یک جفت مجسمه ابولهول غول‌پیکر مرمری در حفاری‌های معبد «آمن‌هوتپ سوم» که حدود ۳۳۰۰ سال پیش در مصر حکومت کرد، کشف شدند.

Sphinx

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی‌میل این مجسمه‌های ۸ متری که چهره «آمنهوتپ سوم» را برخود دارند که پدربزرگ توتنخامن، فرعون نامدار مصر بود، و سربند «نِمِس» (مخصوص فرعون‌ها)، ریش سلطنتی و گردنبندی پهن هم روی آن حکاکی شده است.

این باستان‌شناسان پس از پاک کردن و ترمیم این مجسمه‌ها، نوشته نقش‌شده «محبوب آمون-رع» را روی سینه مجسمه کشف کردند. امون- رع، خدای خورشید یکی از مهمترین خدایان مصر باستان بود و اغلب به شکل ابوالهول (موجودی افسانه‌ای با سر انسان، بدن شیر و بال‌های عقاب) تصویر می‌شد.

گروه متشکل از باستان‌شناسان مصری و آلمان به سرپرستی «هوریگ هوروسیان» این مجسمه‌های غول‌پیکر فرورفته درون آب در ساختمان آرامگاهی به نام معبد رامسیوم یا  «معبد میلیون‌ها سال» یافتند.

این معبد که در نزدیکی شهر «اقصر» مصر (در محل شهر باستانی تٍبٍس) در مجاورت رود نیل قرار دارد که به خاطر داشتن باستانی‌ترین محل‌های مصر شهرت دارد و «دره پادشاهان» (یک گورستان باستانی فراعنه) هم در نزدیکی آن است. 

یک جفت ابوالهول غول‌پیکر که معبد باستانی سه‌هزار ساله در مصر کشف شد
مجسمه الهه «سخمت»

این باستان‌شناسان در کنار دو ابوالهول غول‌پیکر سه مجسمه تقریبا سالم از الهه «سخمت» (زنی با صورت شیرمانند که مدافع «رع» خدای خورشید است) و باقیمانده‌هایی از یک سالن ستون‌دار بزرگ را یافتند.

دیواره‌های این سالن با صحنه‌های از مناسک و مراسم تزئین شده‌اند.

به گفته این باستان‌شناسان، کشف این ابوالهول‌ها وجود  شروع یک مسیر تشییع را در این مکان‌ را ثابت می‌کند که جشن‌های «عید دره زبیا» هر سال در آن برگزار می‌شده است. 

در این رویداد سالانه افراد می‌توانستند به دیدار عزیزان درگذشته‌شان بیایند و برای آنها هدیه بیاورند و  تنها در شهر باستانی «تبس» برگزار می‌شد.

آمنهوتپ سوم که پدربزرگ «توتنخامن» (توت‌عنخ‌آمون) فرعون نامدار مصر بود، در قرن ۱۴ پیش از میلاد در اوج دوره «پادشاهی جدید» مصر باستان بر قلمرویی گسترده از نوبیه در جنوب تا سوریه در شمال حکومت کرد.

او که حاکمی از هجدهمین خاندان پادشاهی مصر باستان بود در ۱۲ سالگی با نایب‌السلطنگی مادرش به مقام شاهی رسید و در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۴۹ قبل از میلاد حکومت کرد. او در سال ۱۳۵۴ قبل از میلاد درگذشت و پسرش «آمنهوتپ چهارم» جانشینش شد که به نام «آخناتن» مشهور است

کد خبر 652174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    15 4
    واااو این مصر باستان عجب جایی بوده
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    20 11
    فقط اون بیچارگانی که مجسمه ها رو درست میکردند
  • علی IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    12 5
    درود،مطالبتون خوب بود سپاسگذارم ولی چطوری پنج سال بعداز مرگش حکومت کرده؟گمونم اشتباه نوشتاری بوده درسته؟
  • امیر IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    11 5
    مبارک باشه😒
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    2 9
    سلام جالب بود ولی کمی عجیب
  • وحید IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    8 2
    خوش ب حال محمد صلاح
  • محمد IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    14 6
    ولی واقعاً مجسمه سازی اجداد ما رو ببین که بعد از چند هزار سال با اینکه صد ها بار جنگ و ویرانی در شهرهایی مثل تخت جمشید شیراز رخ داده ولی هنوز سالم موندن و کمی از اون مجسمه ها شکسته و مال مصری ها رو ببین که هنوز بعد چند هزار سال پیداش کردند بدون اینکه رنگ آفتاب رو ببینه همه جاش شکسته.همچنین طراحی ما و اونا.....
  • بهار 🍁 IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    10 4
    جالبه 😐