مجموع نظرات: ۱
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
۰ نفر

استانبول را می‌توان یکی از زیباترین شهرهای ترکیه دانست که سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. آب‌وهوای مطبوع و جاذبه‌های گردشگری،  کنار خوراکی‌های متنوع  و مردم مهمان‌نواز استانبول، مجموعه‌ای از ایده‌آل‌ها را برای سفری فراموش‌نشدنی فراهم کرده‌اند.

image-20220210202701-1.jpeg

به احتمال زیاد درباره‌ی جاذبه‌های گردشگری استانبول، جاهای دیدنی، هتل‌های استانبول و رستوران‌های معروف این شهر هزاررنگ شنیده‌اید و دوست‌ دارید حتی برای چند روز هم که شده با تهیه بلیط استانبول این سفر را تجربه کنید. در این مطلب به معرفی مساجد استانبول می‌پردازیم که بازدید از آن‌ها هم فال و هم تماشاست.

استانبول امروزه به عنوان پایتخت فرهنگی ترکیه شناخته می‌شود و همچنین در صنعت گردشگری این کشور نیز نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کند. این شهر زیبا و تاریخی ترکیه، در زمان گذشته، محل حکومت پادشاهان عثمانی و اداره‌ی کشور بوده‌است.
پادشاهان عثمانی برای نشان دادن قدرت خود و افزایش محبوبیت بین مردم، مساجد بزرگ و باشکوهی را در گوشه و کنار شهر می‌ساختند. برخی از این مساجد به عنوان یادبودی برای شاهزاده‌ها و درباریان ساخته شده و برخی دیگر علاوه‌بر عبادت، محلی برای اداره کشور و تصمیمات مهم بوده‌اند. در هرصورت این مساجد در نهایت زیبایی و شکوه بنا شده‌اند و هر بیننده‌ای با دیدن آن‌ها شگفت‌زده می‌شود.

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه را می‌توان مهم‌ترین و معروف‌ترین مسجد ترکیه به شمار آورد. این مسجد بعد از گذر از دوره‌های مختلف تاریخی، به دستور آتاتورک تغییر کاربری داده و به موزه تبدیل شده‌است. در سال ۲۰۱۵ مسجد ایاصوفیه لقب پربازدیدترم مکان گردشگری را از آن خود کرده و علاقه‌ی گردشگران را نسبت به خود نشان داد.

جالب است بدانید بنای زیبا و باشکوه این مسجد معروف ترکیه، در زمان ژوستسنین یکم، امپراطور روم شرقی و به عنوان کلیسا ساخته شد. هزاران کارگر و ده‌ها معمار به مدت ۵ سال بنای این اولین کلیسای بزرگ جهان را ساختند.

این کلیسا که بزرگترین کلیسا برای پیروان مذهب ارتودوکس بوده با انواع کاشی کاری‌ها و نقوش مقدس مسیحیت مزین شده‌بود.
بعد از فتح استانبول توسط محمد فاتح، دستور جمع‌آوری نمادهای دین مسیحیت از این بنا صادر و این کلیسا به مسجد تبدیل شد. پس از آن ساخت گنبد و مناره و محراب را شروع کرده و بنای خیره‌کننده و باشکوه ایاصوفیه را تکمیل کردند. امروزه گردشگران بسیاری از همه نقاط جهان با تهیه بلیط استانبول، برای بازدید از این مسجد تاریخی راهی ترکیه می‌شوند.

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد که بیشتر به اسم مسجد آبی شناخته می‌شود، یکی از زیباترین مساجد استانبول به‌شمار می‌آید. سلطان احمد بعد از شکست در جنگ با صفویان، دستور ساخت مسجدی باشکوه و زیبا را به معمار معروف زمان خود یعنی سینان داد تا ثابت کند این پادشاهی هنوز هم قدرت خود را حفظ کرده‌است.

مسجد سلطان احمد دارای ۵ گنبد اصلی، ۶ مناره و ۷ گنبد گوچک است که بعد از غروب خورشید هاله‌ای آبی رنگ را در اطراف خود پراکنده می‌کند و فضایی رویایی و شگفت‌انگیز برای گردشگران و بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد. کاشی‌های آبی و زیبای این مسجد به قدری خیره‌کننده هستند که بیشتر مردم، مسجد سلطان احمد را با نام مسجد آبی می‌شناسند.

در بخش بالایی این مسجد، ۲۰۰ پنجره تعبیه شده که نور خورشید را به کاشی‌های خوش‌رنگ داخل مسجد می‌رسانند. لوسترهای بزرگ و خطاطی‌های زیبا، شکوه این مسجد را دوچندان کرده‌است.

معرفی مساجد استانبول

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا یکی دیگر از مساجد دیدنی و زیبای استانبول است که مساحتی کمتر از دیگر مساجد هم‌دوره‌ی خود دارد. این مسجد که ساخته‌ی معمار سینان بوده به دستور رستم پاشا، داماد خاندان سلطنتی ساخته شد. رستم پاشا که اوایل ساخت این مسجد دار فانی را وداع گفت، از دیدن زیبایی‌های مسجد هم‌نامش بی نصیب ماند.

مسجد رستم پاشا غرق در نور و زیبایی و تزئینات خاص و چشم‌نواز بوده و با کاشی‌های ایزنیک قرمز مزین شده‌است. استفاده از کاشی‌های قرمز که بسیار کمیاب و ارزشمند بوده، یکی از بهترین نمادهای قدرت‌نمایی در معماری گذشته به شمار می‌آید. این مسجد فاصله کمی تا بازار ادویه دارد و بیشتر گردشگران بعد از گشت و گذار در بازار، از این مسجد و معماری زیبای آن بازدید می‌کنند.

مسجد سلیمانیه

این مسجد باشکوه که چهارمین مسجد سلطنتی محسوب می‌شود، به دستور سلطان سلیمان به دست معمار سینان ساخته شد. مسجد سلیمانیه روی سومین تپه از هفت تپه‌ی استانبول بنا شده و از بالکن‌های مناره‌های آن، منظره‌ای بی‌همتا از شهر استانبول برای گردشگران قابل مشاهده است. درون مسجد سلیمانیه مجموعه‌ای از مدارس، کاروانسرا، حمام و آشپزخانه  نیز ساخته شده و امروزه گردشگران می‌توانند از همه بخش‌های آن بازدید کنند.

سلطان سلیمان دهمین پادشاه عثمانی بوده و به همین دلیل دستور ساخت ۱۰ مناره برای مسجد را صادر کرد. در باغ پشتی این مسجد، آرامگاه سلطان سلیمان و خرم سلطان که بین ایرانیان شناخته شده هستند، قرار دارد. گنبد این مسجد زیبا و معروف استانبول، در سال ۱۷۶۶ بر اثر زلزله فروریخت ولی این مسجد با شکوه همچنان گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی، مسجدی نه  چندان بزرگ ولی زیبا و دلنشین است. مناره‌ها و گنبد سفید این مسجد کنار آب‌های تنگه بسفر و نورپردازی‌های پل بسفر که پشت این مسجد ساخته شده، نمایی فراموش‌نشدنی را به وجود آورده است.

مسجد اورتاکوی به دستور عبدالمجید، یکی از پادشاهان عثمانی ساخته شد ولی در یکی از شورش‌ها از بین رفت و بعدها پدر و پسری معمار این مسجد را بنا کردند.

مسجد اورتاکوی در منطقه بشیکتاش واقع شده و یکی از اماکن رویایی و پرطرفدار برای عکاسی و ثبت تصاویر گردشگران است. اگر با تهیه بلیط استانبول برای بازدید از این مسجد باشکوه رفتید، پیشنهاد می‌کنیم حتما زمان غروب آفتاب را کنار این مسجد و نورپردازی‌های زیبای آن سپری کنید.

مسجد جدید استانبول

تضادی جالب بین نام و قدمت این مسجد با شکوه وجود دارد که در ابتدا شنونده را با این حدس که مسجد در قرن معاصر ساخته شده، فریب می‌دهد.

مسجد جدید استانبول، بنایی تاریخی بوده و به دستور همسر سلطان مراد سوم در سال ۱۵۹۷ ساخته شده‌است. ساخت مسجد به دلایلی ناتمام گذاشته ‌شد و بعد از حدود ۷۰ سال، به دستور مادر سلطان محمد عثمانی، بنای این مسجد تکمیل شد.
مسجد جدید استانبول دارای ۶۶ گنبد کوچک و بزرگ و ۲ مناره‌ی بلند سوزنی بوده که نمایی خیره‌کننده به این مسجد داده‌است. نمای داخلی مسجد با کاشی‌های خوش‌رنگ، نگاره‌هایی زیبا و خطاطی‌های باشکوه زینت داده‌شده و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.
اگر با خرید بلیط تهران استانبول به این شهر تاریخی سفر کردید، می‌توانید از مسجد جدید استانبول که در ساحل خلیج شاخ طلایی و انتهای پل گالاتا قرار گرفته، بازدید کنید.

معرفی مساجد استانبول

مسجد شاهزاده

مسجد شاهزاده برای گرامی‌داشت شاهزاده‌ای ساخته شد که به عنوان ولیعهد سلطان سلیمان انتخاب شده‌بود. سلطان سلیمان بعد از مرگ پسرش شاهزاده محمد که در جوانی بر اثر بیماری درگذشت، دستور ساخت مسجدی بزرگ و با شکوه را صادر کرد.
مسجد شاهزاده، ۲ مناره و ساختمانی مربع شکل دارد و بخشی از حیاط آن، آرامگاه شاهزاده‌ها و وزیران دولت عثمانی است. این مسجد که در مرکز شهر واقع شده، دارای تزئیناتی خاص و معماری جالبی بوده و بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

مسجد نور عثمانی

یکی از بزرگترین مساجد استانبول، مسجد نور عثمانی بوده که به دستور سلطان محمود اول ساخته شد. معمار این بنای تاریخی، مصطفی آقا و سیمون کالفا هستند که برای ساخت گنبد و ساختمان اصلی مسجد، از ایاصوفیه الهام گرفته‌اند.
مسجد نور نزدیک بازار بزرگ استانبول قرار گرفته و یکی از اماکن پرطرفدار بین گردشگران خارجی محسوب می‌شود؛ چراکه بعد از گشت و گذار در بازار می‌توانند از این بنای باشکوه و تزئینات و خطاطی‌های زیبای آن بازدید کنند. داخل مسجد از تزئیناتی به رنگ سفید، کرم و طلایی استفاده شده که کنار درب‌ها و پنجره‌های  چوبی، جلوه‌ای زیبا از هنر گذشتگان را به نمایش می‌گذارد.

مسجد ایوب سلطان

مسجد ایوب سلطان یکی از اماکن مهم سیاسی و زیارتی در استانبول محسوب میشود. در گذشته مراسم تاج‌گذاری پادشاهان در این مسجد انجام می‌شده‌است. مسجد ایوب سلطان دربرگیرنده‌ی مقبره‌ی ابوایوب انصاری، دوست و همراه پیامبر اسلام بوده و زیارتگاهی مهم برای مسلمانان استانبول به شمار می‌آید. معماری زیبا و تزئینات داخلی این مسجد برای گردشگرانی که بلیط استانبول را تهیه و از این عبادت‌گاه مهم بازدید می‌کنند بسیار جالب خواهدبود.

کد خبر 656389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • TR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    1 0
    همشون مثل همند یکیشو که ببینی همشونو دیدی. سبک خواصی نداره دلگشا نیست مساجد ایران و افغانستان باشکوهترن.