یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

گروه حوادث- جواد عزیزی: اعضای باند قاچاق عتیقه بعد از اینکه محموله 5/1 میلیارد تومانی را در جعبه‌ پیتزا جاسازی کردند، با تغییر چهره و استفاده از کلاه‌گیس به محل قرار رفتند

اما قبل از معامله میلیاردی از سوی ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی دستگیر شدند. اوایل مهر امسال گزارشی در اختیار یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت که از فعالیت یک باند قاچاق عتیقه در غرب تهران حکایت داشت. 

در این گزارش آمده بود اعضای این باند که با فروش اشیای به دست آمده از حفاری‌ مناطق تاریخی کشور به تاجران اروپایی، پول هنگفتی به جیب زده‌اند قصد دارند به‌زودی یک محموله عتیقه را به مشتریانشان در تهران بفروشند.

با این گزارش، به دستور سرهنگ پاسدار علیرضا انوری- فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران- رسیدگی به موضوع در دستور کار گروه  اطلاعات و عملیات قرار گرفت و بررسی‌ها برای دستگیری متهمان آغاز شد.

ماموران با استفاده از اطلاعات به دست آمده از مخبرین، توانستند زمان و محل انجام معامله میلیاردی که مقابل یک پیتزافروشی در غرب تهران بود را شناسایی کنند.

به این ترتیب گروه‌های عملیاتی با پوشیدن لباس‌های مبدل و در پوشش رهگذران، این محل را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفته و به کمین متهمان نشستند.

دقایقی قبل از انجام معامله، ماموران متوجه 2 خودروی مدل بالا شدند که مقابل پیتزا فروشی توقف کردند.

در حالی که احتمال می‌رفت سرنشینان این 2 خودرو همان خریداران اشیای عتیقه باشند، تمامی حرکات آنها تحت کنترل گروه‌های عملیاتی قرارگرفت.

لحظاتی بعد مرد موتور سواری که رفتار مرموزی داشت مقابل پیتزا فروشی توقف کرد. این مرد لباس پیک موتوری پیتزافروشی به تن داشت و روی ترک موتورش جعبه بزرگ مخصوص حمل پیتزا مشاهده می‌شد.

وقتی ماموران متوجه شدند این مرد مشغول گفت‌وگو با سرنشینان خودروهای مدل بالاست به سرعت وارد عمل شدند و با دستگیری وی به بازرسی جعبه‌ مخصوص پیتزا که روی موتور او قرار داشت، پرداختند و زیر ظرف‌های پیتزا چند شی‌ء عتیقه که به طرز ماهرانه‌ای جاسازی شده بود کشف کردند.

متهم عروسکی

سرهنگ انوری روز گذشته با بیان این خبر گفت: بعد از دستگیری مرد قاچاقچی، همدست دیگر او هم که با به تن کردن عروسک بزرگ شیر که مخصوص تبلیغات پیتزا‌فروشی بود و محل انجام معامله را زیرنظر داشت بازداشت شد و متهمان به یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی انتقال یافتند.

وی اشیای کشف شده از متهمان را مجسمه پای انسان، پیمانه مخصوص دارو، کاسه مفرغی و نقره، سرمه‌دان، مدالی که در زمان‌های قدیم به شکارچیان اهدا می‌شد، اسکنه و دستبندهای مسی عنوان کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد این اشیا متعلق به دوران اشکانیان، هزاره اول قبل از میلاد و دوره اسلامی بوده‌اند.

رئیس یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران افزود: بعد از دستگیری اعضای این باند، مشخص شد آنها برای اینکه سرنخی از خود برجای نگذارند با استفاده از کلاه‌گیس و گریم، چهره‌های خود را تغییر داده بودند تا کسی نتواند آنها را شناسایی کند.

کد خبر 65590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز