تلسکوپ فضایی جیمز وب ۳۸ روز در فضا بوده است و دانشمند ارشد آن می‌گوید که این ماموریت در مسیر خوبی قرار دارد تا به زودی کیهان را کشف کند.

«جیمز وب» در آغوش فضا قرار می‌گیرد

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، جان ماتر، برنده جایزه نوبل و اخترفیزیکدانی که در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند هم کار می‌کند، در جریان پخش زنده رویداد کاوش مریخ در روز پنجشنبه گذشته گفت: «تلسکوپ سرد است... ابزارها خنک می‌شوند».

وب برای اینکه ابزار مادون قرمزش بتواند ظرافت‌های کهکشان‌ها، سیارات فراخورشیدی و دیگر اجرام را بگیرد، باید بسیار سرد باشد و ماتر گفت که فوتون‌های منفرد (ذرات نور) شروع به ثبت در آشکارسازهای تلسکوپ کرده‌اند. او همچنین گفت: «هنوز تصویری برای نشان دادن وجود ندارد، اما امیدوارم به زودی چنین بشود.»

ماتر به شرکت‌کنندگان در مورد سفر حماسی که جیمز وب تاکنون انجام داده است گفت که این تلسکوپ چندین نیروی گرانشی را متعادل می‌کند تا بتواند با حداقل سوخت به دور نقطه‌ای در فضا بچرخد.

او خاطرنشان کرد: «در حدود پنج ماه دیگر، وب یک برنامه علمی جاه‌طلبانه را آغاز خواهد کرد که تمام جنبه‌های اخترفیزیک را پوشش می‌دهد، اما باید ابتدا یک دوره راه‌اندازی دقیق را پشت سر بگذارد.»

ماتر می‌گوید: «ابتدا، ما باید تصاویری را که همه آن ۱۸ شش ضلعی مختلف می‌سازند، پیدا کنیم، سپس بفهمیم کدام به کدام است و سپس شروع به ارسال فرمان‌ها به موتورهای کوچکی کنیم که بینندگان را به اطراف حرکت می‌دهند تا آنها را در جای درست قرار دهند. پس مطمئناً، ما آنها را در یک ردیف قرار می‌دهیم تا با یک دوربین نزدیک به مادون قرمز یک تصویر واضح و زیبا ایجاد کنند. سپس باید بررسی کنیم که سه ابزار دیگر نیز در کانون هستند.»

یکی از ابزارها حتی هنوز روشن نشده است (ابزار مادون قرمز میانی)، بنابراین، فرآیند کار هنوز شروع نشده است. ماتر در این خصوص گفت: «پس ما آماده هستیم تا اولین نتایج خود را در تابستان سال آینده اعلام کنیم.»

ماتر گفت تصاویری که وب تولید می‌کند، چون عمدتا در مادون قرمز هستند، با آنچه در تلسکوپ فضایی هابل که از طول موج‌های مادون قرمز متفاوت و نور مرئی استفاده می‌کند، متفاوت خواهد بود.

ماتر توضیح داد: «ما می‌توانیم با استفاده از مادون‌قرمز به درون و از میان ابرهای غباری ببینیم، زیرا مادون‌قرمز به جای جهش، دانه‌ها را دور می‌زند. بنابراین به عبارت دیگر، وب قادر خواهد بود به عمق ابرهای غباری که در آن سیارات فراخورشیدی در حال شکل‌گیری هستند، نگاه کند یا به قلب کهکشان‌های پر از غبار بنگرد. این تصاویر همچنان زیبا، اما متفاوت خواهند بود.»

کد خبر 655410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha