همشهری آنلاین: اعضای شورای امنیت این سازمان به سکوت چند ماهه‌ خود پایان داده و موافقت کردند تا در خصوص ادامه‌ شهرک سازی اسرائیلی‌ها، بحث و گفت‌وگو کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این جلسه قرار است روز جمعه 5 مهر برگزار شود. همچنین نشست کمیته کاری چهار جانبه‌ خاورمیانه با حضور روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل تشکیل خواهد شد.

این جلسه به درخواست عربستان سعودی و با حمایت وزرای امور خارجه‌ کشورهای عربی که روز چهارشنبه در نیویورک به بحث و گفت‌وگو در خصوص مساله‌ی شهرک‌سازی صهیونیست‌ها پرداختند، تشکیل خواهد شد.

البته به گفته‌ دیپلمات‌های غربی، انتظار نمی‌رود که شورای امنیت در این خصوص دست به اقدامی از جمله صدور بیانیه مشترک یا قطعنامه بزند.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه‌ آ‌مریکا، در گفت‌وگوی خود با شبکه‌ تلویزیونی الحره، به هیچ وجه سعی نکرد این حقیقت را مخفی کند که این جلسه هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی در این گفت‌وگو اظهار داشت: در حال حاضر ارزشی برای تشکیل این جلسه نمی‌بینم، اما شورای امنیت می‌تواند در هر زمان دیگری به این موضوع رسیدگی کند.

به گفته‌ دیپلمات‌های غربی، دلیل اصلی بن‌بست شورای امنیت در خصوص این مساله، ناکامی آمریکا در مذاکرات در مورد محاصره‌ غزه و امتناع کشورهای عربی در محکوم کردن حماس بوده است.

البته به گفته هیئت نمایندگی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، علت اصلی بی‌نتیجه ماندن جلسات این شورا در این خصوص حضور لیبی، دشمن دیرینه‌ اسرائیل در شورای امنیت است.

وزیران امور خارجه کشورهای عربی پیش‌تر اعلام کردند که نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل را برای مذاکره در خصوص فعالیت‌های شهرک سازی رژیم صهیونیستی در زمین‌های فلسطینیان درخواست می‌کنند.

احمد ابوالغیظ وزیر امور خارجه مصر، گفت: به درخواست کشورهای عربی نشست شورای امنیت برای گفت‌وگو درباره مساله شهرک سازی‌ها در اسرع وقت که البته امیدواریم طی همین روزهای آینده باشد، برگزار می‌شود.

ابوالغیظ پس از دیدار با وزیران خارجه کشورهای عربی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: ما می‌خواهیم که مساله شهرک سازی‌ها به صورتی جدی مورد بررسی قرار گیرد.

مذاکره کنندگان فلسطینی گفته‌اند که فعالیت‌های شهرک سازی یهودیان در مناطق اشغالی کرانه باختری به طور جدی گسترش یافته و این امر تلاش‌ها برای دستیابی به توافقنامه‌ی صلح را تضعیف می‌نماید.

رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده درصدد است به این شهرک سازی‌ها هم‌چنان ادامه دهد.

مقام‌های این رژیم مدعی هستند: آنجا که فلسطینیان به تعهدات خود برای مهار مبارزان عمل نکرده‌اند ما به شهرک سازی ادامه می‌دهیم.

عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه‌ی عرب نیز گفت که وی و سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان درخواست برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت را به ریاست شورا ارایه می‌دهند.

وی پس از دیدار با وزیران خارجه کشورهای عربی گفت: ما بر ضرورت تشکیل نشست شورای امنیت حتی اگر با مخالفت یک کشور نیز روبه‌رو شود، تاکید داریم.

وی از ذکر نام این کشور خاص خودداری کرد، اما دیده شده است که اغلب آمریکا با استفاده از حق وتوی خود هر گونه قطعنامه علیه اسرائیل را وتو کرده است.

بر اساس گزارش گروه حقوق بشری بتسلم که یک گروه اسرائیلی است، دولتمردان رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان بخش‌های بسیار وسیعی از زمین‌های کرانه باختری را برای تشکیل یک منطقه امنیتی در اطراف شهرک‌های یهودی نشین فراتر از مرزهای اسراییل اشغال کرده‌اند.

براساس حکم دادگاه لاهه، این موانع غیر قانونی هستند چرا که بر روی سرزمین‌های اشغال شده بنا نهاده شده‌اند اما رژیم صهیونیستی مدعی است این موانع برای ممانعت از حملات مبارزان فلسطینی ضروری است.

کد خبر 64309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز