شرکت زیست‌فناوری آمریکایی مدرنا اعلام کرد که کارآزمایی مرحله اولیه یک واکسن آنفلوانزا که با فناوری مشابه واکسن موفق کرونای این شرکت ساخته شده است- امیدوارکننده بوده است.

Moderna

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه بررسی‌ها بی‌خطر بودن این واکسن و موفقیت آن در ایجاد میزان بالای آنتی‌بادی‌ را در ۱۸۰ نفر چه جوانتر و چه سالمندتر با دوزهای متفاوت نشان داده است.

استفان بانسل، مدیرعامل شرکت مدرنا گفت: «حتی پیش از پاندمی کووید-۱۹، تقریبا سه میلیون نفر در سال به علت عفونت‌ها تنفسی می‌مردند و بسیاری از آنها در نتیجه دچار شدن به ویروس‌هایی مانند ویروس آنفلوانزا بستری یا بیمار می‌شند.»

عوارض جانبی این واکسن خفیف و در افراد جوانتر بیشتر از افراد سالمندتر بروز کرده بود. شایع ‌ترین عوارض شامل درد و حساسیت محل تزریق و نیز سردرد، درد عضلات و مفاصل و خستگی بود.

مرحله بعد این کارآزمایی بالینی که شامل ۵۰۰ نفر می‌شود، ماه پیش آغاز شد و هدف از آن تعیی دوز مناسب و مقایسه واکسن آنفلوانزای مدرنا با واکسن‌های از قبل‌ تاییدشده‌ای است که از روش‌های سنتی‌تر استفاده کرده‌اند. نتایج مقدماتی این مرحله از تحقیق در اوائل سال ۲۰۲۲ منتشر می‌شود.

مراحل بعدی این کارآزمایی اثربخشی این واکسن را ارزیابی خواهد کرد.

اکثریت واکسن‌های فعلی آنفلوانزا بر اساس ویروس‌های غیرفعال‌شده کشت‌شده در تخم‌مرغ هستند.

سویه‌های ویروس مورد استفاده برای ساختن واکسن‌های فعالی آنفلوانزا باید شش تا نه ماه پیش از زمان تعیین‌شده برای استفاده از واکسن انتخاب شوند و اثربخشی این واکسن‌ّ‌ها تقریبا ۴۰ تا ۶۰ درصد است.

شرکت مدرنا و سایر تولیدکنندگان واکسن از جمله سانوفی امیدوارند که فناوری mRNA بتواند تولید ساخت و تولید واکسن‌های آنفلوانزا را شتاب بخشد و اثربخشی آنها را بالا ببرد- در واکسن‌هایی که از فناوری mRNA استفاده می‌کنند، مولکول‌های ژنتیکی حاوی رمز بخش‌های کلیدی عامل بیماری‌زا وارد سلول‌های بدنی می‌شوند- سلول‌ها با تولید این بخش‌ها باعث تحریک پاسخ ایمنی بر ضد آنها می‌شوند.

در این شیوه چند مولکول mRNA که رمزهای مربوط به سویه‌های متفاوت ویروس را دارند را می‌ةوان در واکسن واحدی وارد بدن کرد، به این ترتیب واکسن کارآمدتری ایجاد می‌شود که با کاهش موارد بستری می‌تواند بار نظام مراقبت‌های بهداشتی را سبک کند.

واکسن تجربی شرکت مدرنا «چهارظرفیتی» است به این معنی که چهار سویه ویروس آنفلوانزا A/H1N1‍، A/H3N2، B/Yamagata  و B/Victoria بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت انتخاب شده‌اند.

این شرکت همچنین در حال ساخت واکسن‌های برای ویروس دیگر با استفاده از همین فناوری mRNA است، از جمله یک واکسن «یادآور همه-تنفسی» که ویروس‌ کرونا، ویروس آنفلوانزا و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)  (یک ویروس شایع که در نوزادان و سالمندان بیماری وخیم‌تری ایجاد می‌کند).

کد خبر 642557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha