مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

یکی از شگفت‌انگیزترین اتفاقاتی که ممکن است برای یک خانم در طول زندگی‌اش یک یا چند بار برایش اتفاق بیفتد، مادر شدن است. اتفاقی که نه تنها از نظر علم پزشکی بلکه از نظر روحی و حتی جسمی هم اتفاق شگفت‌آوری به حساب می‌آید. یک موجود زنده در بطن مادر ۹ ماه زندگی کرده و رشد می‌کند.

image-20220125190117-1.jpeg

تمام احساسات و حتی تغذیه مادر را احساس کرده و از همان ثانیه‌های تشکیل قلب شروع به زندگی می‌کند. اما زایمان بخشی است که بسیاری از مادران از آن هراس دارند. زایمان طبیعی یا سزارین فرقی ندارد، هر دو به یک اندازه می‌توانند تاثیراتی بر روی مادر بگذارند. در این مطلب قرار است در مورد تفاوت این دو زایمان صحبت کرده و به مقایسه آن‌ها بپردازیم.

زایمان طبیعی چیست؟

یکی از متداول‌ترین روش‌هایی که نوزاد به دنیا می‌آید زایمان طبیعی است. بدن در این زایمان تمام تلاش خود را می‌کند تا همه چیز برای وارد شدن فشار به دهانه رحم و باز شدن آن فراهم باشد.

در واقع قبل از زایمان طبیعی، مغز فرمان‌هایی را به بدن ارسال می‌کند تا طی آن نوزاد وارد کانال رحمی شده و به کمک سر خود به بخش خروجی فشار وارد کند. تمامی این مراحل ممکن است چند روز تا چند ساعت طول بکشند.

در گذشته مادران درد زیادی را برای آن تحمل می‌کردند، اما اکنون به لطف زایمان‌های اپیدورال و زایمان در آب این درد بسیار کم شده است.

البته این نوه زایمان مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.

مزایا و معایب زایمان طبیعی

مزایا:

  • مادر زود سرپا می‌شود.
  • خطر کمتری مادر و نوزاد را تهدید می‌کند.
  • نوزاد با مشکلات تنفسی کمتری متولد می‌شود.
  • خونریزی مادر نسبت به سزارین کمتر است.
  • هوشیاری مادر و همکاری بهتر در حین زایمان.

معایب:

  • امکان پارگی رحم
  • عفونت در ناحیه پرینه و عفونت لگنی
  • نارسایی دهانه رحم
  • افزایش احتمال آسیب به جنین
  • مشکلات بعد از زایمان مانند مشکلات ادراری، اجابت مزاج و درد در رابطه جنسی برای مدت ۲ ماه یا بیشتر

زایمان سزارین چیست؟

زایمان سزارین برخلاف زایمان طبیعی است که در آن همه چیز به صورت طبیعی صورت می‌گرفت. در این نوع زایمان شکم مادر را برای خارج کردن نوزاد از شکم می‌شکافند.

تمایل به زایمان سزارین (سزارین به انگلیسی: Cesarean) در دهه‌های اخیر بسیار افزایش یافته است. اما سزارین هم مانند هر جراحی دیگری، ممکن است با خطراتی همراه باشد و روند بهبودی آن هم طولانی‌تر از زایمان طبیعی است. از این رو پزشکان تا جای ممکن از انجام سزارین‌های غیر ضروری اجتناب می‌کنند.

این نوع زایمان پیشتر تنها در صورت‌هایی انجام می‌شد که مادر قارد به تولد نوزاد به صورت طبیعی نبود.

در نهایت به کمک بی‌حسی از کمر یا بیهوشی شکم مادر توسط متخصص زنان و زایمان باز شده و نوزاد از آن خارج می‌شود. در حین این زایمان مادر دردی را احساس نخواهد کرد. تنها بعد از زایمان جای بخیه‌ها درد خواهند داشت.

مزایا و معایب سزارین

مزایا:

_ احتمال زنده ماندن مادر و فرزند در شرایط سخت بالا است.

_ مادر در حین زایمان دردی احساس نمی‌کند.

_ گشاد نشدن دهانه رحم و واژن

_ زایمان بدون پارگی یا سوراخ شدن رحم

معایب:

_ دوره نقاهت زیادی دارد.

_ مادر هفته‌ها به پرستاری نیاز دارد.

_ خونریزی در این نوع عمل جراحی زیاد است.

_ احتمال آسیب به روده و مثانه

_ حالت تهوع، استفراغ و سر درد شدید بعد از زایمان

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین

سزارین یک عمل جراحی بزرگ است. ممکن است خطرات جدی مادر را تهدید کند. به همین دلیل به مادرانی که شرایط زایمان طبیعی دارند، آن را پیشنهاد می‌کنند.

با این حال سزارین و تاثیر آن در زنده ماندن مادر و فرزندانی که در خطراند را نباید دست کم گرفت. بسته به شرایطی که مادر و نوزاد از نظر جسمی دارند، ممکن است سزارین نیز نجات دهنده باشد.

چه زمانی نیاز به سزارین برای زایمان است

اگرچه بسیاری از مادران ترجیح می‌دهند به صورت طبیعی زایمان کنند، اما برخی اوقات متخصص زنان و زایمان باتوجه به نیاز مادر و جنین لازم می‌بیند که از سزارین برای تولد استفاده کند. در شرایط زیر نیاز به سزارین برای زایمان است.

_ جنین به القای زایمان پاسخی نداده و به این روش متولد نمی‌شود.

_ مادر دارای بیماری‌های قبلی مانند بیماری‌های قلبی یا ریوی بوده و زایمان طبیعی برای وی خطرناک است.

_ فشار خون بالای مادر که جانش را به خطر انداخته است.

_ چندقلو بودن جنین‌

_ زخمی شدن رحم و سابقه آن در پرونده مادر

_ داشتن سزارین قبلی

_ سابقه شکاف رحم

_ سابقه جراحی‌های ترمیم رحم یا واژن

_ سرکلاژ کردن

_ مشکلات و اختلالات مربوط به جفت

_ خونریزی شدید مادر

_ وجود توده در مسیر زایمان

سزارین در هفته چندم انجام می‌شود؟

متأسفانه این روزها پای مد و مدگرایی به بارداری و زایمان هم باز شده است. برخی از والدین به دنبال تاریخ‌هایی رند یا روزهای خاصی از هفته یا ماه برای زایمان هستند. برخی هم از والدین هم مدرسه رفتن به‌موقع فرزندشان را بهانه می‌کنند و خواهان جابجایی زمان زایمان یا انجام سزارین در روز خاصی هستند. اما در حقیقت تنها چیزی که اهمیت دارد، حفظ کامل سلامت نوزاد و مادر است، نه هیچ‌چیز دیگر.

تفاوت های زایمان طبیعی و سزارین، کدام بهتر است؟

اما در حالت نرمال، سزارین در چند هفتگی انجام میشه؟ سزارین‌هایی که قبل از هفته ۳۹ بارداری انجام شوند، خطر عوارض زایمان را افزایش می‌دهند. با این وجود گاهی ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که مزایای سزارین زودتر از موعد، بیشتر از عوارض آن باشد. مانند سزارین چند قلو یا سزارین در مواقع وجود جفت سر راهی یا در صورت در خطر بودن سلامت جنین. اگرچه نوزادان بعد از ۳۷ هفته به عنوان یک نوزاد کامل در نظر گرفته می‌شوند، اما اکثر پزشکان تا زمانی که شما به هفته ۳۹ بارداری نرسیده باشید، سزارین را توصیه نمی‌کنند.

دکتر زنان مناسب برای عمل سزارین

اصلی‌ترین دغدغه مادران این است که چطور یک متخصص زنان و زایمان مناسب برای عمل سزارین خود پیدا کنند. ما در زیر به چند ویژگی اشاره می‌کنیم که می‌توانید به کمک آن‌ها تشخیص دهید یک دکتر زنان برای عمل سزارین مناسب است یا خیر.

بهتر است دختران از سن بلوغ و پدیدار شدن علائم آن به دکتر زنان خوب مراجعه کنند. همچنین برای انجام معاینات مستمر در سنین باروری جهت پیشگیری، درمان و پیگیری بیماری‌های مرتبط با دستگاه تولید مثل زنان و بیماری‌های پستان ضروری است. زنان یائسه نیز جهت درمان مشکلات یائسگی به بهترین دکتر نازایی مراجعه می‌کنند.

در صورتی که سوالات زیر برایتان پیش آمد حتما به دکتر زنان مراجعه کنید و از سلامت خود اطمینان پیدا کنید.

عقب افتادن پریودی نشانه ی چیست؟ پریود نشدم آیا حامله ام؟ درمان دل درد های شدید پریودی چیست؟ پرده بکارت را چگونه تشخیص دهم؟ معایب رابطه جنسی چیست؟ پرده بکارت چطور ممکن است آسیب ببیند؟ راههای درمان نازایی چیست؟ چگونه آی وی اف (IVF) انجام می دهند؟مضرات ارتباط از طریق مقعد؟ درمان تنبلی تخمدان چیست؟ قرص جلوگیری از بارداری باعث درمان کیست می شود؟ راه های جلوگیری از بارداری؟

 اولین چیزی که باید مدنظرتان باشد تجربه است. تجربه اصل مهمی در سزارین است. عملی که هر لحظه ممکن است شرایط آن از کنترل خارج شود، نیازمند دکتر زنانی است که با تجربه بوده و توانایی تسلط بر شرایط را داشته باشد.

 مورد بعدی آرامشی است که متخصص باید داشته باشد. این آرامش در حین عمل به مادر هم منتقل شده و زایمان بهتری خواهد داشت. پزشکان بی‌حوصله‌ای که مدام فریاد می‌زنند را در مطب‌شان هم می‌توانید تشخیص دهید.

یک دکتر زنان باتجربه می‌داند مادری که نزدیک به زایمان است، به راهنمایی‌ نیاز دارد. این راهنمایی‌ها او را برای زایمان راحت‌تر آماده می‌کند. همچین ترس و استرس اولیه هم از بین خواهد رفت.

در کنار همه این موراد، یک دکتر زنان مناسب مشاور خوبی برای بعد از زایمان خواهد بود. او برای دردهای شما مسکن تجویز کرده و با روی باز شما را در خصوص سوالاتی که در مورد نوزاد تازه به دنیا آمده خود دارید راهنمایی خواهد کرد.

نتیجه گیری

همان طور که در طول این مطلب بیان کردیم، زایمان اتفاق شگفت انگیزی است که ممکن است برای بسیاری از خانم‌ها در زندگی رخ دهد. اما انجام آن از دو روش طبیعی و سزارین امکان پذیر است. اگرچه هر دوی این نوع زایمان دارای مزایا و معایب خود هستند، اما نمی‌توان به طور قطع بیان کرد که کدام یک بهترین گزینه خواهد بود. تصمیم نهایی به شرایط مادر و جنین داخل شکم و همچنین نظر متخصص زنان و زایمان بستگی دارد.

برای یافتن بهترین دکترهای زنان و در یافت نوبت سایر متخصصان پزشکی به سایت نوبن دهی آنلاین دکترتو مراجعه کنید.

کد خبر 652698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یه مامان IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 1
    واسه من که ۲تا زایمان طبیعی داشتم خیلی آزار دهنده است وبه هیچ کس توصیه نمیکنم زایمان طبیعی انجام بده به دلیل مشکلات مالی مجبور به زایمان طبیعی شدم خیلی عذاب آور هست اینقدر عوارض داره که حتی فکرش رو هم نمیکنی وقتی پریود میشم چنان خونریزی دارم که بیحال میشم دکتر هم رفتم میگه زایمان طبیعی ها همین جور هستن خواهش میکنم سزارین رو آزاد کنید تو تمام بیمارستانها انجام بشه نه فقط مرکز استان ما شهرستانها مجبورنشیم بریم مرکز استان از ما که گذشت ولی بقیه دیگه عذاب نکشن.