گروهی از پژوهشگران در دانشگاه آکسفورد برای بررسی بیماری‌زایی کروناویروس به دنبال گروهی از افراد داوطلب هستند که حاضر باشند عامدانه به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شوند.

virus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر این پژوهش برای بررسی چگونگی تاثیر کروناویروس بر افرادی که قبلا با عفونت طبیعی یا واکسیناسیون در معرض آن بوده‌اند، انجام می‌گیرد.

انگلیس نخستین کشوری بود که سال پیش «کارآزمایی چالش انسانی» را که در آن پژوهشگران به طور عامدانه شرکت‌کنندگان را در معرض یک عامل بیماری‌زا قرار می‌دهند، تایید کرد. گرچه این نوع پژوهش خطرات آشکار خودش را دارد، اما برای بررسی پاسخ ایمنی به ویروس و بهبود بالقوه واکسن‌های آینده ارزش منحصربه‌فردی دارند.

این پژوهشگران به رهبری هلن مک‌شین، استاد واکسن‌شناسی دانشگاه آکسفورد چند ماه است که در حال آزمایش مقدارهای گوناگون ویروس بوده‌اند تا تعیین کنند حداقل مقدار ویروس برای ایجاد پاسخ ایمنی در افراد چقدر است.

مک‌شین می‌گوید: «اگر بدانیم به چه میزانی از پاسخ ایمنی ناشی از واکسن نیاز داریم، ساختن واکسن‌های آینده سریع‌تر و کارآمدتر خواهد شد.»

هدف این پژوهشگران این است که در این بررسی ۵۰ درصد از افراد شرکت‌کننده در این بررسی در آزمایش ترشحات بینی و گلو مثبت شوند، بدون اینکه علامت چندانی داشته باشند.

اکنون این پژوهشگران می‌گویند به یافتن این میزان دقیق ویروس که چنین نتیجه‌ای ایجاد کند، نزدیک شده‌اند و در مرحله دوم کارآزمایی به دنبال داوطلبانی هستند تا ویروس را رویشان آزمایش کنند.

پژوهشگران در این مرحله با قطره‌های بینی حاوی کروناویروس جدید یا «سارس-کوو-۲» افراد شرکت‌کننده را با ویروس آلوده خواهند کرد و  بعد به مشاهده چگونگی پاسخ دستگاه ایمنی را در این افراد خواهند پرداخت.

البته احتیاط‌های به عمل خواهد آمد تا از ایجاد بیماری شدید جلوگیری شود. در این بررسی، فقط افراد ۱۸ تا ۳۰ ساله کاملا سالم شرکت‌خواهند داشت. این افراد باید واکسینه شده باشند یا از کرونا بهبود یافته باشند یا هردوی اینها. هر کسی که علامت‌دار شود با داروی حاوی آنتی‌بادی مونوکلونال شرکت رجنرون به نام Ronapreve درمان خواهد شد.

بر اساس آنالیز انجام‌شده خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ در این گروه سنی حدود یک به ۳۰۰۰ است که تقریبا به اندازه خطر مرگ هنگام اهدای یک کلیه است.

افراد شرکت‌کننده باید بیش از دو هفته را در وضعیت ایزوله بمانند: سه روز در خانه ایزوله باشند، دو روز پیش از وارد کردن ویروس و  بعد از وارد کردن ویروس برای دست کم ۱۴ روز در قرنطینه بمانند.

البته این افراد پول نسبتا زیادی هم به دست خواهند آورد، هر کدامشان دست کم ۴۹۹۵ پوند یا حدود ۶۶۹۰ دلار به خاطر جبران مدتی که برای این بررسی از راحتی و آسایش‌شان می‌گذرند.

در همین زمینه:

کد خبر 653177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha