مستند «برفگیر» که حادثه رخ‌داده برای کوهنوردان در روز ۵ دی سال گذشته را روایت می‌کند، روز ۵ دی از شبکه ۵ پخش می‌شود.

مستند برفگیر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مستند «برفگیر» روایت حادثه‌ای در جامعه کوهنوردی ایران است که از آن به عنوان جمعه سیاه کوهنوردی یاد می‌کنند. علاوه بر اینکه نوع حادثه رخ‌داده جزو موارد بسیار نادر در کوهستان است و ممکن است این پدیده هر صد سال در هیمالیا یا آلپ رخ دهد، پوشش لحظه‌ای عملیات نجات از ساعات آغازین تا خاتمه عملیات و پیدا کردن ۱۲ جسد قربانیان این حادثه از بخش‌های نمایش داده شده این فیلم است.

کیارش اشراقی کارگردان و تهیه‌کننده این مستند درباره جزئیات ساخت آن بیان کرد: شرایط تولید مستند «برفگیر» بسیار دشوار و سخت بود و تولید این فیلم، یک هفته بعد از وقوع حادثه شروع شد.

وی اضافه کرد: تیم تولید مستند باید در دمای منفی ۲۰ درجه در فصل زمستان با وجود خطراتی در ارتفاعات تهران بالغ بر بالای ۳۰۰۰ متر و نقاطی که حادثه رخ داده حضور پیدا می‌کرد و این فیلم را از لحاظ دقت بالا و سناریوی از پیش تعیین شده مانند سایر مستندهای عادی، دچار محدودیت می‌کرد.

مرتضی قاضیان، دیگر کارگردان این مستند به پوشش کامل سه منطقه‌ای که حادثه در آن رخ داده بود، اشاره کرد و گفت: این فیلم بیشتر از ۳۰ نفر مصاحبه‌شونده دارد؛ از عوامل نجات تا مدیران عملیات و کسانی که در دل حادثه گرفتار بودند.

قاضیان درباره تلاشی که برای کشش و جذابیت مستند انجام شده است نیز بیان کرد: نحوه نمایش ماجرا، روایت را از ابتدا تا انتهای این حادثه، برای مخاطبی که هیچ اطلاعی از موضوع فیلم ندارد، جذابیت ایجاد می‌کند.

وی همچنین به سختی‌های ساخت مستند اشاره و عنوان کرد: ما در این مستند پوشش لحظه‌ای عملیات و نجات قربانیان را داشتیم که خود کار را سخت و طاقت فرسا می‌کرد.

مستند «برفگیر» علاوه بر حضور در بخش ملی فیلم بلند پانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت، در سالروز حادثه پنجم دی ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه ۵ سیما می‌رود.

برفگیر روایت حادثه‌ای است که در روز جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ کوهنوردان در سه منطقه کلک‌چال، دارآباد و آهار دچار سرمازدگی و بهمن شدید شدند.

جمعه سیاه کوهنوردان مستند شد | پخش برفگیر از شبکه ۵

باشگاه خبرنگاران جوان هم نوشت: مستند برفگیر به کارگردانی مشترک کیارش اشراقی و مرتضی قاضیان و تهیه کنندگی کیارش اشراقی، از تازه‌ترین تولیدات گروه اجتماعی شبکه ۵ سیما پس از پشت سر گذاشتن مراحل فنی در سالروز حادثه تلخ پنجم دی که در سال ۱۳۹۹ رخ داد، از شبکه ۵ پخش می‌شود.

برفگیر روایت حادثه‌ای است که طی آن ۱۲ نفر از کوهنوردان کشورمان در روز جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ در سه منطقه کلکچال، دارآباد و آهار دچار سرمازدگی و بهمن شدید شدند و جان خود را از دست دادند.

مصطفی فاطمی دندانپزشک و متخصص پروتزهای دندانی که در اوایل دهه ۸۰ شمسی سردبیر ایسنا بود و در سال‌های اخیر با عضویت در باشگاه کوهنوردی تهران صعودهای زیادی انجام داده بود، در منطقه آهار زیر بهمن مدفون شد. دکتر فاطمی عضو هیات علمی جهاددانشگاهی و مدتی رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران بود.

همچنین دو جوان نخبه کشور نیز در منطقه دارآباد زیر حجم بسیاری از برف و سنگ مدفون شدند و متاسفانه پیکر آن‌ها در عملیات جستجو کشف و تحویل خانواده‌های آنها شد.

این حادثه اتفاق بسیار نادری است که ممکن است هر صد سال یکبار در ارتفاعات هیمالیا یا آلپ رخ بدهد، اما متاسفانه این بار در کشور عزیزمان و در ارتفاعات شهر تهران که نه تنها برای کوهنوردان حرفه‌ای بلکه برای عموم مردم قابل دسترس است، رخ داد و در یک روز جان کوهنوردان بسیاری را گرفت.

از جمله حواشی‌ حادثه ۵ دی، قطع شدن جی‌پی‌اس در آن روز بود که یکی از افراد نجات پیدا کرده توضیح می‌دهد که چگونه با کمک جی‌پی‌اس جان خود و ۷ کوهنورد دیگر را نجات می‌دهد.

تله‌کابین توچال از حرکت باز می‌ایستد. سرعت باد بالای ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت. خط متوقف می‌شود. اگر در روز ۵ دی تدابیر ایمنی و فنی در تله کابین توچال به درستی اجرا نمی‌شد، شاهد یک فاجعه بزرگ انسانی با گستردگی بسیار بالای تلفات جانی می‌بودیم.

علت اصلی ساخت مستند برفگیر، نادر بودن حادثه و مهم‌تر از آن شرح و بررسی حادثه توسط تمام افراد مرتبط بوده است. مخاطب با تماشای این فیلم اطلاعات مهمی برای کوهنوردی در فصل زمستان را کسب کرده و این فیلم می تواند سهم قابل توجهی در جلوگیری از تلفات حوادث آتی ورزش کوهنوردی داشته باشد.

علاوه بر آن، عملیات جستجو و نجات حادثه‌دیدگان ۵ دی یکی از موفق‌ترین عملیات‌های جستجو و نجات جمعیت هلال احمر کشورمان با کمک سازمان‌های متولی همچون فدراسیون کوهنوردی، سازمان آتش‌نشانی، شهرداری تهران، امدادگران داوطلب و ... بوده است. در این عملیات ۷۲ساعته، با تلاش شبانه‌روزی تعداد زیادی از مردم و کوهنوردان نجات یافتند و پیکر تمام قربانیان این حادثه کشف و تحویل خانواده این عزیزان شد.

تصویربرداری مستند برفگیر در همان روزهای نخست حادثه با وجود شرایط بسیار سخت آب و هوایی در ارتفاعات تهران آغاز شد و پس از ۱۰ روز تصویربرداری و پوشش عملیات امداد، و گفتگو با بیش از ۳۰ نفر از افراد مرتبط با این حادثه در اسفند ماه ۱۳۹۹ وارد مراحل پس از تولید شد.

جمعه سیاه کوهنوردان مستند شد | پخش برفگیر از شبکه ۵

مستند بلند برفگیر به کارگردانی مشترک کیارش اشراقی و مرتضی قاضیان و تهیه‌کنندگی کیارش اشراقی، از تولیدات گروه اجتماعی شبکه ۵ سیما، به عنوان یکی از ۲۳ اثر برتر ملی بخش بلند جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت انتخاب شده و به زودی در پانزدهمین دوره این جشنواره اولین نمایش خود را تجربه خواهد کرد.

تیزر این مستند را مشاهده کنید:

کد خبر 642431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha