیمات یک روزه و دو روزه برای این مشکل چندین ساله گرفت. بسیاری از مواقع به این موضوع پرداخته شده ولی متأسفانه در کشور به سرانجام نرسیده است و اکنون یکی از معضلات اصلی کشور مسأله ترافیک و آلودگی هوا است و حتما باید برای رفع آن کارهای علمی و اساسی انجام داد.

بیشترین دلیل ایجاد آلودگی هوا و ترافیک تهران چیست؟

بر اساس مطالعات و بررسی‌هایی که انجام گرفته بیشترین دلیل ایجاد آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت موضوع استفاده از خودروهای شخصی است به طوری که بر اساس آمار موجود ۸۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از خودروهای شخصی است که البته اتوبوس‌ها به عنوان بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی و کامیون‌ها به ویژه حرکت آنها در شب نقش زیادی در ایجاد آلودگی هوا دارد.

در حال حاضر کامیون‌ها سوخت گازوئیلی دارند و به عبارتی گوگرد ناشی از این خودروها به ۵ هزار PPM هم می‌رسد در حالی که در اروپا استاندارد این موضوع ۵۰ PPM است و این موضوع حکایت از این دارد که گوگرد ناشی از گازوئیل چقدر در بروز آلودگی هوا مؤثر است از طرفی موتورسیکلت‌های موجود نقش زیادی در آلودگی دارند به عبارتی کاربراتوری بودن آنها سبب ایجاد آلایندگی هوا می‌شود و اگر بتوانیم موتورسیکلت‌های کاربراتوری را با برقی تعویض کنیم نه تنها برای شهروندان بلکه برای شهر هم مفید است.

راهکار اصلی مقابله با ترافیک همیشه توسعه حمل و نقل عمومی بیان شده آیا برنامه‌های مدیریت شهری در این راستا محقق خواهد شد و چقدر کمبود واگن مترو در تهران داریم و واگن‌های جدید چه زمانی به تهران می‌رسد؟

در مورد آلودگی ناشی از خودروهای شخصی هم باید توجه داشت که کشورهای بزرگ دنیا به سمت توسعه حمل و نقل عمومی پیش رفته‌اند و ما هم باید قطعا در همین سمت و سو باشیم چرا که در حال حاضر بهترین مد حمل و نقل که انبوه‌بر است و آلایندگی هم ایجاد نمی‌کند و سبب کاهش ترافیک هم می‌شود مترو است.

اکنون در تهران فقط هزار واگن مترو کم داریم که برای افزوده شدن این تعداد واگن‌ها به مترو پایتخت دو سال زمان نیاز است یعنی به عبارتی اگر اعتبار و پول هم اکنون آماده باشد و آن را بخرند و بخشی هم در کشور مونتاژ کنند دو سال طول می‌کشد وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.

متأسفانه ۸ سال است که هیچ واگنی به مترو تهران افزوده نشده و تعداد اندکی هم که اعلام کردند به این ناوگان اضافه شده مربوط به دوره‌های قبل بوده که تهیه و خرید آن صورت گرفته است اکنون ما در تلاش هستیم که با همکاری هیأت دولت و وزیر کشور چرخه حمل و نقل بر مدار مطلوب قرار گیرد شهردار تهران برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده و جلسات آن با دولت در حال انجام است و ما خواهش می‌کنیم و پیگیر هستیم که این رویه ادامه یابد تا حداقل دو سال دیگر این واگن‌ها به مجموعه مترو افزوده شود.

شهروندان از کمبود اتوبوس در تهران گلایه‌ دارند. چقدر اتوبوس کمبود داریم و اقدامات عاجل جهت رفع این مشکل چیست؟

ببینید قضیه در مورد اتوبوس‌ها کمی با مترو متفاوت است و باید سریع و شدید وارد موضوع تأمین اتوبوس شد شورای قبلی اقداماتی را آغاز کرده بود که نیاز به تکمیل شدن و انعقاد قرارداد داشت که خوشبختانه با قرارداد جدیدی که صورت گرفت ۴۰۰ تا ۵۰۰ اتوبوس به زودی به اتوبوسرانی تهران اضافه می‌شوند و در هفته‌های گذشته ۱۱۰ مورد آنها مورد رونمایی قرار گرفت 2 هزار اتوبوس هم قرار است تعمیر شود و اگر همه این اقدامات صورت گیرد تازه به ۵ سال قبل باز می‌گردیم که تهران حدود ۶۵۰۰ مورد اتوبوس داشت البته اکنون این رقم به حدود ۲۵۰۰ مورد رسیده است. از طرفی تهران به ۹ هزار اتوبوس نیاز دارد تا وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی بهتر شود و ما این رویه را پیگیر هستیم. به هر حال باید به این نکته توجه داشت که نمی توان به سرعت این موضوع را کنترل کرد ولی با اقدامات فرهنگی می‌توان بخشی از مشکلات را کاست.همچنین ساعات ورود و خروج را می‌توان به مترو تنظیم کرد که این کار با برنامه‌هایی مانند شناور شدن ساعات ادارات و همکاری استانداری قابل اجرا خواهد بود.

به هر حال اکنون هنوز کرونا وجود دارد و وقتی که کرونا است مردم نمی‌توانند با همه ظرفیت از مترو و اتوبوس استفاده کنند از طرفی مسافران مترو با شیوع کرونا به یک سوم حجم معمول رسید و الان هر چند که این میزان افزایش یافته ولی به آمار قبل از کرونا نرسیده و بسیاری از شهروندان همچنان ترجیح می‌دهند علیرغم شیوع کرونا از خودروی شخصی استفاده کنند و زمانی که با خودروی شخصی به خیابان می‌آیند ترافیک ایجاد می‌شود و آلودگی هوا هم بیشتر خواهد شد و همه این مسائل دست به دست هم داده و شرایط ترافیک و آلودگی را ایجاد کرده است. ما همه زمان و نیروی‌مان را بر موضوع حمل و نقل عمومی گذاشته‌ایم و پروژه‌های ترافیکی نسبت به سایر پروژه‌ها در شهر تهران مانند پروژه‌های عمرانی در ارجعیت قرار گرفته است.

آیا شورای شهر گزارشی مبنی بر وجود مازوت در هوای تهران داشته است؟

بر اساس آنچه اعلام شده در تهران و نیروگاه‌های اطراف آن ممنوعیت استفاده از مازوت وجود دارد ولی در مورد شهرهای دیگر اطلاع دقیقی نداریم به هر حال تهران شرایط اقلیمی و جغرافیایی متفاوتی داشته و به دلیل شرایط آب و هوای آن استفاده از مازوت ممنوع است ما هم این قضیه را با همکاری سازمان محیط زیست رصد می‌کنیم البته ناگفته نماند که فقط نیروگاه‌ها نیستند که ممکن است از مازوت استفاده کنند بلکه کارخانه‌های آسفالت‌پزی هم ممکن است مازوت‌سوزی در آن هم انجام گیرد.

اخیرا زاکانی اعلام کرده که مدیریت شهری جدید به موضوع راه‌اندازی قرض‌الحسنه‌های محلی برای بهبود وضعیت مردم توجه دارد. آیا این موضوع به مصوبه شورای شهر نیاز دارد؟

اگر قرار باشد از منابع مالی شهرداری برای ایجاد قرض‌الحسنه‌های محلی استفاده شود این موضوع نیاز به پیش‌بینی در بودجه و یا اصلاح بودجه دارد که به نظرم نظر آقای زاکانی بیشتر موضوع ایجاد و ساماندهی صندوق‌های محلی با مدیریت خود شهروندان بوده است که اگر این چنین باشد مصوبه شورا نمی‌خواهد ولی اگر نیاز به اعتبار شهرداری باشد و قرار باشد که پولی به میان گذاشته شود حتماً مصوبه و هماهنگی شورای شهر را لازم دارد.

سقف روزانه طرح ترافیک چقدر است؟ برخی معتقدند که افزایش این سقف سبب گسترش ترافیک می‌شود و فقط برای شهرداری درآمد به همراه دارد. نظر شما در این زمینه چیست؟

ببینید. شهرداری به درآمد در مورد این قضیه فکر نمی‌کند، بلکه آنچه به صلاح شهر و آب و هوای تهران است، اجرا خواهد شد. به هر حال هدف از اجرای طرح ترافیک برای کاهش ترافیک و ایجاد آرامش مردم است اینکه گفته می‌شود ما به موضوع طرح ترافیک نگاه درآمدی داریم موضوع حاشیه‌ای و دست چندم است. همچنین در شورای ترافیک شهر تهران تا کنون نماینده از شورای شهر حضور نداشت و ما برنامه‌ریزی و درخواست کرده‌ایم تا نماینده‌ای از شورا که اطلاعات بیشتری در زمینه موضوعات حمل  و نقل و ترافیک دارد در این شورا حضور یابد و با هماهنگی دستگاه‌های مختلف تصمیمات لازم در شورای ترافیک اتخاذ شود.

الگوی ایرانی و اسلامی در ساخت مسکن‌های جدید در پایتخت چقدر مورد توجه مدیریت شهری جدید است؟

بله، موضوع ساخت مسکن بر اساس الگوی ایرانی  ـ‌ اسلامی از دوره قبل شورا یعنی شورای چهارم مدنظر بوده حضرت آقا هم چندین بار توصیه‌هایی در این زمینه داشته‌اند، یکی از مسائلی که سال‌ها در مورد آن بررسی انجام گرفته همین مسأله ساخت مسکن بر اساس معماری و الگوی ایرانی ـ اسلامی است بر همین اساس هم ما تشکیل کمیته‌های نما را مدنظر قرار دادیم تا چیزهایی که نامربوط هستند به موضوعات نماسازی وارد نشود که خوشبختانه تشکیل این کمیته نما مؤثر بود و اکنون هم در شورای ششم با شدت آن را دنبال می‌کنیم تا قضیه نماها سر و سامان پیدا کند و از آشفتگی در نما به دور باشیم. همچنین در کمیسیون نما این قضیه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا ساختمان‌هایی که قرار است نمای آن بر اساس الگوی ایرانی ـ اسلامی باشد تسهیل در صدور پروانه برای آنها بیشتر انجام گیرد.

کد خبر 638722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    از ریاست شورای شهر تشکر داریم ، اما انتظار هست در بخش حمل و نقل عمومی مخصوصا مترو و brt و اتوبوس ها که شریان شهر هستند توجه بیشتر شود شرکت های داخلی با بومی سازی قطعات ،بیشتر نیاز کشور رفع کنند و یا واردات گشایش تسهیل یابد. در مورد موتور سیکلت برقی متاسفانه سازمان استاندارد و دولت نظارت بر کارخانه ها نمیکنند و کارخانه ها بدترین محصولات چینی و گرانترین انها می اورند ، موتور سیکلت های برقی با ارزانترین و بهترین کیفیت در چین زده میشود . اگر دولت کارخانه های مزبور ،تکلیف به بومی سازی و واردات فناوری کند مطمئنا موتور سیکلت برقی فراگیر خواهد شد . یک دلیل بارز این امر حاشیه سود بسیار بالای موتور ها بنزینی هست که ۱۰ میلیون تمام شده را ۲۵ میلیون تومان میفروشند . بنظرتان ایا انها رغبت برای تولید و واردات موتورهای برقی با حاشیه سود ۳۰ درصد خواهند داشت!! اگر مثل اتحادیه اروپا قوانین نظارتی و سخت گیرانه اعمال نشود کارخانه دارهای موتور سیکلت بفکر فقط حاشیه سود بالای خود هستند. امیدواریم شهرداری و شورا با همکاری مجلس و دولت قوانین خوبی در این بخش برای مثمر ثمر شدند بنویسند اجرا کنند.