یک بررسی جدید نشان می‌دهد واکسن جدید پروتئین‌پایه کرونا ساخت شرکت چینی سینوفارم در صورتی که به عنوان دوز سوم یادآور استفاده شود، پاسخ آنتی‌بادی قوی‌تری بر ضد اُمیکرون ایجاد می‌کند.

Sinopharm

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویتزر این بررسی که نتایج آن روز سه‌شنبه منتشر شد و هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است، در هنگامی منتشر می‌شود که نگرانی‌هایی درباره اثربخشی واکسن غیرفعال BBIBP-CorV شرکت سینوفارم که یکی از دو واکسن اصلی صادراتی چین است، در برابر سویه اُمیکرون ابراز شده است.

یک بررسی قبلی نشان داده بود که دوز سوم یادآور یا تقویتی واکسن BBIBP-Crov اثرخنثی‌کنندگی کمتری در برابر سویه اُمیکرون نسبت به سویه‌ اصلی کرونا شناسایی‌شده در شهر ووهان دارد.

در همین زمینه:

واکسن پروتئین‌پایه NVSI-06-07 شرکت سینوفارم که در ماه دسامبر (آذر) در امارات متحده عربی مجوز اضطراری گرفت، از فناوری متفاوتی نسبت به واکسن BBIBP-CorV استفاده می‌کند که حاوی شکل غیرفعال‌شده کروناویروس است.

این بررس در میان ۱۹۲ فرد بزرگسال سالم که شش ماه قبل یا بیشتر با واکسن غیرفعال سینوفارم واکسینه شده بودند، نشان داد در افرادی که واکسن جدید پروتئین‌پایه را به عنوان دوز سوم دریافت کرده‌اند، نسبت به کسانی که دوز سوم‌شان از همان واکسن غیرفعال بوده است، میزان بالاتر آنتی‌بادی خنثی‌کننده بر ضد سویه اُمیکرون وجود دارد.

البته پژوهشگرانی که این بررسی را انجام داده‌اند، شامل پژوهشگرانی از واحدهای شرکت سینوفارم و «شهر پزشکی شیخ خلیفه» در ابوظبی در امارات متحده عربی هشدار داده‌اند که هنوز روشن نیست اثر تقویتی یا یادآور واکسن جدید NVSI-06-07 سینوفارم تا چه مدتی به طول می‌انجامد.

کد خبر 648397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha