عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ شورای اسلامی شهر تهران گفت: بخش عمده‌ای از اعتبارات مالی ۱۶ هزار میلیارد تومانی در بودجه شهرداری تهران متوجه دولت بود، اما کمکی از سوی دولت برای حمل و نقل عمومی ارائه نشد.

ناصر امانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص نارضایتی‌ها پیرامون کاهش سهم شهرداری از بودجه‌ی ۱۴۰۱ به موازات لایحه‌ی کاهش بودجه‌ی سال جاری شهر گفت: در جلسه‌ای که آقایان چمران و زاکانی با مسئولان دولتی از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار کرده بودند ظاهرا توافقاتی حاصل شده بود.

وی افزود: دوستان مسئول در سازمان برنامه و بودجه قول داده اند که مجددا در لایحه‌ی بودجه اعتبارات مربوط به شهرداری را پیش بینی کنند. درواقع این مشکل حل شده و حداقل آن دوستان به صورت شفاهی قول داده اند که چنین اتفاقی خواهد افتاد. اما مساله‌ی کاهش بودجه‌ی سال جاری یک موضوع جداگانه‌ای است و ربط مستقیمی به بودجه‌ی سال آینده ندارد.

وی ادامه داد: دوستان به ما این قول را داده بودند که این اصلاحیه‌ی مربوط به بودجه امسال را مبنایی برای بستن بودجه‌ی سال آینده قرار نمی‌دهیم. قرار بر این گذاشته شده تا بودجه‌ی سال آینده بر اساس نیازهای واقعی شهر تنظیم بشود. این مساله‌ای است که در جلسات گوناگون مورد پذیرش قرار گرفته است. ما هم در کمیسیون برنامه و بودجه اجازه نخواهیم داد لایحه‌ی اصلاحیه‌ی مربوط به بودجه‌ی امسال مبنای تنظیم بودجه‌ی سال ۱۴۰۱ قرار بگیرد.

کوتاهی دولت قبل در پرداخت سهمش در حمل و نقل عمومی 

امانی در پاسخ به اینکه آیا در بودجه‌ی سال آینده شرایط حمل نقل برای پس از مهار کرونا مورد توجه قرار گرفته گفت: همین امسال هم بودجه‌ی مناسبی برای حمل و نقل بسته شده بود. امسال حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات مالی برای حوزه‌ی حمل و نقل پیش بینی شده بود. اما متاسفانه این بودجه تحقق پیدا نکرد. بخش عمده‌ای از این اعتبارات مالی هم متوجه دولت بود، اما کمکی از سوی دولت برای حمل و نقل ارائه نشد.

باز گذاشتن دست شهرداری برای هزینه ۵ هزار میلیاردی

وی افزود: درباره‌ی بودجه‌ی سال آینده هم باز باید ما یک بخش عمده‌ای از اعتبارات مالی را به بخش حمل و نقل اختصاص بدهیم. در اصلاحیه‌ی بودجه‌ی امسال هم ما نه تنها چیزی از اعتبارات بخش حمل و نقل را کم نکردیم بلکه تبصره‌ای هم در این لایحه گنجاندیم که طبق آن شهرداری اگر بیش از این سقف تعیین شده منابع درآمدی داشت می‌تواند تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان در حوزه حمل و نقل هزینه بکند. این البته یک روال همیشگی در مدیریت شهری بوده است.

زاکانی قول داده حمایت دولت را جلب کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ی شورای شهر تهران در واکنش به اینکه آیا قرار است همچنان شاهد تصویب بودجه‌هایی از سوی مدیریت شهری باشیم که دولت الزامی برای به اجرا درآوردنش نداشته باشد گفت: تا به حال متاسفانه این شرایط وجود داشته است. اما با قولی که آقای زاکانی به ما داده و یکی از دلایلی که باعث شد شورای شهر به ایشان اعتماد کند این بود که ایشان قول دادند که حمایت دولت و مجموعه‌ی نظام را پشت سر مدیریت شهری بیاورد و مشکلات مالی شهر را حل کند.

یکی از دلایلی هم که من با لایحه‌ی اصلاح بودجه‌ی امسال مخالفت کردم این بود که آقای زاکانی قول داده بود مشکلات مالی شهرداری را حل کند. ما گفتیم اگر شما قرار است مشکلات مالی را حل کنید پس چرا لایحه‌ی کاهش بودجه را ارائه داده اید. صحبت ما با شهرداری این است که نباید اجازه بدهند دور باطل مشکلات مالی تهران ادامه پیدا کند. نباید اینطور باشد که ما هر بار یک اعتباری را پیش بینی بکنیم و بعد آقایان نتوانند آن اعتبار را تامین بکنند و بعد مجبور به کاهش بودجه بشویم.

کد خبر 646643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha