از سال ۹۹ به بعد، طرح آزادسازی سهام عدالت برای دارندگان آن فراهم شد. با نزدیک شدن به دهه فجر در سال ۱۴۰۰، طرح آزادسازی سهام عدالت اجرا می‌شود. شما می‌توانید یکی از روش‌های آزادسازی سهام از نوع مستقیم و غیر مستقیم را برای مدیریت آن انتخاب کنید.

سهام عدالت

پیش از انجام هر کدام از این روش‌ها باید احراز هویت خود را انجام داده باشید، نتیجه آن را دریافت کنید و کد بورسی داشته باشید. در حال حاضر، خدمات احراز هویت غیر حضوری فراشناسا را در اپلیکیشن سیگنال می‌توانید انجام بدهید. در ادامه همراه ما باشید تا درباره موضوع جزئیات چگونگی بهبود فرآیند آزادسازی سهام عدالت اطلاعات کسب کنید.

چه ضرورتی برای احراز هویت غیر حضوری سهام عدالت وجود دارد؟

با شیوع ویروس کرونا و همزمانی با آزادسازی سهام عدالت، دولت تاکید کرد تا مردم از خدمات احراز هویت آنلاین استفاده کنند. همچنین، با توجه به اینکه سال ۱۴۰۰ که با شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نام گذاری شده بود، ما نیز همگام با جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا در حوزه احراز هویت پیشرفت کردیم. برای مثال، سازمان بورس از قابلیت جدید برای احراز هویت امن و آسان رونمایی کرد. با احراز هویت اینترنتی که برای ورود به بورس و دریافت کد بورسی اجرا شد، سرعت شناسایی دقیق و تایید مشخصات افراد افزایش پیدا کرد، زیرا سیستم احراز هویت فراشناسا می‌تواند افراد زیادی را در آن واحد، احراز هویت کند. این درحالی است که در فرآیند احراز هویت فیزیکی و حضوری، تنها یک نفر می‌تواند احراز هویت شود.

 در شهریور ۱۴۰۰ هم، اطلاعیه‌ی جدیدی مبتنی بر "اجباری شدن احراز هویت آنلاین" منتشر شد. جزئیات این اطلاعیه در بخش زیر، می‌توانید بخوانید:

با توجه به درخواست تعداد زیادی از شرکت‌های کارگزاری و تماس‌های مکرر سهامداران با مرکز تخصصی ارتباط با بازار سرمایه، فرایند الزامی شدن ثبت نام در این سامانه به صورت تدریجی و با تعیین مهلت کافی برای ثبت نام و احراز هویت خواهد بود تا نگرانی معامله کنندگان حقیقی در این زمینه برطرف شود.

رئیس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (فهیمی)

معرفی تکنولوژی‎های احراز هویت الکترونیک سهام عدالت با پلتفرم فراشناسا

خدمات احراز هویت الکترونیک سهام عدالت فراشناسا را افراد حقیقی می‌توانند بهره‌مند شوند. پلتفرم فراشناسا توانسته تا قابلیت‌ها و کارایی‎های خود را به ارگان‌های داخلی کشور همانند بورس و قوه قضاییه نشان بدهد. توسعه پذیری سامانه فراشناسا یکی از ویژگی‌های بارز و برجسته آن می‌باشد که تا حد زیادی، نگرانی‌های پیاده سازی آن را حذف می‌کند. اکنون می‌خواهیم بدانیم که چه قابلیت‌های پیشرفته‌ای در این سامانه استفاده شده که باعث جلب رضایت مدیران این ارگان‌ها شده است. این تکنولوژی‌ها که مطابق با فناوری‌های روز دنیا هستند، عبارتند از:

  • شناسایی هویت

چگونگی فرآیند شناسایی هویت کاربران در فراشناسا ممکن است از سوالات مهم مدیران ارگان‌های مختلف باشد. روند شناسایی هویت در فراشناسا با اتصال به داده‌های سازمان‌های قانونی انجام می‌شود. برای مثال، با اسکن مدارک هویتی کاربران و تطبیق آن‌ها با داده‌های مرجع، دقیق‌ترین نتیجه به پذیرنده ارائه می‌شود. به همین دلیل است که یکی از شرایط احراز هویت در پلتفرم فراشناسا، ایرانی بودن و اصیل بودن کاربر است تا مطابق با داده‌های ثبت احوال پیشروی داشته باشد.

پس اگر سیستم احراز هویت برای کارگزاری‎ها، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سازمان‌های تامین اجتماعی ارائه شود، مدارک هویتی کاربران آن‌ها ضروری و لازم هستند.

  • تشخیص زنده بودن چهره

تکنولوژی تشخیص زنده بودن چهره و یا Liveness در احراز هویت غیر حضوری، بسیار پررنگ است و اهمیت دارد. زیرا، بدون این تکنولوژی نمی‌توان دقیق‌ترین نتیجه احراز هویت را به پذیرنده اعلام کرد. برای مثال، فرد ممکن است تصاویر جعلی و یا ویدئوهای جعلی فرد دیگری را برای سیستم احراز هویت ارسال کند. این درحالی است که پلتفرم‌های احراز هویت امن از تکنولوژی تشخیص زنده بودن چهره و تصویر استفاده می‌کنند تا فعال بودن و یا فعال نبودن کاربر را به راحتی تشخیص بدهند.

تا زمانی که شما از سامانه احراز هویت فراشناسا برای شناخت مشتریان خود استفاده می‌کنید، کاربران نمی‌توانند از تکنیک‌های غیر امن و تقلبی مانند جعل هویت چهره و یا استفاده از ماسک برای احراز هویت استفاده کنند؛ زیرا کاربر در مراحل احراز هویت خود باید یک یا چند نوع کار را انجام بدهد تا حسگرهای عمیق بتوانند هویت واقعی فرد را از راه دور هم تشخیص بدهند.

خوب است بدانید که فرآیند liveness detection در پس زمینه اپلیکیشن رخ می‌دهد و هیچ نوتیفیکیشنی برای کاربر ارسال نخواهد شد. با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد که فرآیند تشخیص هویت در فراشناسا غیر قابل جعل است و سارقان هویتی نمی‌توانند باعث اختلال در این سامانه شوند. عدم جعل هویت در فراشناسا طبق همکاری‌هایی که این پلتفرم داشته، قابل اثبات است.  

  • اطمینان از آگاهی

وجود Awareness در کنار سایر قابلیت‌های یک سیستم احراز هویت خوب باعث می‌شود تا همواره دست ردی به حضور سارقان هویتی زده شود! زیرا با استفاده از این تکنولوژی می‌توانیم متوجه شویم فردی که در ویدئوهای احراز هویت حضور دارد، از کارهای خود آگاهی دارد یا خیر. تکنولوژی اطمینان از آگاهی باعث می‌شود که سارقان هویتی نتوانند از تصاویر و ویدئوهای سایر افراد برای احراز هویت استفاده کنند.

روش‌های احراز هویت غیر حضوری در فراشناسا

فراشناسا توانسته تا بستری امن و مطمئن برای احراز هویت الکترونیک در سجام باشد؛ زیرا ۳ نوع تکنولوژی ذکر شده در روش‎های احراز هویت فراشناسا در سجام پیاده سازی شده‌اند. برای افتتاح غیر حضوری حساب بانکی در ایران می‌توان از سایر روش‌های احراز هویت فراشناسا نیز استفاده کرد. تمامی روش‌های احراز هویت فراشناسا عبارتند از:

  1. احراز هویت تصویری

در روش احراز هویت تصویری فراشناسا، کاربر با ارسال یک عکس می‌تواند هویت خود را اثبات کند. در تصویری که کاربر ارسال می‌کند، اطلاعاتی مانند سن، جنسیت و زنده بودن کاربر تا حدودی شناسایی می‌شوند.

  1. احراز هویت صوتی

در احراز هویت صوتی، آگاهی کاربر سنجیده می‌شود؛ زیرا یک متن به صورت تصادفی به فرد نمایش داده می‌شود تا او بخواند. لازم به ذکر است که اطلاعاتی مانند احساسات، سن و جنسیت هم در طی خوانش این فرد تشخیص داده می‌شود.

  1. احراز هویت ویدئویی

در احراز هویت ویدئویی می‌توان اطلاعات مفیدی را از صوت و تصویر فرد دریافت کرد؛ زیرا سامانه فراشناسا با ارائه کردن فرمان‌های صوتی  زنده بودن و اطمینان از آگاهی فرد می‌تواند تشخیص بدهد که هویت او حقیقت دارد و یا از تصاویر جعلی استفاده می‌کند.

  1. احراز هویت چندکاناله

در احراز هویت چندکاناله فراشناسا، از یک یا چند روش قبلی گفته شده استفاده می‌شود. با استفاده از این روش هم احتمال تقلب جاعلان به صفر خواهد رسید.

معماری سرویس احراز هویت فراشناسا چیست؟

به هر حال، مدیران کسب و کارهایی که نیاز به سیستم احراز هویت دارند، باید با نحوه پیاده سازی سامانه احراز هویت فراشناسا آشنایی داشته باشند. بانک‌ها و موسسات مالی و اعتبار، اپراتورهای همراه، صرافی‌ها و سایت‌های پروژه آنلاین (فریلنسری) به سیستم احراز هویت آنلاین بدون اختلال نیاز دارند.

معماری سرویس احراز هویت فراشناسا از نوع خدمات ابری (IaaS) است که امنیت احراز هویت را تضمین می‌کند. همچنین، این سیستم ابری می‌تواند پایداری، بروزرسانی و پشتیبانی در ۲۴ ساعت از ۷ روز هفته را برای کسب و کار شما تضمین کند. به طور کلی، معماری سرویس احراز هویت فراشناسا از نوع توسعه پذیر است که با افزایش ترافیک، هیچ نوع اختلالی بر روی آن به وجود نمی‌آید. در صورتی هم که بخش خاصی از این سامانه توسعه پیدا کند، بر روی ابر متناظر خود توسعه پیدا خواهد کرد. پس کسب و کارهایی مانند مارکت پلیس‌ها، پیام‌رسان‌ها و موسسات آموزشی نگرانی از بابت توسعه سیستم احراز هویت فراشناسا ندارند.

کسب و کارهایی هم که تمایلی به استفاده از خدمات ابری ندارند، می‌توانند از نسخه Self-Host که از نوع Microservice است، بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که با پیاده سازی این روش، قادر به استفاده از خدمات ابری نیستید.

قوانین و شرایط فرآیند احراز هویت آنلاین با فراشناسا

احراز هویت آنلاین مانند هر مرحله از دریافت کد بورسی دارای شرایط ویژه و مخصوص به خود است. برای اینکه بتوانید بخش زیادی از مشتریان خود را در احراز هویت آنلاین پوشش بدهید، به‌عنوان مدیر یک کسب و کار لازم است تا نسبت به این قوانین، اطلاعات کامل داشته باشید.

  1. هر فرد با داشتن یک کد ملی، فقط یکبار احراز هویت آنلاین در فراشناسا را می‌تواند انجام بدهد.
  2. در فرآیند احراز هویت الکترونیکی فراشناسا برای تشخیص چهره لازم است تا کاربر، ویدئوی سلفی را بارگذاری کند.
  3. احراز هویت غیر حضوری با فراشناسا فقط برای افراد بالاتر از ۱۸ سال قابل انجام است.
  4. فقط افراد ایرانی اصیل می‌توانند از خدمات احراز هویت آنلاین فراشناسا بهره‌مند شوند.
  5. کاربرانی که از خدمات احراز هویت فراشناسا استفاده می‌کنند، باید دارای کارت ملی هوشمند و یا رسید آن باشند.
  6. نتیجه احراز هویت فقط به شماره موبایل شما ارسال می‌شود.

خلاصه نقش فراشناسا در بهبود فرآیند آزادسازی سهام عدالت

احراز هویت امن و آسان، خواسته مدیران ارگان بورس بود که به دنبال بهبود فرآیند آزادسازی سهام عدالت و تکیه بر فناوری‌های بومی سازی شده داخل کشور بودند. خوشبختانه، سامانه فراشناسا توانسته تا با استفاده از ۳ تکنولوژی شناسایی هویت، تشخیص زنده بودن چهره و اطمینان از آگاهی پاسخگوی حجم زیادی از تقاضاهای احراز هویت آنلاین کاربران در زمان کوتاه باشد. امید است در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد فعالیت برجسته فراشناسا در ارگان‌های راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشیم.

کد خبر 653942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha