شرکت آسترازنکا اعلام کرد در همکاری با دانشگاه آکسفورد قصد دارد یک واکسن خاص سویه‌ی اُمیکرون کرونا تولید کند و به این ترتیب به سایر شرکت‌هایی پیوست که به دنبال ساختن واکسن اختصاصی برای این سویه‌ی جدید هستند.

AstraZeneca

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز یک سخنگوی شرکت آسترازنکا در بیانیه‌ای در این باره گفت:« ما با همکاری دانشگاه آکسفورد گام‌های اولیه را برای تولید یک واکسن اختصاصی سویه‌ی اُمیکرون را در صورت نیاز برداشته‌ایم.»

قبلا روزنامه «تایمز مالی» به نقل از سندی داگلاس، رئیس گروه پژوهشی در آکسفورد این خبر را برای نخستین بار اعلام کرده بود.

داگلاس به «تایمز مالی» گفته بود:‌«واکسن‌های بر اساس آدنوویروس (مانند واکسن آکسفورد/آسترازنکا) را در اساس می‌توان سریع‌تر از آن حدی که قبلا برخی تصور کرده‌اند، با هر سویه‌ی جدید کروناویروس تطبیق داد.»

شرکت‌های فایزر و بیونتک و شرکت مدرنا نیز قبلا گفته بودند که در حال کار کردن بر روی واکسن‌های اختصاصی سویه‌ی اُمیکرون هستند. شرکت مدرنا گفت که کارآزمایی بالینی این واکسن جدید را در ابتدای سال آینده شروع می‌کند.

چند بررسی مقدماتی انجام شده نشان‌دهند کاهش اثربخشی واکسن‌های موجود کرونا در برابر سویه‌ی جدید اُمیکرون بوده‌اند.

یک بررسی در اسکاتلند و برزیل که نتایج آن روز دوشنبه در ژورنال پزشکی لنست منتشر شد، نشان می‌دهد که حفاظت ناشی از دو دوز واکسن آسترازنکا سه ماه پس از تزریق دوز دوم واکسن شروع به کاهش یافتن می‌کند. اما در هنگام انجام این بررسی، هنوز سویه‌ی اُمیکرون در حال انتشار نبود.

این پژوهشگران با توجه به یافته‌هایشان بر نیاز به تزریق دوز یادآور یا تقویتی برای دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا تاکید کردند.

کد خبر 644987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha