چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

گروه ورزشی: 3 ماه بعد از در دست‌گرفتن هدایت تیم‌ملی اسپانیا به جای لوئیس آراگونس و 3 پیروزی متوالی، ویسنته دل‌بوسکه تیمش را برای بازی مقابل استونی و بلژیک در هفته آینده آماده می‌کند.

 شخصیت آرام و متفکر استراتژیست 57 ساله، از خصوصیات بارز او به خصوص در دوران مربیگری در تیم پرستاره رئال‌مادرید، همچنان محفوظ است. وظایف دل‌بوسکه و کادر‌فنی همراه او کاملاً تعریف شده و واضح است؛ حفظ جو مثبت حاکم بر تیم و هواداران و ابقای وضعیت اسپانیا به عنوان یک مدعی جدی برای کسب افتخارات بیشتر پس از قهرمانی در یورو 2008. وی در مصاحبه با وب‌سایت فیفا از چالش بزرگی می‌گوید که در پیش دارد.

  • دوران شما در تیم اسپانیا با 3 پیروزی متوالی آغاز شد، آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این موضوع به من خیلی کمک کرد تا به شرایط عادت کنم. کسب 2 نتیجه خوب در رقابت‌های رسمی به این معنا بود که جو مثبت حاکم بر تیم حفظ شده. آن 6 امتیاز برای آینده ما اهمیت زیادی داشت به خصوص که در گروهی با چند مدعی قرار داریم.

  • تا به حال اسپانیا با 2 رقیب آسان گروه، بوسنی و ارمنستان، روبه‌رو شده اما در تئوری بلژیک و ترکیه سخت‌ترین حریفان گروه هستند.

موافق نیستم. من بوسنی را نیز جزو  رقبای سخت قرار می‌دهم که شانس اول یا دوم شدن در گروه را دارد. ‌آنها ما را گرفتار مشکلات زیادی کردند و 7 گل در بازی دوم خود به ثمر رساندند.

ترکیه، مسلماً حریفی دشوار با بازیکنان متعهد است. آنها سخت در تلاشند که در لیگشان پیشرفت ایجاد کنند و به همین دلیل با بازیکنان و مربیان خارجی قرارداد می‌بندند. تیم بلژیک هم تغییر زیادی کرده و تعداد کمی از بازیکنان قدیمی آن مانده‌اند. این تیم بیشتر حول محور تیم المپیک که در پکن عملکرد بسیار خوبی داشت تشکیل شده و حریف سختی خواهد بود.

  • آیا از لوئیس آراگونس (سرمربی سابق اسپانیا که اکنون هدایت فنرباغچه را برعهده دارد) اطلاعاتی راجع به ترکیه می‌گیرید؟

اگر لازم باشد مشکلی ندارم که از او بپرسم و مطمئنم او نیز استقبال خواهد کرد. فکر می‌کنم ما تیم ترکیه را خوب می‌شناسیم نه فقط به خاطر اینکه در آنجا مربیگری کرده‌ایم (در فصل 2005 - 2004 در بشیکتاش) بلکه به خاطر عملکرد آنها در سطح بین‌المللی به خصوص در یورو 2008 .

  • وقتی به مربیگری اسپانیا انتخاب شدید، واکنش تیم چه بود؟

خیلی‌خوب، هیچ مشکلی وجود نداشت. آنها بازیکنان بسیار خوش‌اخلاقی هستند اما من نمی‌خواهم صمیمیت رختکن از بین برود و این چیزی است که باید تلاش زیادی برای آن بکنم.

با توجه به اینکه شما بیشتر به مربیگری در سطح باشگاهی که به طور روزمره با بازیکنان سرو‌کار داشتید، عادت کرده اید. چطور خودتان را با مربیگری در تیم‌ملی تطبیق می‌دهید؟

من به خوبی جا افتاده‌ام. آن 15 سالی را که در ابتدای حضورم در رئال‌مادرید صرف پیشرفت جوانان و استعدادیابی کردم بیهوده نبود. کارهای زیادی باید انجام می‌دادم از جمله زیرنظر داشتن بازیکنان و تدارکات خارج از زمین  و به همین دلیل این شرایط برایم عجیب و غریب نیست.

  • خارج‌کردن بعضی  بازیکنان از فهرست بعد از اینکه به قهرمانی تیم در یورو کمک کردند کار سختی است؟

البته‌ اما اجتناب‌ناپذیر است. فوتبال یک ورزش زنده است و دائماً با تغییرات سروکار دارد. باید همیشه به دنبال بازیکنان جدید باشیم. من نمی‌خواهم متکی به گذشته باشم و فکر می‌کنم اگر مربی قبل نیز به جای من بود، تغییراتی را ایجاد می‌کرد تا برخی ضعف‌های تیم برطرف شود. حتی در مورد تیمی که قهرمان اروپا است، سکون چیز خوبی نیست.

  • در سال‌های اخیر بازیکنان با سنین کم و کمتر شروع به کار می‌کنند. فکر نمی‌کنید بازیکنان باتجربه زود از دور خارج می‌شوند؟

نه، هواداران نیز از دیدن بازیکن بعد از چند سال خسته می‌شوند اما هنوز در برخی کشورها، بعضی بازیکنان ملی برای مدت‌طولانی در تیم می‌مانند و به آنها احترام زیادی گذاشته می‌شود اما وظیفه ما این است که صرفاً به بازیکنان قدیمی تکیه نکنیم و درعین حال که برای تجربه آنها احترام قائلیم در را به روی جوانان باز بگذاریم. برقراری این تعادل کار سختی است.

  • بعد از قهرمانی در یورو 2008 انتظارات از تیم‌ملی اسپانیا خیلی بالارفته اما در عین حال آیا بابت اعتماد به نفس بیش از اندازه در تیم نگران نیستید؟

چرا. این خیلی بد است و باید نسبت به این خطر هوشیار باشیم. ما نباید فکر کنیم فوق ستاره هستیم چون تیم قوی خیلی‌خوب دیگری نیز وجود دارد اما من به هوش بازیکنانم که موانع روانی‌زیادی را پشت‌سر گذاشته‌اند ایمان دارم. آنها می‌دانند چطور با چالش‌هایی که بزرگتر  از دستاوردهای فعلی آنها است روبه‌رو شوند.

  •  تورس، فابرگاس و پپ رینا در لیگ‌برتر انگلیس بسیار موفق هستند. فکر می‌کنید لژیونرهای  اسپانیایی به رشد تیم کمک کرده‌اند؟

اینکه بازیکنان ما به خارج می‌روند باید به عنوان یک واقعیت کلی پذیرفته شود. در فوتبال مرزها از بین رفته‌اند و از نظر من این خیلی خوب است.

  • تیم‌ملی اسپانیا کمبودی هم دارد؟

اگر هم داشت به شما نمی‌گفتم چون در آن صورت برای خودم دردسر درست می‌کردم اما ما همیشه به فکر پیشرفت و پیدا‌کردن بهترین بازیکنان هستیم.

کد خبر 65241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز