چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کارشناسان و تحلیلگران امور اقتصادی در سوئیس بر این عقیده‌اند که اوضاع نابسامان بازارهای مالی جهان در ماه‌های آینده از این هم بدتر خواهد شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، کارشناسان امور مالی در سوئیس در گفتگو با این خبرگزاری اعلام کردند اقدامات حمایتی دولت‌ها برای جلوگیری از وخامت اوضاع بازارهای مالی اثار نسبی و زودگذر بر بازار و نظام مالی خواهد داشت و نباید از انها انتظار معجزه داشت.

کارشناسان سوئیسی معتقدند ما در اوضاع و احوال کنونی تنها شاهد ظهور اثار و پیامدهای اولیه بحران مالی بین‌المللی بر اقتصاد واقعی هستیم و باید خود را برای وخامت بیشتر اوضاع در ماههای اینده به ویژه در سال دو هزار و نه اماده کنیم.

اینگو ابراهامسن، کارشناس امور اقتصادی و مالی در مرکز تحقیقات مشترک کوف KOF به خبرگزاری فرانسه گفت اوضاع بازارهای مالی از این که هست بدتر خواهد شد چرا که ما در اوضاع کنونی تنها شاهد بروز پیامدهای اولیه بحران هستیم.

توماس هرمن، اقتصاددان مرکز اقتصادی "اعتبار سوئیس" می‌گوید بسیار مشکل است که پیش بینی کنیم بازار چه موقع ثبات خود را باز خواهد یافت چرا که وضع بسیار وخیم است و نمی‌توان گفت برای باز گرداندن اعتماد به بازار چه تدابیری باید اتخاذ کرد.

ارتور بریس استاد اقتصاد در موسسه اموزش اقتصادی آی ام دی لوزان می‌گوید جهان با وخیم ترین بحران مالی تاریخ خود روبرو شده است. وی معتقد است این بحران از بحران سال هزار و نهصد و بیست و نه نیز شدیدتر است چرا که اقتصاد کشورهای مختلف جهان در عصر ما به طور تنگاتنگ به یکدیگر گره خورده است.

ارتور بریس خاطر نشان کرد برای رسیدگی به اوضاع کنونی و از بین بردن نابسامانیهای موجود در بخش مالی جهان باید به دنبال پاسخها و راه حلهایی متناسب و موثر باشیم.
ارتور بریس ادامه داد عامل اصلی بحران کنونی نبود اعتماد در بازار است.

کارشناسان امور مالی در بانک وگلین Wegelin نیز معتقدند در شرایط کنونی ترس، نگرانی و تردید در تمام بازارهای مالی بزرگ جهان کاملا مشهود است. کارشناسان سوئیسی می گویند بازگشت اعتماد به بازار به طور تدریجی و با اتخاذ تدابیر و تصمیمهای روشن و موثر امکان پذیر خواهد بود.

بحران مالی بین‌المللی ابتدا تحت تاثیر مشکلات موجود در بانکها و موسسات امریکایی که وامهای رهنی در اختیار مشتریان خود قرار می دهند به وجود امد اما اثار و پیامدهای ان به دیگر بخشهای اقتصادی این کشور و حتی دیگر کشورها نیز سرایت کرد.

دیوید وارتنوایلر،‌ کارشناس امور اقتصادی و مالی در بانک جولیوس بیر،‌ در این باره می‌گوید بانکها و موسسات مالی در شرایط کنونی با خطرات شدیدی که سالهای سال روی هم انباشته شده است مقابله می کنند.

این کارشناس معتقد است بدون تردید ما به سطحی رسیده ایم که می توانیم عمق بحران را نیز مشاهده کنیم اما باید گفت هنوز خطرات و فراز و نشیب های زیادی پیش رو داریم. نهادهای مالی بزرگ همچنان شکننده و بی ثبات هستند و وضع بازارها و نهادهای مالی بزرگ می تواند از اینکه هست به مراتب بدتر شود.

این تحلیلگر امور مالی تاکید کرد بازگرداندن ثبات به بازارهای مالی جهان ممکن است تا سال دو هزار و نه طول بکشد، نظام مالی بیمار جهان به مراقبتهای شدید نیاز دارد و تا مرحله نقاهت و بهبودی راه درازی در پیش است

کد خبر 65320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز