بر اساس آخرین پیگیری‌ها، قرار است ماده ۲۹ تخلفات رانندگی به درخواست کانون دفترداران برای تفسیر به صحن علنی برود.

تعويض پلاك

همشهری- مرضیه موسوی: درست دو ماه و نیم است که مناقشه بر سر کفایت سند سبز خودرو در معاملات آغاز شده. در این میان خریداران و فروشندگان خودرو بیش از هر فرد دیگری سردرگمند. این روزها مراجعه برای دریافت سند قطعی خودرو در دفاتر اسناد رسمی ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که طبق ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، بعد از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، مراجعه به دفاتر ثبت اسناد برای «ثبت و ضبط رسمی سند» الزامی است.

نماینده کانون سردفترداران به همشهری می‌گوید: «بخشنامه دادستان کل کشور درحالی به سردفترداران ارسال شده است که مرجع تصمیم‌گیری برای این موضوع و استفسار قانون، مجلس شورای اسلامی است. به همین دلیل تا روشن شدن این موضوع در صحن علنی مجلس، همچنان خریدار و فروشنده موظف به دریافت سند قطعی از دفاتر رسمی هستند.»

سند برگ سبز خودرو، مهم‌ترین صحبتی است که این روزها می‌توان نقلش را در نمایشگاه‌های خودرو شنید. خریدار و فروشنده سردرگم از ضرورت دریافت سند قطعی، درباره مراجعه یا عدم‌مراجعه به دفتر اسناد رسمی حرف می‌زنند. «علی اصغر موسوی» نمایشگاه‌داری در جنوب تهران است. او می‌گوید: «پیش از این اگر فردی خودروی خود را برای فروش به نمایشگاه می‌سپرد، در دفاتر رسمی از او وکالت کاری می‌گرفتیم تا بتوانیم به کارهای مربوط به تعویض پلاک و... رسیدگی کنیم. اما با حذف سند قطعی، این وکالت‌نامه هم توسط دفاتر صادر نمی‌شود و خریدار، فروشنده و نمایشگاه‌دار را به دردسر می‌اندازد.»

نگرانی دیگری که این روزها ذهن نمایشگاه‌داران را به‌خود مشغول کرده، مالیات و هزینه‌هایی است که در زمان انتقال سند خودرو پرداخت می‌شد، اما این روزها بی‌آنکه راه جایگزینی برای آن درنظر گرفته شده باشد، از چرخه خرید و فروش خودرو حذف شده است. موسوی می‌گوید:«خودروها با توجه به مدل و قیمتشان، هزینه‌های تعریف شده‌ای در دفاتر اسناد رسمی دارند. تنها بخشی از این هزینه مربوط به حق‌التحریر دفترداران است و مابقی شامل مالیات و حق‌الثبت و... است که به‌حساب دولت واریز می‌شود. طبیعی است که خریدار و فروشنده از حذف هزینه سند قطعی استقبال می‌کنند. اما می‌دانیم که دولت به فکر افزایش درآمد از طریق مالیات‌هاست و به‌زودی افرادی که این هزینه‌ها را در یکی، دوماه گذشته هنگام نقل و انتقال خودرو پرداخت نکرده‌اند دچار مشکل می‌شوند. فرض کنید خودرویی در این مدت ۳ بار دست به‌دست چرخیده باشد. این، یعنی خودرو ۳ بار هزینه‌هایی ازجمله مالیات را پرداخت نکرده. بعد دوباره اعلام شود که همه باید این سند قطعی را دریافت کنند. این یعنی آخرین مالک خودرو برای دریافت سند قطعی باید مالیات ۳ نفر قبل را هم پرداخت کند تا بتواند این سند را دریافت کند.»

هزینه‌های دریافت سند رسمی برای خودروهای مختلف متفاوت است و از ۵۰۰ هزار تومان برای خودروی مدل پایین پراید آغاز می‌شود و تا ۲۰ میلیون تومان برای خودروهای خارجی می‌رسد.

چالشی پیش روی سندهای رسمی

کار به دیوان عدالت اداری کشیده شد و این مرکز، مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای ثبت معاملات خودرو را اختیاری دانست؛ رأیی که «نه سیخ بسوزد و نه کباب» نهفته‌ای در آن به چشم می‌خورد. البته مسئولیت این تصمیم را در نهایت بر عهده مردم، یعنی خریدار و فروشنده می‌گذارد. قوه قضاییه در حالی همچنان از عدم‌الزام به سند قطعی خودرو حمایت می‌کند که اختلاف نظرها به مجلس شورای اسلامی هم راه پیدا کرده است. «کامیار شیبت‌زاده»، سردفتر اسناد رسمی و نماینده‌ای است که از طرف کانون سردفترداران برای مصاحبه با همشهری معرفی می‌شود. او می‌گوید:«ما در این که سند برگ سبز خودرو سندی رسمی است بحثی نداریم و این موضوع را می‌پذیریم، اما مناقشه اصلی بر سر این است که آیا خریداران خودرو دیگر به دریافت سند قطعی ملزم هستند یا خیر؟ برای فهمیدن این جواب باید به قانون مراجعه کنیم؛ ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی می‌گوید مالکان بعد از تعویض پلاک مکلف هستند سند را در دفاتر رسمی تنظیم کنند و در ادامه به لزوم فعالیت تعداد کافی دفترخانه رسمی در نزدیکی مراکز تعویض پلاک اشاره می‌شود. موضوعی که این روزها مطرح می‌شود بخش دوم این قانون است که از ثبت رسمی اسناد می‌گوید و همچنین طبق قانون ثبت، انتقال اموال تنها در دفاتر رسمی امکان‌پذیر است.»

معاملات خودرو، تنها به خرید و فروش محدود نمی‌شود و رهن، هبه، صلح و انواع دیگری از واگذاری‌ها در قانون تعریف شده که مرجع ثبت رسمی همه آنها دفاتر رسمی هستند؛ چالش دیگری که در پیش روی عدم‌الزام سند قطعی وجود دارد.

چه‌کسی قانون را تفسیر می‌کند؟

مناقشه برگ سبز به مجلس رسید | چه کسی قانون را تفسیر می‌کند؟

سردرگمی پیش آمده در معاملات خودرو، گرهی است که باید به‌دست قانون باز شود. برای همین هم کانون دفترداران درخواست استفسار ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است. شیبت‌زاده می‌گوید:«حتی با وجود ابلاغ بخشنامه دادستان کل کشور، تغییر این قانون و تفسیر آن بر عهده مجلس شورای اسلامی قرار دارد. به همین دلیل درخواست استفسار این قانون را به مجلس ارائه داده‌ایم. این قانون باید در صحن علنی مجلس بررسی و نتیجه از طریق نمایندگان اعلام شود. من فکر می‌کنم رسیدگی به این موضوع ظرف یک یا ۲‌ ماه آینده توسط نمایندگان انجام شود و با اعلام نتیجه نهایی، همه مردم هم در جریان این موضوع قرار می‌گیرند.»

این سردفتردار از سهم ۲ درصدی خزانه دولت و اداره دارایی به‌عنوان مهم‌ترین هزینه‌هایی که علاوه بر حق‌التحریر، دریافت می‌شود یاد می‌کند و می‌گوید:«سهم دفترداران از ثبت سندهای قطعی خودرو مشخص است. بخش مهمی از مبلغی که در این معاملات دریافت می‌شود مربوط به درآمدهای دولت است. درحالی‌که با حذف این سند، فکری هم به حال این هزینه‌ها نشده.» او از کاهش قابل لمس مراجعات به دفاتر رسمی می‌گوید:«تنها در یک دفترخانه، در ماه گذشته مراجعات از ۵۰ به ۵ رسیده است. همین ارقام را در تعداد دفترخانه‌های کشور ضرب کنید تا ببینید با چه ارقامی روبه‌رو هستید. قطعا کاهش این میزان از درآمد برای دولت هم مهم است. ضمن اینکه درآمد دفترخانه‌ها هم کاهش پیدا کرده. درآمدی که درصد بسیار ناچیزی از آن سهم سردفتر است و مابقی برای هزینه‌هایی مثل درآمد کارکنان و... صرف می‌شود.»

کد خبر 639098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    25 4
    معلومه که دولت نگران درامداش باشه . این مسخره بازی دفتر دارا تمومی نداره و عمرا بزارن که درامدشون کم بشه حالا ببینید . جیب مردم که مهم نیست من که راضی نیستم خدا هم راضی نباشه
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      11 3
      سلام همان برگ سبز کافی است مردم نمیتوانند بروند تو دفترخانه یک روز علاف شوند پول زیادی هم پرداخت کنند
  • ناصر محمدی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    18 12
    با سلام از شما عجیب است که با طرح اینگونه مباحث مبهم در جهت منافع دفتر خانه ها و به ضرر عموم مردم موضع گیری می کنید
  • سعید IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    17 5
    بس کنید کم مردم اذیت کنید چند سال قبل هم مجلس ورود کرد و گفت نیازی نیست اون موقع قوه قضائیه ورود نکرد و طرح همانطوری ماند الان قوه قضائیه ورود کرده و گفته نیازی نیست الان اومدید میگید مجلس .قبلا پلاک ملی نبود و پلاک روی خودرو بود اما الان فرق کرده و دیگه نیازی نیست شما فکر پولدار شدن هستید نه فکر مالیات دولت تازه همان موقع تعویض پلاک میشه همانجا مبالغ مربوط به مالیات پرداخت کرد اما نه به شما تا الان برای یک برگه دو خطی چقدر پول به جیب زدید بس کنید مجلس انقلابی لطفا جلوی این رانت میلیاردی را بگیرید .
    • احمد IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      ما هرچی بدبختی داریم از همین مجلسی هاست که بیشتر به سمت منافعشون (دولت ) پارو میزنن
  • اسدی GE ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    15 6
    بنظر من که دولت از مالیات و هزینه هاش طبق قانون نخواهد گذشت،این چندماه هم که پلیس نگرفته برای جلب نظر مردم بسمت خودش بوده و کاره ای هم نیست که بخواد نگیره،پس همون بهتر که دفترخونه بریم که حداقل از نظر حقوقی هم کاربلدن و هم اگه مشکلی تو سند پیش بیاد مسئولیتشو قبول میکنن نه تعویض پلاک هم بلد نیستن هم انقدر شلوغه که زیر بار اشتباه هم نمیرن چون من برام پیش اومده این مشکل،دادگاه هم سند دفترخونه رو معتبر میدونه در صورت مشکل،خب من سند رو برا وقتی میخوام که به مشکل بخورم خب چه کاریه پس سند محضری نزنیم!!
    • امراله مهماندوست IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      0 0
      نماینده مجلس چه گناهی داره ؟ خیلی از اصناف در کشور اتحادیه های خیلی قوی دارند که با نماینده های مجلس در خصوص منافع مادی خود رایزنی می کنند مردم عادی دستشان جایی بند نیست
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    24 5
    تا به حال کدوم تصمیم این مجلس انقلابی نفعی برای مردم داشته!!!!؟؟؟؟
  • مرندی IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    19 2
    بعد از ۴۳ سال ایا کسی در این مملکت نبود که بگوید: " تفسیر شخصی و به رای افراد ممنوع است"! تفسیر قانون با قانونگذار و دفتر تنقیح قوانین و مقررات و اداره حقوقی مجلس است. از همان اول بجای سر کار گذاشتن ملت و فیلم بازی کردن؛ بهتر بود از همان مجلس استعلام و استفسار میشد و چنانچه نیاز به اصلاح قانون داشت به دولت دستور داده میشد تا لایحه اصلاحیه بیاورد یا نمایندگان مجلس از طریق کمیسیون های تخصصی ؛ اقدام به ارایه طرح (یک فوریتی یا دو فوریتی یا...) کند. دغل کاری بس است
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    11 1
    برگ سبزبسیارخوب وازنظرماملت کافی است آن چه هیاهو میکنندنه برای مردم بلکه برای سردفتران وعده ی ازنمایشگاه داران که همه باهم میخورند وگرنه برای مامردم کارت سبزخودرو کافیست
  • سلام IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    6 0
    داداش من دولت بیاد حداقل هزینه برای این کار در نظر به گیرد و واقعا هم عمل کند آنوقت مشخص میشه کی به فکر مردم است آقا دعوا سر تو نخور من بخورم هستش نه مردم واین هزینه چه اینطرف یا آنطرف باید از جیب مردم دربیاید که اینهم یکی از مشکلات چندین ساله کشوراست
  • ناشناس IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 0
    اگر قرار بود خدمتی به مردم ارائه بشه همه دستگاهها خودشون را کنار می کشیدند چون بحث پول گرفتن است همه سهم خواهی می کنند به خدا خیلی بد است چرا همه چیز را پول می بینید می دانید چه بلایی روی اعتماد مردم آمده و میاد .
  • م IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    7 3
    دیگه کسی برای معامله خودرو به دفترخونه مراجعه نمیکنه مگر برای گرفتن وکالت تعویض پلاک....
  • محمد IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    7 2
    این دفتر داران اسناد رسمی از جون مردم چه می‌خواهند..ماملت از دادستان محترم کشور درخواست داریم به جد جلوی این منکران حقیقت ایستادگی کند تا هم خدا هم مردم راضی شوند.. زنده باد دادستان کل کشور و نیروی انتظامی و نابود باد منکران برگ سبز خودرو...
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    11 1
    اصلا نیاز به دفتر خانه نیست واین اخاذی از جیب مردمه
  • مريم IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    8 1
    سردفترا جیب خودشونو حسابی پر کردن حتی اگه سند ماشینو ازشون بگیرن ماهی بالای صد میلیون درآمد دارن و به کارمندای بیچاره حقوق ناچیزی میدن خودشونم کارخاصی انجام نمیدن همه کارارو کارمند انجام میده ولی با چندرغاز حقوق
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 0
      دست دادستان دردنکنه همه باید همستگی گنند به دفترخانه نرند برگ سبز کافیه
  • محمودکاظمی IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    دولت ومجلس که این هنه سنگ این محضریاروبه سینه میزنه اگه ۱درصدهم به فکرمردم باشه سندمحضریوازسال ۸۳بایدجمع میکرد دراصل سنداصلی فقط سندسبزمیباشد سندمحضری بجزکپی بی ارزش اعتباری نداردازمردم خواهش میکنم به هیچ عنوان دفترخانه هانروند
  • سید سعدی زرینی IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    این که میگن سند قطعی بشه فقط بخاطر منافع خودشونه.همون برگ سبز که داشته باشی خودش سنده .بعدش این مالیات یا عوارض خودرو هم هنگام تعویض پلاک میشه پرداخت کنی که دیگه لازم به دفتر خانه بری سند قطعی بزنی .خواهشن یه خرده هم به فکر مردم باشین
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    تعویض پلاک کاری منسوخ در دنیا است و متاسفانه منشأ دعاوی بسیاری در دادگاه ها است. در حال حاضر آخرین ماده قانونی درخصوص سند خودرو ماده 29 قانون جرایم رانندگی است که طبق این ماده قانونی انتقال مالکیت خودرو پس از تعویض پلاک در دفاتراسنادرسمی انجام می‌شود. اما اگر بخواهیم در مقام نقد قانون بربیاییم قانون باید به حالت سابق برگردد به نحوی که یک پلاک روی خودرو نصب شود و با تغییر مالکیت در دفترخانه پلاک عوض نشود. تمامی قوانین بالادستی  هم گسترش ثبت رسمی را برای کاهش دعاوی توصیه می کند. راه دور نمیرویم همین همسایه مان ترکیه به همین شکل است و مردم برای معاملات خودرو  به دفترخانه مراجعه می کنند و اگر استعلامی هم لازم باشد بطور سیستمی از راهنمایی و رانندگی اخذ مي شود. متاسفانه در کشور ما بخاطر منافعی که عده‌ای خاص در تعویض پلاک دارند هر سال چند میلیون نفر گرفتار رفت و آمد به مراکز تعویض پلاک هستند در حالی که طبق اعلام خود راهنمایی و رانندگی سالانه حدود دو هزار شاسی یا موتور دستکوب کشف می شود که برای اینکار کشاندن مردم به مراکز تعویض پلاک غیرمنطقی است و می‌تواند مثل سابق توسط پليس آگاهي کشف شود.
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 0
    این مزخرفات چیه ،نمایندگان مجلس هم گفتند سند رسمی همونه که پلیس صادر میکنه بقیش همش جو بیخوده
  • عباس US ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 0
    ماشین یک وسیله مصرفی هستش مثل کفش و موبایل وچیزهای دیگر بعد از یک مدت باید اسقات بشه ماشین که ملک نیست که همیشه باشه وگرونتر لشه مردم اذیت نکنید انقدر
  • IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 0
    بی مزه بازی برای موضوعی که سالهاست حل شده سود عده ای برای تحمیل هزینه دوباره به مردم به قوه قضائیه زورشان نرسید به مجلس فشار می‌آورند
  • امیر موسی IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 0
    مردمی که من دیدم فقط دنبال یه آشنا میگردن تا مالیات ندن، حالا این آقای دفتردار میگه درآمد دولت کم میشه ما به فکر اون هستیم، شما نگران درآمد دفتر خودت هستی. دلت واسه دولت میسوزه مالیاتت رو به موقع بده، والله خیلی پول الکی میگیرند دفترخانه ها حرف هم نمیتونی بزنی ،
  • دانشجو IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 0
    این مالیات برای سند پرداخت میشه وقتی سندی نیاز نباشه مالیاتی هم نیاز نیست مثل این میمونه که برای تلویزیون هم بگن سند بزنین حالا بیاین مالیات بدین اصلا سند نمیخواد ، مالیات نقل و انتقال یکبار روی پلاک پرداخت میشه ، باقیش دیگه کاسبی دفترخونه هاست که مث قارچ تو شهر سبز شدن
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    3 0
    جناب نماینده محترم شما بفکر درامد خودتان هستید نه به فکر دولت خودتان هم بدهی مالیاتی داری نمیخواد شما‌ بفکر سردرگمی مردم باشید برگ سبز خودرو کافیست خریدوفروش خودرو چه‌ربطی به دفاتر شما دارد
  • ناشناس IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    1 0
    رای داده شد تمام ،برگ سبز حرف آخر را می زند .چرا مجلس به رای دیوان عالی و دادگاه احترام نمی گذارد و دخالت‌های بیجا می کند .