کاغذهایی بین هیات مذاکره کننده ایرانی و طرف های آمریکایی رد و بدل می شود و از طریق اروپایی‌ها هم ردو بدل می شود. این طبیعی و اجتناب ناپذیر است و ابدا به این معنا نیست که پیامی با بار معنایی خاصی بین ایران و آمریکا در حال رد و بدل شدن است.

برجام

همشهری آنلاین - سلمان زند: آغاز دور جدید مذاکرات وین و نقشی که کشورهای اروپایی به عنوان واسطه میان ایران و آمریکا برای خود قائل شده‌اند موجب شده است این سوال در ذهن بسیاری پیش بیاید که چرا به طور مستقیم با آمریکا مذاکره نمی کنیم؟ برای یافتن پاسخ این پرسش مهم با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا گفت وگو کردیم. متن کامل گفت گو را در ادامه بخوانید.

چرا در وین با آمریکا به طور مستقیم مذاکره نمی‌کنیم؟
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا  

چرا ما به‌طور مستقیم با آمریکا گفت‌وگو نمی‌کنیم تا این موضوع موجب سوءاستفاده کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه نشود؟

من شخصا مخالف مذاکره مستقیم میان ایران وآمریکا نیستم، اما در این مورد خاص که شما پرسیدید نظام مخالف است و منطق درستی هم دارد. ما در طول این ۴ دهه بارها مذاکرات مستقیم با آمریکا داشته‌ایم که شاخص‌ترین آنها کنفرانس بن در افغانستان، مذاکرات در مورد آینده عراق در بغداد و مذاکرات برجام و ... بوده است. اما در مورد مذاکرات وین اینکه چرا مذاکرات مستقیم بین ایران وآمریکا نیست، معتقدم که نظام بر اساس یک نوع هوشمندی مخالف مذاکره مستقیم در این مرحله است. 

اولا که مذاکرات وین در چارچوب کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام است. یعنی مذاکراتی که در وین انجام می شود صرفا کشورهایی که عضو برجام هستند در آن حضور دارند. ایالات متحده هم نیست. چرا؟ چون دیگر عضو برجام نیست.

اگر آمریکا در این مرحله وارد مذاکرات دیگر هم بشود به این معنا خواهد بود که ایران پذیرفته آمریکا عضو برجام است و از مزایای برجام برخوردار می شود، اما هیچ دین و تعهدی نسبت برجام ندارد.

بنابراین آمریکا نخست باید عضو برجام شود و بعد پشت صندلی که از ۴ سال پیش خالی مانده است بنشیند و مذاکره کند. 

حتما اگر آمریکا عضو برجام شود همانطور که آقای باقری الان با نمایندگان روسیه، چین، فرانسه وآلمان و بریتانیا یه صورت جداگانه یا دو جانبه و سه جانبه گفت وگو می‌کند با آمریکایی‌ها هم گفت‌وگو خواهد کرد. چون درآن صورت عضو گروهی خواهد بود به نام برجام. 

امکان مذاکره در حاشیه نشست های وین هم نیست؟

کشورهایی که الان در مذاکرات وین هستند فقط درمورد مسائل هسته ای مذاکره می کنند چون موضوع موضوع برجام است، اما اگر ایران و آمریکا بخواهند در حاشیه مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو بکنند دیگر دستور کار فقط هسته‌ای نخواهد بود. چون آمریکایی‌ها خواهند گفت که در مورد موشک، منطقه، حقوق بشر، دموکراسی و... هم باید صحبت بکنیم. انواع و اقسام موضوعات را مطرح می‌کنند در حالیکه در مورد موضوع هسته‌ای ممکن است گفت وگویی صورت نگیرد.

پس ایران به این دو دلیل عمده دارد که به‌طور مستقیم با آمریکا مذاکره نمی کند؟

بله و تصمیم نظام نسبت به اینکه مذاکرات وین بدون حضور آمریکا باشد یک تصمیم منطقی است؛ از این جهت که هم آمریکا عضو برجام نیست و هم اینکه ما هم نمی‌خواهیم موضوعات غیر هسته‌ای مذاکره بکنیم. پس دلیلی ندارد که الان ما با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شویم. مساله این است که آمریکاهایی‌ها نمی خواهند در چارچوب هسته‌ای باقی بمانند. هر دیالوگ و گفت‌وگویی که بخواهند با ایران انجام دهند در سطحی کلان‌تر از هسته‌ای خواهد بود. بر این اساس تا زمانی که ایران تصمیمی ندارد در حوزه موشکی و منطقه ای صحبت کند دلیلی ندارد خارج از چارچوب برجام با آمریکایی‌ها وارد گفت‌وگو شود. 

شما هم قبول دارید که کشورهای اروپایی درحال سنگ‌اندازی هستند و در نقش واسطه‌گری که میان ایران و آمریکا انجام می‌دهند منافع خود را در اولویت قرار می‌دهند و ممکن است مذاکرات را منحرف کنند؟

اینکه منافع خود را در اولویت قرار دهند طبیعی است. اما در مذاکرات وین، اروپایی‌ها خودشان برای خودشان نقش واسطه‌گری تعریف کرده‌اند. از نظر ایران کمیسیون مشترک برجام است و این کشورها عضو برجام هستند؛ اینکه خوب هستند یا بد و با ما رابطه خوب دارند یا خیر، به هر حال عضو برجام هستند و چاره‌ای نیست. از طرفی جمهوری اسلامی که به اینها نمایندگی نداده و از آنها نخواسته که شما نماینده من باشید و با آمریکایی‌ها مذاکره کنید. آنها خودشان دارند با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنند. در این میان سنگ‌اندازی هم می کنند و منافع خاص خود را هم در نظر دارند و این طبیعی است، اما دلیل بر این نمی‌شود که ایران به آمریکا بگوید تو که عضو برجام هم نیستی بیا و در اتاق مذاکرات بنشین. چون اصلا آمریکای خارج از برجام شأنی ندارد. همان‌طور که ایتالیای خارج از برجام یا حتی یک کشور دوست مانند ونزوئلا بگوییم که شما در اتاق مذاکرات برجام بنشیند تا قدرت ما افزایش پیدا کند. فرقی نمی‌کند همه اینها خارج از برجام هستند و شأنی ندارد. اینکه ایران اصرار دارد که شما عضو برجام شوید آن وقت ما با شما مذاکره می کنیم از این منطق سرچشمه می‌گیرد. 

ظاهرا نامه‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شده است جزییات بیشتری در این زمینه اطلاع دارید؟

بله. آقای خطیب زاده هم تایید کردند و کاغذهایی بین هیات مذاکره کننده ایرانی و طرف های آمریکایی رد و بدل می شود و از طریق همین اروپایی‌ها هم ردو بدل می شود. در همین ۴۳ سال هم به کرات پیام‌های مکتوب از طریق سفارت سوئیس درتهران که دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران هست رد و بدل شده و چیز عجیبی نیست. هم در حوزه هسته‌ای و هم غیر آن. پیشنهادهای مکتوب ایران را اروپایی‌ها برای نماینده آمریکا می‌برند و پاسخ آن را می‌آورند؛ این طبیعی و اجتناب ناپذیر است و ابدا به این معنا نیست که پیامی با بار معنایی خاصی بین ایران و آمریکا در حال رد و بدل شدن است.

جزئیات نامه‌نگاری‌های آمریکا و ایران در مذاکرات وین | سنگ‌اندازی‌های فرانسه و انگلیس بیشتر می‌شود

ماجرای تکرار «توافق موقت» | هدف آمریکا از طرح «برجام پلاس» چیست؟

مذاکرات مثبت است اما ... | یک خواسته ایران کار را دشوار کرد

کد خبر 647318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیف الله ریحانیان IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    2 0
    آمریکا لایق گفتگو مستقیم نیست دروغ و عمل نکردن به تعهد خود سرآمد هستند شایسته گفتگو با مردان بزرگ ایران نیستند آنها با اسرائیل یکصدا دنیا را برای خود می‌خواهند
  • سهراب IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    3 1
    برای استدلالهای آبکی متاسفم شما آمریکائی ها را احمق فرض میکنید در مورد موشکی منطقه ای و غیره راههای زیادی دارند مثل تقویت مخالفان- تقویت تجزیه طلبان-جذب نیروهای متخصص ایرانی -فراری دادن سرمایه داران از کشور-جلوگیری غیر مستقیم از سرمایه گذاری سایر کشورها در ایران و هزاران مشکل دیگر مسلح کردن اسرائیل -هسته ای کردن عربستان-و غیره که دود آن به چشم ملت ایران خواهد رفت
  • ناشناس IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    1 2
    نبایدبادنیاسرجنگ داشته باشید،اسلام دین مصالحه وبخشش هم هست،ضمن آنکه این دولت برآمده ازاقلیت مردم است
  • علی IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 1
    اروپاییها. کاره ای نیستند ان کشوری که اروپایی ودنیا را تهدید به جریمه ورابطه با ایران می کند امریکاست . امریکا کدخدای دنیاست ،با نوکرهایش صحبت کردن شان جمهوری اسلامی. را بالا نمی برد یا زنگیه زنگی یا رومیه رومی
  • خسرو IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 0
    اگر آمریکا را وارد مذاکرات نماییم و یا مستقیم صحبت کنیم آنها عملا از برجام خارج میشوند و در موارد موشکی و غیره صحبت خواهند کرد الا برجام و عده ای فکر میکنند با آمدن آمریکا به جلسات برجام فوری به نتیجه خواهد رسید در صورتیکه سالها آن را به بهانه های متفاوت به تعویق خواهد انداخت حال عده ای دانسته آب در آسیاب غرب میریزند و مردم را گمراه میکنند بگذارید مذاکره کنندگان با اقتدار کارشان را بکنند و خودتان را گول نزنید و غرب را هم امیدوار نکنید
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 0
    سلام وقت بخیر چرا بعضی ها انتظار دارند دزد سرکردنه که بادسیسهای خود دنیا را بهم زده وخون ناحق همچون سردار شهید سلیمانی را ریخته سکوت کنییم وهمچون برده مانند زمان پهلوی سرتعظیم کنییم آنها از ظالمین مانند خودشان حمایت می کنند وعلیه بشریت انواع سلاح نظامی ومیکروبی استفاده می کنند و کروه های آدم کشهای مانند داعش وطالبان.و... ایجادمی کنند تا آن کشور را تار مارکنند وشعارآزادی وعدالت سر می دهند.
  • روحی IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    واقعیت این است اروپادرموردتحریم ها ویاتصمیم گیری هاکاری ازدست شان برنمی آید.مذاکرکردن باکسانی که کاری ازدستشان برنمی آید !چه فایده ای دارد.تازه اگرگفتگوبااروپا منجربه تصمیم شددرمقابل آمریکا قادربتعهد واجرانیستند.پس نتیجه این رفت آمدهاچه خواهدبود؟تازه این مذاکرات تاثیردربازارداخل ایران ایجادمی کندوبه بازارشک واردمی آورد.کارکرد آمریکا نسبت به گفت گوکنندگان دربرجام به این می ماندانگار چهارتابچه باهم بازی می کنندیک بزرگترهم بالای سرشان ایستاده هروقت نمی خواهدبازی آنهارابهم می زند.دل خوشی بچه هابه بازی که جزسرگرمی هیچگونه فایده ای برایشان ندارد است!؟