معاون اجرایی رئیس جمهور، به توضیح درباره جزئیات و ساز و کار برنامه‌ریزی سفرهای استانی رئیس جمهور پرداخت و تاکید کرد: این سفرها فکر می‌کنم یک کلاس تکمیلی برای همه است.

سیدصولت مرتضوی

 برنامه تلویزیونی دستخط این هفته جمعه ۱۹ آذر ماه با حضور  سیدصولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، روی آنتن شبکه پنجم سیما رفت. بخشی از این گفتگو را در زیر بخوانید: 

سال ۸۸ بعد از یک فتنه بزرگ معاون سیاسی وزارت کشور شدید.

بله.

آقای نجار از شما دعوت کرد.

بله.

خیلی سخت بود. زمانی مسئولیت گرفتید که شرایط سختی بود.

بله. واقع امر این است که عبور از فتنه لطف خدا را می‌خواهد و تدبیر انسان ها! فتنه گران ظلم بزرگی به اسلام کردند، نه فقط جمهوری اسلامی! جمهوری اسلامی به نقطه قوت اسلام تبدیل شده بود. فتنه‌انگیزان تمام تلاش خود را کردند این نقطه قوت را تبدیل به نقطه ضعف کنند. مشارکت وسیع مردم در انتخابات یک آورده بزرگی بود که امنیت جمهوری اسلامی را تضمین می‌کرد اما متاسفانه طراحی کردند تا این مشارکت بزرگ، این حضور معنادار مردم، این قوت و قدرت مردم را تبدیل به نقطه ضعف کنند.

دوران سختی در وزارت کشور بر ما گذشت. اخبار و اطلاعاتی که می رسید، طراحی هایی که دشمن می کرد، وزیر کشور هم مسئول امنیت داخلی بود. ما هم معاون سیاسی وزیر کشور و عضو شورای امنیت بودیم. تمام تلاش دستگاه ها این بود که دشمن را ناکام بگذارند.

آن زمان تلاش نمی‌شد با کسانی که اعتراض داشتند صحبت شود؟

مرحوم والده من برخی مواقع می‌گفتند «بر سیه دل چه سود خواندن وعظ!». مقام معظم رهبری در جایگاه رهبری و پدری جامعه همه اینها را دعوت کرده بود و با آنها صحبت کرد. چندین جلسه از تلویزیون مشاهده کردید بخشی که قابل پخش بود، پخش کردند اما متاسفانه دشمن از قبل انتخابات این تصمیم را گرفته بود که نقطه قوت جمهوری اسلامی را تبدیل به نقطه ضعف کند.

ناگفته ای از آن زمان ندارید؟

تقاضا می‌کردند، می آمدند، بعضاً با برخی آقایان صحبت می شد و تقاضای تجمع بعنوان فلان جریان سیاسی می شد. می‌نوشت طبق بند فلان قانون اساسی من تقاضای تجمع دارم و می گفتیم طبق فلان قانون تجمع باید محور داشته باشد. باید کسی باشد که مسئولیت این تجمع را بپذیرد. کسی مسئولیت تجمع را نمی‌پذیرفت. بالاخره برخی از خواص کم‌لطفی کردند.

روزگار سختی بود.

بله.

البته من معتقد هستم شما روزگار سخت‌تر هم گذراندید که انتخابات ۹۲ بود. آن انتخابات هم کم نبود، خدای ناکرده قابلیت این را داشت با یک اشتباه یک آتش دیگری روشن شود.

خاطره ای خدمت شما عرض کنم. روز انتخابات صبح اول وقت بود که آقای دکتر روحانی تماس گرفت و گفت آقای مرتضوی واقعاً دلواپس هستم. دلیل را پرسیدم. گفت فلان آقا که امین من است، شعبه اخذ رای فلان منطقه تهران رفته و دیده اسم آقای عارف که انصراف داده حذف نکرده اند. گفتم آقای دکتر حتماً در شعبه نیست، اگر در شعبه است بیاورید و من بررسی می کنم. چون می‌دانستم این می تواند تبدیل به یک فتنه شود بلافاصله به صداوسیما اعلام کردیم که زیرنویس کند نظر به اینکه آقای عارف انصراف داده است لذا اسم ایشان از فهرست حذف شده است و اگر در جایی وجود دارد مردم و متولیان انتخابات حذف کنند که بعد کاشف به عمل آمد که خارج از شعبه اخذ رأی کسی یک فُرمتی را چاپ کرده بود و اسم ایشان نیز بود و می خواستند برنامه‌ریزی کنند!

انتخابات میلیمتری پیش می رفت. یعنی برخی مواقع آرای دکتر روحانی زیر ۵۰ درصد می‌رسید و برخی مواقع ۵۰ و خرده ای درصد می‌شد. یعنی اگر اینجا دقت کافی به عمل نمی‌آمد هر لحظه ممکن بود حقوقی تضییع شود، یا اشتباهی صورت بگیرد. لحظه به لحظه، شعبه به شعبه، روستا به روستا، بخش به بخش، شهرستان به شهرستان، استان به استان همکاران ما محکم ایستاده بودند و کارها را پیگیری می‌کردند. بعد از آن، برخی از حقوقدانان شبهه ایجاد کردند که «نصف بعلاوه یک» یعنی ۵۱ درصد! ما محکم ایستادیم و قبول نکردیم و گفتیم ۵۰ درصد بعلاوه یک رای!

از قبل ما، شورای محترم نگهبان و همگی دست در دست هم گذاشتیم و اعلام حقوق کاندیداها را داشتیم. آقای سلطانی‌فر که وزیر ورزش و جوانان بود، نماینده آقای روحانی در ستاد انتخابات بود. من به اتاق خودم بردمش و گفتم این مانیتوری که می بینم درباره مصرف تعرفه، کمبود تعرفه و غیره را شما هم مشاهده کنید. اطلاعات لحظه به لحظه می دادیم. وقتی نتیجه انتخابات را شمارش می کردیم پای مانیتور شمارشگر گذاشتیم. اعلام کردیم در تمام شعب اخذ رای ...

می‌توانستید این کار را نکنید؟

بله. من معاون سیاسی وزیر کشور بودم و سال ۹۶ بعنوان نماینده رسمی آقای رئیسی جلو درب وزارت کشور رفتم و من را راه ندادند. آقای ذوالفقاری پائین آمد و گفت به آقای مرتضوی اجازه دهید داخل بیاید.

درباره فتنه ۸۸ صحبت شد و یاد یک صحبت شما افتادم که درباره آیت الله واعظ طبرسی که بیان کردید درباره فتنه خیلی سفت ایستاد با اینکه قبل از آن درباره برخی از خواص نظراتی داشت. خاطره ویژه ای از ایشان دارید؟

مرحوم آیت الله واعظ طبرسی وقتی پرده کنار می‌رفت و حق برای ایشان ثابت می شد سماجتی بر غیر حق نداشتند. همواره از حق پیروی می‌کردند. همچنین به پایداری جمهوری اسلامی و حفظ نظام جمهوری اسلامی از عمق جان وفادار بود. من در یکی دو جای سخنرانی ایشان دیدم، تمام‌قد فتنه را محکوم و مخالفت کردند.

کد خبر 642358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha