«اگر روشنفکران ما بر اصالت و انسجام خانواده تاکید می‌کردند به مرحله جنون و قتل نمی‌رسیدیم. نمی‌شود همه چیز را در حد آنارشیسم حداکثری بخواهیم اما بعد از فاجعه ژست طلبکار بگیریم.»

عبدالله گنجی

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه همشهری در یادداشتی نوشت: قتل فجیع زن خوزستانی قلب هر انسانی را جریحه‌دار می‌کند که چگونه بعضی انسان‌ها در مسیر حیات خود به نقطه پستی می‌رسند که حیوانات هیچ‌گاه نمی‌رسند و افکارعمومی نیز توقع برخورد حداکثری دارد. این قتل در ایران و جهان نمونه اول نبوده و نمونه آخر هم نخواهد بود. اما ‌شدت و شکل جنایت آن‌را برجسته کرد.

اصل قتل خانوادگی همیشه در تاریخ بوده است اما یک بیماری تقریبا ۱۸۰ساله در ایران وجود دارد که چنین مواردی (یا ظلم به‌زن) را به حکومت یا دین ارجاع می‌دهند. قبل از مشروطیت که دین و سیاست ارتباط سیستماتیک هم نداشتند عمده روشنفکران همچون فتح‌علی آخوندزاده، میرزاآقاخان کرمانی، میرزاملکم‌خان و... هر مشکلی در ایران بود یا به دین نسبت می‌دادند یا به حکومت تا جایی که در عهد پهلوی اول حکومت به آنان رسید و حمله به دین را برای رشد و تعالی! ایرانیان در دستور کار قرار دادند. بعد از قتل فجیع زن خوزستانی مثل ده‌ها مورد دیگر به دین و در اینجا با رمز «غیرت» حمله شد.

اما نقطه مقابل غیرت‌ستیزی چیست؟ زشتی قتل را محکوم می‌کنیم اما بقیه داستان را پنهان می‌کنیم. وقتی مردی همسر غیرمطلقه خود را در خارج کشور با مرد دیگری ببیند و تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شود برای محیط پیرامون امر زشتی است یا واجد ستایش و تساهل؟ راه و پیش‌نیاز پیشگیری از قتل‌های این‌گونه، مقابله با مقدمات منجر به آن صحنه است. آنان که به واژه غیرت حمله کردند چرا هیچ چیزی درباره مابقی داستان نمی‌گویند؟ در بقیه ماجرا غیرت مهم نیست؟ آیا قرآن ما که پرچمدار مبارزه با کشته شدن دختران بوده است یا ائمه و پیامبر ما چنین تجویز کرده‌اند؟ آیا اسلام گفته است شما شخصا می‌توانید همسرِ – مثلا منحرف – خود را به قتل برسانید؟

بدون تردید محیط‌های کوچک، مسائل روانی، تنفر تولیدشده و... در این ماجرا مؤثرند. اما در ایران مد شده است در چنین مواردی یا به دین حمله شود یا حکومت را مقصر می‌شمارند. حتی زیباکلام در همین داستان، فرهنگ مردسالاری را عامل قتل دانست و حکومت را مسئول وجود فرهنگ مردسالاری دانست. اما نمی‌داند که کم مردانی نبودند که به‌دست زنانشان کشته شده‌اند و این فرضیه را باطل کرده‌اند. در اروپا فجیع‌ترین صحنه‌ها و داستان‌ها اتفاق می‌افتد اما چرا هیچ‌کس به غرب جدید یا غرب قدیم (مذهبی) و حکومت‌های مدرن آنان حمله نمی‌کند؟ آنجا طوری صحنه‌آرایی می‌کنند که جز متهم هیچ‌کس دیگری متهم نشود.

نقش مسیحیت یا حکومت‌های اروپایی در این داستان چه می‌تواند باشد؟ در ۱۶مارس۲۰۰۹ رسانه‌های جهان در بهت و حیرت رفتند. جوزف فریتزل مرد اتریشی که دختر خود الیزابت را برای ۲۴سال در سلولی حبس کرده و درنتیجه تجاوز از دخترش دارای ۷فرزند شد در دادگاه به جرم خود اعتراف کرد. جوزف پیش از این نیز به جرایم زنا و تجاوز به عنف اعتراف کرده بود. وی در سومین روز محاکمه خود به قتل یکی از فرزندان دخترش (فرزندی که از تجاوز به دخترش به‌دنیا آمده بود) اعتراف کرد. چنین داستانی با این عمق از فاجعه (تجاوز ۲۴ساله به دختر و ۷بچه) در کجای جهان اسلام و ایران اتفاق افتاده است؟ حال به غرب برگردید.

چرا هیچ‌کس در جایی نگفت دولت اتریش مسئول است؟ چرا دین مسیحیت یا پروتستان متهم به تئوریزه کردن این امر نشدند؟ چرا هیچ اندیشه یا اندیشمند غربی زیر سوال نرفت؟ چرا صرفا همان مرد متهم و حتی شخص دومی را به دادگاه نکشاندند؟ اینجا برخی هشتگ «ما بی‌ناموسیم» زدند که حتما همین‌طور است. کسی که ناموسش را رهاشده می‌بیند و خود را به ندیدن می‌زند حتما ناموس ندارد. اگر این موارد ملامت می‌شد به مرحله قتل نمی‌رسید. تا قبل از قتل اگر حکومت ورود کند یا ده‌ها صحنه غیراخلاقی رقم بخورد خواهند گفت امر خصوصی است. به کسی یا حکومت ربطی ندارد که این خانم رفته ترکیه و با دیگری همبستر شده است؟ اگر امر خصوصی است چرا باید مصائب آن را حکومت و دین پاسخ گویند؟ غرب‌گراها از هر فرصتی برای به ‌سخره گرفتن دین در ایران بهره برده‌اند اما فجیع‌ترین صحنه‌ها در غرب را طبیعی می‌دانند و با واژه «اصل آزادی» توجیه می‌کنند.

اگر روشنفکران ما بر اصالت و انسجام خانواده تاکید می‌کردند به مرحله جنون و قتل نمی‌رسیدیم. نمی‌شود همه چیز را در حد آنارشیسم حداکثری بخواهیم اما بعد از فاجعه ژست طلبکار بگیریم. باید با مقدمات منجر به قتل برخورد قهری شود که اگر نشود حکومت نمی‌تواند برای هرکسی که همسرش مشکل دارد یک نگهبان بگذارد. حکومت باید اجازه یابد با رابطه نامشروع فراتر از مطالبه حقوقی یکی از طرفین، برخورد کند تا به مرحله قتل نرسد. آیا مدعیان تساهل و تسامح چنین شأنی را برای حکومت قائلند؟ حتما خیر؟ چراکه ارتباط نامشروع را مبتنی بر متدهای غربی توجیه می‌کنند. حتی اگر این فاجعه در اتریش و با دختر خود هم باشد عده‌ای در ایران برای توجیه‌اش به میدان می‌آیند و استدلال می‌تراشند.

کد خبر 656869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 112
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 26
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    99 44
    میگردید میگردید بدترینها رو پیدا میکنید که به مرگ بگیرید بگیم خداروشکر فقط تب داریم
    • محسن121 IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      44 11
      مگه قتل بهترین یا بدترین داره؟ به نظرم شما فقط به مثال توجه کردید و متاسفانه به مفهوم برآمده بی توجه بودید (با احترام و ادب)
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    53 32
    دوست عزيز در اتريش دولت با تصويب قوانين ضد زن از جنايتكارى چون فريتزل دفاع نكرده است!!!
  • ساسان IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    43 60
    ریشه همه مشکلات کشور ما واکثر کشورها بدام غرب افتادن است ووجود عمله های غرب همان پادوهای بی جیره ومواجب که دودستی از فرط بی عقلی حاضرند کشور خودشان رابفروشند، غربگدایانی که با قیافه غربیشان حال همه رو به هم می‌زنند .
    • عليرضا IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      67 17
      اقاي به اصطلاح غرب ستيز شما فقط شعار ميدي اگه فقط شعار نبود تو ٤٠سال بايد چيزي بهتر مي شد كه نشده پس تمام كارهايي كه فك ميكنين تو زمينه فرهنگ انجام دادين غلط بوده شما كاري كردين كه همه دارن فرهنگ غني پارسيو فراموش ميكنن اگه به سمت غرب ميرن بخاطر اشتباهات شماس بخاطر اينه كه هيچوقت حرفتون با عملتون همخوني نداره
    • سلمان پارسي IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      77 21
      حس ميكنم دوستان ما تفكراتشون كاملا داعشي طالبانيه طرفو تو ١٢سالگي وشوهر دادن هر روز با قهر ميرفته خونه اجازه طلاق بهش نميدادن تو ١٧سالگي كه عقل كاملا ناقصه و تو كل دنيا ميگن بچس و اجازه هيچ كاريو بهش نميدن اين گول يكي ديگرو خورده بعد تازه شما دم از غيرت ميزنين اين بچه بوده هنوز. ببين ما چيكار كرديم كه يه بچه اين همه بلا سرش اومده و اخر هم با سر بريدش تو خيابون راه ميرن تازه ميگيم مشكل از خودش بوده و دم از تعصب ميزنيم اين مشكل جامعه هستش و براي تفكرات داعشيتون متاسفم كه راحت ميگين بايد سرشو مي بريد
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      13 30
      جنابی که معتقدید توایران دختر ۱۷ ساله هنوز بچه هست وشوهرش داده اند ،همین چند وقت پیش بود که رسانه ها با اب وتاب خبر مادر بزرگ شدن خانم ۳۳ ساله را در انگلیس منتشر کردند ،به طوری که دختر خودش در۱۶ سالگی بدنیا امده وبعد همان دختر در ۱۷ سالگی صاحب فرزند شده ،،،اما هیچ صحبتی از پدر ان نوه نبود ...حالا این دیگر ا وج تمدن هست ؟و مادربزرگ شدن در ۳۳ سالگی ،‌نوه ای که خبری از پدرش نیست ومعلوم نیست درچه خانواده ای میخواهد بزرگ شود، تحت تکفل چه کسی میخواهد قرار بکیرد؟ ،،،ایا این مسایل برای شما وغرب ایده ال تان حل شده است؟؟؟؟
  • دوست IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    30 16
    بسیار عالی
  • هیام IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    81 37
    منم با نظرشون کاملا موافقم ،اینکه این آقا نتونسته زنش رو جمع کنه و طرف با یکی دیگه گذاشته رفته چه ربطی به دین و مذهب داره
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      20 11
      من موافقم بازنا برخورد شود بق
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      44 43
      کودک همسری به دین ربط ندازه؟
    • عجیب IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      46 8
      منم با نظر ایشون موافقم،اما برعکس نمیتونم این موضوع رو صرف اینکه این آقا اشتباه کرده و نتونسته جلوی زنشو بگیره ختم کنم،شما بر حسب قوانین جاری اجازه ازدواج در سن پایین رو میدین،بعد زنی که تو اون سن مثلا 12 سالگی یا 15 سالگی ازدواج کرده توی سن جوانی متوجه عدم علاقه به طرفش میشه و در نهایت با رفتارهای ناشی از عدم علاقه میشه انتظار به وجود اومدن همچین قضایایی رو داشت
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    47 17
    وقتی زنی همچنین کاری با مرد بکند فوری اعدامش می کنند
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      33 13
      علافه نداشت، می رفت خونه ی پدرش در خواست طلاق می کرد نه اینکه تو ترکیه از کمپ سوری ها پلیس اینتر پل پیدا کنه این خانم طوری فریب خورده که از بچه ی سه سالش از پدر و نادر ش هم گذشته، بحث دوست نداشتن نبوده، چون می اونست راه دیوه ای رو انتخاب کنه، صد البته که کار شوهرش احمقانه بود چون زندگی خودش رو هم نابود کرد باید طلاقش می دادو تمام ا
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      30 6
      از کی تا حالا زنا حق طلاق دارن؟
  • 0522351719 IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    75 16
    پس اونایی که زندگی رو برا دختره جهنم کردن و خونشو تو شیشه کردن و همینا باعث فرارش از خونه شده چی؟
    • کوزت IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      61 13
      پدرش گفته همیشه میومد قهر یعنی چی؟ یعنی با شوهرش مشکل داشته خدا میدونه چند بار میخواسته طلاق بگیره ولی به زور مجبورش کردن برگرده سرخونه زندگیش،ازدواج زیر۱۶سال باید غیر قانونی بشه بهترین کاره.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    42 55
    احسنت به نویسنده این مقاله واقعا کامل بیان کردید. خدا نگذره از کسانی که به هر بهانه دین را تخریب می کنند. واقعا کسی که یک ذره وجدان داشته باشه عاری از هر گونه غرض ورزی این مسائل را به اسلام عزیز ربط نمیده رابطه خارج از عرف و خارج از ازدواج برای همسران چه زن و چه مرد واقعا جای تاسف داره.
    • حق IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      24 5
      هستند انسانهای زیادی که با تمام مشکلات اقتصادی و اخلاقی ساختند ولی عفت و حیاشون رو نه.... حالا بعضیا هوسران و بی عقل هستند که مشکل برا خودشون و دیگران ایجاد میکنند
    • Rza IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      4 7
      ی سوال ازدوستانی که اطلاعات در موردش دارند می‌خوام بپرسم اگه دختره رو تحویل کلانتری ومراحع قضایی می‌دادن وشوهرش هم قاتل نمیشد.چه حکمی درباره اش صادر میکردن؟ سنگسار یا چیز دیگری؟
    • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      1 0
      Rza خدا روزی ات رو جای دیگری بدهد
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    34 34
    احسنت به نویسنده این مقاله واقعا کامل بیان کردید. خدا نگذره از کسانی که به هر بهانه دین را تخریب می کنند. واقعا کسی که یک ذره وجدان داشته باشه عاری از هر گونه غرض ورزی این مسائل را به اسلام عزیز ربط نمیده رابطه خارج از عرف و خارج از ازدواج برای همسران چه زن و چه مرد واقعا جای تاسف داره.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    40 13
    دوست داشتم یکی از خانواده های اینجور اشخاص بود که کری میخونند بعد بهتون میگفتم
  • امیرمسعود IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    21 29
    بسیار عالی و منطقی . ای کاش در همه مسائل چهار نفر مثل آقای گنجی توضیح می دادن . کاملا کارشناسانه
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    43 32
    اصلا ارزش خوندن نداشت حیف که چند دقیقه وقت گذاشتم
  • هالو IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    25 30
    آیا اسلام گفته است شما شخصا می‌توانید همسرِ – مثلا منحرف – خود را به قتل برسانید؟ شما خودتان چه فکر میکنید؟
    • علی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      34 21
      اگر خانم ازنزدیکان شما بود ومی رفت بدون طلاق باکسی دیگه به ظاهر ازدواج میکرد وبرای شوهرقانونی خودش عکس های انچنانی می فرستاد باز هم راحت نظر می دادی
  • سجاد IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    27 24
    راحتی زیاد ناراحتی میاره . وقتی از آزادی دم میزنید ای تاریک فکرها ، پای لرزش هم باید بشینید . وقتی میخواید غربی زندگی کنید یه همچنین شرایطی هم برای خانواده ها پیش میاد . طبیعیه
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    20 49
    اصلاح طلبان بزرگترین عامل ولنگاری اجتماعی چون به مسائل مذهبی اعتقاد چندانی ندارن برای سوار شدن بر افکار عمومی شعار ازادی میدن ازادی بمعنی هرج ومرج حادثه اهواز دهها قتل از این نوع نتیجه تفکرات انارشیستی اصلاح طلبان در زمینه مسائل اجتماعی هست حکایت دزدی که خود از همه بیشترداد میکرد دزد را بگیر ید حکایت اصلاح طلبان هست بزرگترین خسارت در بعد خانواده واینگونه مسائل تفکرات انارشیستی آنان بوحود اورد
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      2 10
      خخحخخ ای ول
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    19 31
    واقع تحلیل منصفانه ای بود. ممنون
  • رضا IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    57 4
    تصدقتان گردیم ازدواج اجباری و ازدواج زیر سن قانونی رو ممنوع کنید کسی با دین کاری ندارد . مطالعات روانشناسی و امار با اجازتون ! میگه ُ چون معیار ها و سلایق تغییر میکنن ترجیحا قبل از ۲۴ سالگی ازدواج ننمایید حالا جرات دارید در این مورد تحقیق کنید که معیار ازدواج بالغ و رشیده بودن نمی باشد
    • کوروش IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      7 13
      قابل توجه غربزده ها : مجلس فرانسه قانونی تصویب کرده که ازدواج با محارم بالای 15 سال آزاده . مثلا پدر با دختر ، مادر با پسر...
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    43 35
    یک زن شوهر دار بدون اینکه طلاق بگیره با یکی دیگه باشه وهمه بر اون شوهر بدبخت انگ بی ناموسی بزن وکسی اعتراض نکنه آخرش این میشه به دین اسلام هم ربطی ندارد ریشه اش اون آزادی غربی هست که عده ای برایش له له می زنند
  • نقی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    28 30
    در کجای دنیا اینهمه قانون طرافداری از زن نوشته اند؟ آنقدر خانم ها را حلوا حلوا کرده اند، که عامل بدبختی خانواده ها شده، بنظر من مشکل از حکومت و قوانین آن، مثل مهریه و دستمزد و هزار امتیاز دیگر به خانمها است. یکبار مثل غرب عمل کنید و ازادی تساوی زن و مرد بدید، یا برعکس ، مثل افغانستان امتیازات زنها را بگیرید. مردم بین دو راهی گیر افتاده اند.!
  • انسان IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    53 15
    جواب این تئوری شما فقط با تغییر جایگاه مرد و زن مشخص است درصد قابل توجه ای از مردان در ایران به کشور های همسایه رفته و با زنان در آنجا وقت می‌گذرانند و آزادانه به ایران برمیگردن و زنانشان در مقابل این کارشان هیچ قدرتی ندارن ، دلیل این به خاطر حمایت دین و حکومت از مردان در مقابل زنان نیست ؟
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      13 7
      مردان عیاشی که به کشورهای دیگر می‌روند عکس وفیلم از عمل مجرمانه در اینستا نمیذارن.کار این زن عین زناست وزرای زن شوهر دار معلوم،شما برید تعداد قتل‌های خانوادگی در غرب رو سرچ بزنید.برید کتک کاری زنان درجامعه غربی رو ببینید اینها بخاطر همین زنا است واونا قوانین اسلام روهم ندارن پس چرا پیش میاد،چون تجاوز به حریم وحقوق همسر است.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    52 7
    در گناه این دختر بیامرز هم خانواده خودش وهم همسرش مخصوصن همسرش همه مقصرند وقتی دختر رو توسن پایین شوهر میدن دلیل نشده سرخود رهابشه خانواده مخصوصن مادر باید بیشتر مراقبت میکرد تا به بلوغ برسه و مفهوم ازدواج وتعهد رو درک کنه درهر صورت حقش قتل وگردن زدن نبود طلاقش میداد
    • IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      0 1
      یعنی مردان تشریف ببرند تایلند هر کاری خواستند بکنند فقط عکس نگذارند
  • حسین IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    18 11
    به دین ربط نداره ولی به حکومت ربط داره سرمنشا فساد وقتل وخلاف در اکثرموارد پول هست مرد خانواده کار درست حسابی و درآمدکافی برای فراهم کردن رفاه خانوادش نداشته باشه مجبورهست بیشتر وبیشتر کار کنه وهمسرش هم با فضای مجازی مشغول میشه وگول میخوره میشه اینی که شدحکومت خیلی مقصر هست
  • ناشناس IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    14 9
    پدر مقتول علنا اظهار داشته دخترش کودک خردسالش رو رها کرده و مسئولیت نگهداریشو به کس دیگری سپرده، در ترکیه هم با مرد سوری روابط داشته که از این اقداماتش عکس و فیلم تهیه کرده ودر اینستاگرام به نمایش میزاره ، و متاسفانه این عکسها و فیلمها به دست شوهرش و دوستان وآشنایان میرسه و دست به دست میکنند .
  • مهدی IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    42 13
    امیدوارم نظر من را منعکس بفرمایید: در پاسخ به اقای گنجی: ۱= در حکومت‌های غربی ‌‌همه‌ امور را به قانون‌میسپارند . اما در ایران بر مبنای احکام‌شرعی است . اگر جناب اقای دکتر زیباکلام‌ ارتباط را به حکومت و‌دین میدهد حرف بحق و‌ بجایی زده است . قتلهای خانوادگی و‌ناموسی و‌غیرتی متاسفانه در جوامعی که با فقر فرهنگی و‌فقر اقتصادی دست و‌پنجه نرم‌میکنند اتفاق میافتد. مجددا به اقای گنجی پیشنهاد‌میکنم بیشتر مطالعه کنند و‌ قوانین فقهی و‌مدنی ایران‌ کنونی را با دقت بیشتری پویش کنند .
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    55 19
    منم موافقم .متاسفانه توخوزستان بعضی از دخترا حق طلاق گرفتن ندارند شوهرشون طلاقشون نمیده خانواده هم ازشون پشیبانی نمیکنه براهمین دختر مجبوره فرارکنه اگه میتونست طلاق بگیره این اتفاق وحشتناک براش نمیوفتاد مطلقه بودراحت ازدواج مجددمیکرد خلاف شرع هم نبود
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    9 23
    احسن بر بیان زیبای شما
  • انا IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    35 10
    چرا توجیه میکنی؟ کجاش شخصی هست؟ میخوای بگی قانونی که از اقدام این مردان به اسم غیرت حمایت میکنه نداریم؟
  • زهرا IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    10 26
    وقتیکه بنا براین گذاشته شده دین محکوم شود و حکومت مسیول همه کاروحوادث باشد خوب چه دستاویزی بهترازاین تراژدی اسفناک ،پس پتک کوبیده شود برسردین وانهم دین مبین اسلام و البته که حکومت هم یکی ازمتهمین این فاجعه می‌باشد متاسفانه نامردم درهمه موارد صاحب نظر خود را میدانیم وتمام مسایل راندانسته اظهارنظر میکنیم ازقول معصوم نقل شده (زمانی می‌رسد که نگهداشتن ایمان ،سختترازنگهداشتن آتش درکف دست خواهد بود) ایاالان همین زمان نیست ؟
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    13 35
    چه عجب یه انسان تو این معرکه ها و فتنه ها دروع پراکنی پیدا شد واکاوی کرد دقیقا با نطرت موافقم خدا لعنت کنه اون غرب گرارو که از خارجی ها گدایی میکنن...
  • سیامک IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    7 9
    وقتی که رسانه برای افزایش مخاطب هر کاری می کند وهر اخبار کذب و درست را با طمطراق جلوه می دهد راه را برای انجام گناه باز میشود رسانه ها (رکنا و...)در ایجاد خبر بینا باشند ودر مقابل عموم جوابگو
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    21 10
    به این دلیل به دین ربطش میدن که طبق دین وقانون ناشی از آن مردی که زنش یا دخترش رو بکشه بدلیل اینکه دیه زن نصف مردهست .مجازات نمیشه واین باعث میشه آدم های مریض از این قانون سو استفاده کنن.وگرنه کار غیر اخلاقی وشرارت هرکس نشانه مشکل شخصی خودش هست.ولی آدمهای شرور وبیماری از این ضعف سوءاستفاده میکنن
  • ابوالفضل IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    4 18
    با دنیا و اتفاقات درونش کاری ندارم .اما چرا انقدر راحت زندگی دیگران رو قضاوت میکنید . مااز دین چی فهمیدیم که خیلی مفصرانه به ان میپردازیم . بهتره که ذره بین قضاوت رو سمت خودتون بگیرید .
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    33 7
    مرحله قبل از جنون و قتل کودک همسری است باید جلوی آنرا بگیرید . خانم ها را در حد خادم شوهر و وسیله زاد و ولد می بینید و انتظار دارید با سخت کردن شرایط طلاق کانون خانواده حفظ شود.
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    35 12
    با همین فرمون پیش بریم سجاد می تونه خسارت هم بگیره .!
    • سانای IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      6 5
      مرسی که ازخانمهاحمایت کردی
  • ناشناس IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    24 9
    چه جالبه که در این مقاله به قضیه کودک همسری اشاره ای نشده...مشهد مرکز کودک همسری....از سر فقر و نداری و بیچارگی دختران زود ازدواج میکنن..وقتی بزرگتر میشن متوجه عدم علاقه میشن و این انفاقات رقم میخوره...جهل وتعصبات و فقر ونداری باعث شوهر دادن کودکان میشه...نسل جدید که با فضای مجازی آشنا هست و کاملا آگاه و نمیتونه زیر بار زور نسل گذشته بره...اصلا چرا باید در سن 17 سالگی هم شوهر داشته باشه هم بچه...مسئله اینجاست..چرا نباید کودک همسری ممنوع باشه
  • ایرج IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    35 4
    اینهایی که هشتک بی ناموسی زده اندقطعا"هم نسبت به خانواده وهم نسبت به کشورواعتقادانشان بی ناموسند. آنهانمی تواننددرک کنندکه وقتی یک دخترایرانی توسط دژخیمان بعثی عراق به شهادت رسیده واورابصورت عریان به تیربرق آویزان کرده بودند. توسط سه نفرازقهرمانان دلاوروباغیرت تیپ نوحدارتش بانثارجان خودنگذاشتندناموس ایرانی درمعرض دیدصدامیان قرارگیرد
  • عباس IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    12 9
    سخن صحیحی است و در بعضی فاجعه های مشابه نیز همینطور بود آیا کسی که عکس های همسر قانونی و فرزند دار خود را با مرد بیگانه ای از کشور دیگر در فضای مجازی و عمومی ببیند برای چنین زنی دسته گل می برد قتل این زن بد و به این شکل بسیار بد بود و خلاف شرع و قانون اما آیا بازی نمودن این زن با حیثیت خانوادگی همسرش خوب بود آیا ...
  • یک شهروند عادی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    17 10
    بله همه جای دنیا اتفاق میفته منتها موضوع اینه کشورهای دیگه قانون از قاتل حمایت نمیکنه!.کاش نتیجه حکم دادگاه و تحلیل های رسانه ها و روانشناسان نروژ که مثال زدید با حکم و تحلیل های سایتای داخلی درمورد اتفاقات مشابه که اینجا میفته مقایسه میکردید! .شما با این تحلیل در اتفاقات بعدی شریک هستید.
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      9 6
      تو نروژ در سال 2011 آقای فیوتلف هانسن مردمو به رگبار بست و 77 نفر رو کشت و در نهایت به 21 سال سال حبس محکوم شد.!! قانون از این مزخرف تر؟! لطفا اینقدر سنگ غربیها رو به سینه نزنید. آدم حالش بهم میخوره...
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    24 5
    متاسفم مقاله خودش آزاردهنده بود
  • مظلوم IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    29 2
    بنده موافق مقاله فوق هستم اما نمیشه حکومت و خانواده رو صد درصد محکوم کرد.وقتی عقل سلیم میدونه سن ازدواج کی و دختر کی به استقلال فکری میرسه چرا دادگاه ما باید برای ی بچه 12 ساله حکم رشد بده از نظر بدنی بله میرسند اما از لحاظ عاطفی و احساسی و عقلایی که سن ازدواج مشخص میکنه نرسیدن پس قدم اول اینکه این حکم رشد حذف کنن بعد خانواده وقتی میبینید دخترتون داره زجر میکشه چرا تماشاچی هستید که پا به فرار بزاره چرا چندماه بعد ازدواجش حتی اگه ناراحت باشید از وضع موجود مشکلشون حل نکردید طلاق برای چی گذاشتن توی این شرایط کاربرد داره .اما متاسفانه کوته فکری شاید بگم همه باعث این فاجعه شد.
  • عباس IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    8 21
    این که بعضی سبب این قتل فجیع را ازدواج در سن پایین دانسته آند اشتباه است 1در مناطق خوزستان و گرم مثل بلوچستان پسر و دختر زود ازدواج می کنند از رسومات خودشان است 2مگه در بین آن دخترانی که بعد از سن بیست سالگی و با تحصیلات ازدواج می کنند رابطه نامشروع با داشتن همسر اصلا وجود ندارد .همه می دانند که هست پس ربطی به سن ازدواج ندارد 3 فضای مجازی ولنگار روان مردان و زنان متاهل را هم آلوده می کندا ، هر کسی به خود اجازه می دهد پنهانی گفتگو داشته باشد و نتیجه .... 4 در مناطق جنوب دختران زیادی در سن پایین ازدواج کردند و زندگی می کنند و چنین رفتار زشتی انجام ندادند ربطی به سن ندارد ربطی به رفاه هم نداشته خبر نگار گزارش مفصل از زندگیشون داده طبق گزارش خبر نگار ،در واقع در رفتار این زن چیزی از عاطفه مادری نسبت به فرزند کوچکش و نسبت به فرزندی را که عمدا سقط کرده نمی بینید چنان که حیا برای حفظ خانواده خود و همسرش نمی بینید والله عالم
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    32 21
    من یه سوال از آقای گنجی دارم . اگر یک زن شوهر خودش رو با زن غریبه ببینه و اون رو بکشه حکمش چیه؟ شاید برداشت شما اینه که زنها نباید غیرت داشته باشند و زن حق نداره به این موضوع واکنش نشون بده یا زن باید از مجاری قانونی !! پیگیری کنه . بر خلاف نظر شما متاسفانه تمام این خشونتها ریشه در سنت های غلط دارند که سنتهای غلط هم ریشه در نگاه غلط به دین دارند . نمونه اش سو استفاده غرب از دین برای تشکیل داعش و وهابیت . برای حل مشکل اولین مرحله قبول وجود مشکل هست نه انکار آن .
  • بانو IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    7 12
    دقیقا ربطی ب دین نداره .فرهنگ هر منطقه ایی یجوره و از قدیم با همین فرهنگ بزرگ شدن . نمیشه فرهنگ مناطق بومی رو عوض کرد حتی با قانون . در اکثر مناطق ازدواج در سنین پایین مرسوم هست ولی مشکلات این چنین دقیقا ناشی از عدم اشنایی با دین و مبانی زناشویی هست ک منجر به فرار از خانه و تبعات بعدی ان میشود .اتفاقا هر چه ک بی دینی بیشتر شده بی بند وباری بیشتر و جرم هم بیشتر شده.وقتی حجاب را اجباری بدانندتعهد ب همسر رانیزاجباری میدانندپس بهتر است دین و مبانی انرا بهتر بشناسانیم.خدا درقران میفرماید زن بدکاره بعد از4شاهددرصورت توبه نکردن در خانه حبس کنید تا مرگش رسداول بار بخاطرگناهش ازارش دهی(بی اعتنایی کنید) تا توبه کند ن اینکه بکشید
  • زهرا IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    27 8
    باعث و بانی این اتفاقات سخت بودن طلاقه.انسان جایز الخطاست و ممکنه در انتخاب اشتباه کنه.دختر 15 ساله که جای خود دارد
  • حسن IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    12 10
    چرا هیچ‌کس در جایی نگفت دولت اتریش مسئول است؟ چرا دین مسیحیت یا پروتستان متهم به تئوریزه کردن این امر نشدند؟ پاسخ: چون نه حکومت اتریش و نه مسیحیت دخالتی در زندگی مردم ندارند.
  • CA ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    25 3
    این درست است که همه جوانب را باید در نظر گرفت ولی اینکه گفته اید اگر روشنفکران ما بر اصالت و انسجام خانواده تاکید می‌کردند به مرحله جنون و قتل نمی‌رسید، چه اصالتی که مرد خیلی راحت میتواند ۴ تا زن بگیرد یا صیغه کند. ایا اگر خانمها هم دیدند شوهرشان با زن دیگر ارتباط دارند قمه دست بگیرند و سرش را ببرند ، نبود قانون درست باعت اصلی این مسئله میباشد. قانونی درست است که بر اساس برابری زن و مرد باشد و اهمیت خانواده
  • تقی پور IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    52 8
    کودک همسری بزرگ ترین مشکل جامعه ماست آخه بچه ۱۲ساله چی از زندگی می فهمه که بخواد شوهر کنه.!!!!!!
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    35 4
    شیوخ عرب را سر جایشان بنشانید . ایران قانون دارد. قرار نیست هر منطقه ای خود مختار عمل کند
  • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    13 0
    چرا انهایی که در تهران دو نفر تجاوز کردند واورا به ترکیه بردند دستگیر واعدام نمی شوند تا درس عبرت برای دیگران شود
  • ناشناس IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    13 21
    تو بعضی از کشورها از جمله دانمارک که دارای ملکه هست یک زن میتونه آزادانه در آن واحد هم شوهر داشته باشه وهم دوست پسر، شوهره هم حق اعتراض نداره ، بعضی ها دوس دارن تو ایران هم اوضاع اونجوری باشه و شروع میکنن از کارهای اون خانم دفاع کردن!!
  • علی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    13 3
    شما هم برادر من مثلا میخواهی از حکومت و مذهب دفاع کنی؟در غرب اگر کسی حکومت و مذهب را مقصر نمیداند بخاطر اینست که دین از سیاست و حکومت جداست و در ایران جدا نیست .حکونت دینی که بجای تبلیغ دین و ارشاد جوانان مبلغانش بدنبال منصبهای دولتی و تجارت هستند و کلا امر آموزش جوانان را فراموش کرده اند معلومه که جوانانش چنین می شوند و معلومه که مقصر حکومت است. قصور و کوتاهی در امر ارشاد جامعه این نتیجه را داده است. ببینید جوانان ما چرا دوستی پسر و دختر را مباح میدانند و این امر حتی بعد از ازدواجشان ادامه داشته و منتج به این مشکلات میشود .
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    3 1
    خداوند عاقبت همه را ختم به‌خیر کنه
  • NL ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    21 2
    خيلي اين منطق سطحي بود
  • حسین IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    14 3
    "چرا هیچ‌کس در جایی نگفت دولت اتریش مسئول است؟" شاید به این خاطر که به عنوان یک فعال ارشد رسانه از سال 2009 تا الان فقط توانستید یک مثال بیاورید. مثال های این حوزه در کشور ما سالی چند تاست؟
  • عسکری IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    28 2
    البته بنده هم با نظر آقای گنجی در دفاع از یک امر طبیعی و فطری بنام غیرت و حرمت ناموس موافقم اما اینکه استدلال نمود که آیا « آیا اسلام گفته است شما شخصا می‌توانید همسرِ – مثلا منحرف – خود را به قتل برسانید؟» باید بگویم بله در اسلام آمده است و پیشنهاد می کنم که ماده ۳۰۳ قانون مجازات اسلامی و مخصوصا ماده ۶۳۰ همین قانون را یکبار مطالعه بفرمایند که می گوید «اساس ماده 630 همان قانون.: «هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد، می‏تواند در همان حال آنان را به قتل برساند».
  • علیرضا IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    2 20
    سپاس از تحلیل زیبا و درست شما. حالا باید خود را برای هجمه ها آماده کنید. درست اندیشی تاوان دارد
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    13 4
    متاسفم برا کسایی که برعلیه یه دختر 17 ساله که از بچگی شوهرش دادن به اجبار و به اجبار زندگی کرده اینطور نظر میدن تو اکثر کشورها تو این سن اگه با بچه بدرفتاری کنن سرپرستیشا میگیرن یه کم فکر خوبه ببینید شماهایی که جو علیه این دختر قربانی میدید چند سالتونه حتی تو سن های بالا هم پر از خطاییی چه برسه به اون دختر مظلوم که زندگیش به اجبار بوده امیدوارم یه روز نوبت دخترهای شما نرسه
  • ارش IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    11 2
    چون در کشور های غربی دین از حکومت و سیاست جدا هست ولی کشور ما مسئول همه چیز دین هست
  • ناشناس IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    17 7
    به نظرم اول از همه باید پدرش مجازات بشه که دختربچه اش را شوهر داده . تو 12 سالگی بعضی دخترها هنوز عروسک دارند اونوقت اون دختر بیچاره باید بشه زن یک خانه و مادر یک بچه .شما ازیک دختر 17 ساله که عملا از بچگی به نوعی بهش تجاوز شده چه انتظاری دارید که بهش انگ خیانت و بی غیرتی و .. میزنید . اون را با دختر بچه های خودتون مقایسه کنید .بعد هم باید اون کسی که مجوز ازدواجش را صادر کرد مجازات بشه . اینها قبل از شوهر قاتلش اون را کشتند.
  • ماریا IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    4 3
    بازم جای شکر داره که کمی متفاوت به قضیه نگاه شده اگرچه قطعا حرفِ شما به معنای این نیست که با اصل قضیه موافقید
  • حمید GB ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    14 3
    اون آدمی باید جوابگو باشه که دخترش رو در ۱۲ سالگی به زور «شوهر میده» و اون قاضی باید جوابگو باشه که گواهی بلوغ عقلانی به این دختر ۱۲ ساله میده که بتونن «شوهرش بدن» مرد حسابی، تمام زندگی و آینده و امکان تصمیم گیری یک دختر رو برای زندگیش گرفتن، اونوقت انتظار دارین فرار نکنه؟؟!! آقای محترم، از طرف خدا هم نظر میدید و درصد کثیری از مردم رو که به آزادی دخترکان دلبند و همسرانشون اهمیت میدن، بی ناموس خطاب میکنید؟ نظر رو منتشر بکنید و نکنید فرقی نداره
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      1 6
      قابل تـوجه انهایی که گفتن دختره رو زود شوهر دادن تو اون مناطق رسمه یعنی همه دوستان ودوربریاش ازاین ازدواجها فراوان هست
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    8 1
    کسانی که فقط یک بعد قضیه را مطرح می کنند،وازطرح وبررسی تمامی جوانب طفره می روند مغرضانه برخورد می کنند.
  • مجید IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    9 0
    قصور قوه قضاییه و نبود قانون قاطع و لازم الاجرا چنین جنایتها را بدنبال دارد به حزب و دسته و مخالف گیر بیخود ندهیم و کاستیها و قصور دیگران را توجیه نکنیم!!!
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      1 5
      قضائیه بیاد توخونه ها بگه اینجوری تربیت کنید اینجوری رفتار کنید همدیگرو نکشید طبق نطر شما
  • معروفی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    4 5
    سلام وقتی که در کشورهای غربی جنایتی روی می دهد اگر جانی غیره مسلمان باشد میگویند فرد اختلال روانی داشته اما اگر کوچکترین نشانه مسلمانی داشته باشد می گویند کار یک اسلامگرا بوده است می خواهند اسلام رابدنام کنند سوره مبارکه صف آیه 8 جواب اینهاست
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    6 0
    این قضیه هزار تا مسئله پشتش هستش که باید از دیدگاه روانشناسی و به صورت فنی مورد ارزیابی قرار بگیره،به جای این که هر کی نظرشد بگه مثل بقیه مسائل تو این مملکت که هیچ وقتم حل نشد و روز به روز پسرفت کردیم این هم ادامه خواهد داشت و بدتر از این
  • US ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 1
    همسر غیر مطلقه ؟ اگر غیر مطلقه بود چرا شوهرش اجازه رفتن به ترکیه داد ؟
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    5 4
    ربطی به سن کم این خانم نداره زن هایی هستن که اتفاقا خیلی هم سن و سال دارن و صاحب چند فرزند هستن و با میل و آگاهانه ازدواج کردن و چ بسا خانواده هاشون با ازدواج آنها مخالف بودن ولی خودشون ازدواج کردن با طرف و حالا میبینی با چن مرد دوستی دارن میرن بیرون و خدا می‌دونه چ کارهای دیگری انجام میدن این ربطی ب سن نداره ب نفس آدما داره وقتی نتونی کنترل کنی و اختیار دستش بدی همین میشه قتل جنایت بی آبرویی
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    13 1
    اگه زن حق طلاق داشته باشه می‌تونه طلاق بگیره و بعدش با هرکسی خواست ازدواج کنه.اگه طوق مهریه غیر منطقی گردن مرد نباشه دیگه خیلی از مشکلات به وجود نمیاد. وقتی ازدواج برای یکی از طرفین تبدیل به حبس میشه دیگه نمیتونی برای اینکه به دنبال فرار از حبس بوده ملامتش کنی. مطابق قوانین آلمان: فرار حق هر زندانیه. مردم به این اسارت یکی از طرفین اعتراض دارن وگرنه هیچکس از زن و مرد خیانتکار حمایت نمیکنه.
  • یوسف IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    3 4
    آفرین
  • پویا IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    4 11
    وقتی که می گوییم دین ما برترین است یعنی همه ی اعمال و رفتار ما هم باید برترین باشد هنوزدربرخی طوایف دختر عمو مال پسرعمواست. بااین عقاید وآداب می خواهیم نسل جوان معجزه کندودرچنین رویدادی عقلانی رفتارکند. دین مشکل ندارد. اموزش صحیح نبوده وآموزش دهندگان مشکل دارندخلاصه ریشه ی معیوبی بوده که چنین جوانی رشدنموده است
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    7 3
    جالبه به جای بررسی قوانین افتادن دنبال غیرت و غیرت بازی.دختری رو 12 ساله دادن به یه گردن کلفت و بعد به کشتنش دادن اسم غیرت روش می ذارن!
  • ترسو IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    7 4
    اصولا ازدواج یک تعهد بین دختر و پسر است تا زمانی که بتوانند یکدیگر را تحمل کنند بودن یا نبودن دلیل بر زندگی مشترک نیست .اون پسر قتل انجام داده قصاصش اعدام است و حرکت نمایشی که انجام داده تظاهر است که ربطی به فضا ندارد اعدامش کنید تمام !!!
  • علی IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    6 2
    به نظر من نویسنده تا حدودی نظراتش منطقی هست ... اما این دختر بچه بگیم بهتره خیلی جوان بوده بنده خدا گول خورده این مشکلات ازدواج زود هنگام هست که عقده ایش کرده پدر این دختر مقصر اصلی هست که دخترشو تو بچگی شوهر داده ...
  • ناشناس IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    10 1
    واقعا برای خانوادش متاسفم.دختری که ۱۲ سالش شده هنوز تو فکر عروسک بازیه و دنیاش باید صورتی باشه به زور شوهرش دادن .که باید کارایی رو انجام میداد که برا زنای سی ساله هم سخت و طاقت فرساس.وقتی هم پناه میبرده ب خانوادش پسش میزدن .خودتونو بذارید جای اون که یبار اشتباه کرده و شایدم نه تهدیدش کردن و عکساشو پخش کردن و جوابش شده این .چه لحظات وحشتناکی بوده وقتی شوهرش کسی که باید حامیش باشه مثل یه قصاب بالا سرش بوده.اگه دین رو مثال میزنید اینو یادتون باشه خدا گفته صد بار اگر توبه شکستی باز آی.ولی تو یه اشتباه عمدی یا غیر عمدی دختر بچه رو نبخشیدی .
  • سید IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    5 1
    برای ازدواج تنها غریزه جنسی پدیده آمده ملاک نیست ،از لحاظ جسمی وعقلانی باید شرایطش داشته باشیم،بعضی مریضی های روحی و روانی به مرور زمان بعد از بلوغ نمایان میشه ،چند سالی یه سری از مسولین میگن مستقیم یا غیر مستقیم شعار عروسک فرزندی میدن البته این نسخه را پیچیدن فقط برای مردم
  • غلام IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    7 1
    چون علت تل در اتریش ناموس پرستی نبود .بیمار روانی بود
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    4 2
    دختر 17 ساله یه بچه بی گناه است و به سن قانونی نرسیده و مسئول اعمالش نیست
  • امیرعلی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    7 7
    با سلام به نظرم حرف درستی زدند ایشان، اینکه مشکل چی بوده اون خانم بنده خدا از خونه زندگی فرارکرده، در سن کم ازدواج کرده، از زندگیش راضی نبوده و ... جای بررسی داره. اینکه اون مرد قاتل چگونه به این حد از عصبانیت رسیده که حاضر شده با وجود بچه کم سن و سال و تمام شرایط زندگی چنین جنایتی کنه هم جای بررسی داره. اما خداییش این کار به اسلام و حکومت ما چه ربطی داره؟ به قول نویسنده پس حکومت بیاد وارد زندگی خصوصی مردم بشه هر کس در زندگی زناشوییش مشکل داشت و مرد و زن داشتند به هم خیانت می کردند را دستگیر کنه که مبادا همچین اتفاقی بیفته؟ خداییش اون موقع گروه دیگری نمیگن تو زندگی مردم چرا دخالت می کنید؟ در آخر در جواب اونایی که میگن تو این چهل سال چه کار کردید که این شد نتیجه اش یک مورد از این اتفاقات را مثال بزنند که در یک خانواده مذهبی و پیرو خط امام و رهبری افتاده باشه چون کسی که در راه درست خانواده داری می کند و وقتی همه به اصول اخلاقی و دینی متعهد باشند محال ممکنه این دست اتفاقات بیفته. فقط یک مثال بزنید برای من اگر اشتباه میگم. پس حکومت و دین مسئول نیستند.
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    8 4
    به لطف دنیای مجازی این روزها بعضی ۱۷ ساله ها از زن ۳۰ ساله بیشتر میدونن این زن اگر بچه بود توی دنیای بچگی خودش با بچه سه ساله اش بچگی می‌کرد نه اینکه ولش کنه بره تو کمپ آوارهای سوری بعد دوباره ازدواج کنه بعنی چی برای شوهرش فیلم بفرسته شوهرش هم سن زیادی نداشته احساساتی عمل کرد وخودش رو بدبخت کرد وگرنه باید طلاقش میداد و زن می‌گرفت نه اینکه خودش رو بدبخت کنه بعضی ها از غربگرایی فقط فساد رو یاد گرفتن متاسفانه
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    6 2
    بعضی مردها با وجودی که وضع مالی خوبی دارند ولی پولی در اختیار زن قرار نمی دهند و زن هم به خاطر پول منحرف می شود.
  • سید اکبر IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    3 5
    این زن با بی عفتی قاتل ارزش های جامعه و خانواده بود و اولین قربانی شوهر ش بود
  • رهگذر IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    3 5
    درود بر نویسنده محترم.
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 1
    چرا ناراحت میشید خوب درست میگن اتفاقی که افتاده اما توجیه بعضی ها ونسبت به دین وحکومت بد ممکن دلایل زیادی دخیل باش اما بحث اینکه گناه گردن غیر نندازیم اول خود دختر مقصر بوده باید زن پایبند خانواده باش در فضای مجازی دنبال نامحرمی رفته چرا دلیلش اینها همه در قتل دختر تاثیر داشته
  • علی IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 4
    این حیوان کثیف خونخاررا زودتر اعدام ویا سرش راببرید.
  • anna IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    2 0
    نداشتن حق طلاق اين دختر و همينطور اين پسر رو بدبخت كرد. مردم دولت رو بخاطر اين امر مسئول ميدونن چرا سريع ياد گرفتيد با غرب مقايسه مي كنيد؟ چرا طلبكارانه حرف ميزنيد فرهنگ سازي شما در براير فرهنگ وارداتي غربي باخت داده برا همين مردم گله مند و طلبكارن از دولت و چون شمايي كه مدعي حقوق بشريد.
  • ناشناس IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    اخه‌این‌جوان‌دچارجنون‌شده‌وبه‌خودش‌مسلط‌نبوده‌‌‌بایدطلاقش‌میدادانسان‌اگاه‌سرگوسفندرانمیبردچه‌برسدبه‌سریک‌زن‌بی‌دفاع‌‌زناکرده‌طلاقش‌میدادناموس‌پرستی‌یعنی‌غیرت‌بیجا‌خداعقل‌داده‌بایدطلاقش‌میداد.
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 0
    دوست عزیز در هر جامعه ای حتی با قوانین مترقی درصدی از جرم و جنایت،با توجه به ژنوم خاص ، وجود خواهد داشت یک سری افراد روانی که در بهترین قوانین هم مستعد جرمند و در هر جامعه ای هم یافت میشوند ولی هیچ جامعه شناسی این نوع از افراد را ملاک خوب و بدی قوانین نمی‌شناسد.اما اینکه در جامعه ای افراد سالم و معمولی با توجه به قوانین تبعیض آمیز ،دست به خشونت آن هم از نوع غیر متعارف و وحشیانه میزنند این جای سوال دارد؟ در جامعه ای که مردانش مالک و صاحب زن هستند و خود هر کاری میکنند اشکالی ندارد ولی همان کار زن، بیناموسی و...و منجر به قتلش میشود .وقتی بدون رضایت زن و در سن خرد سالی یک بچه رو مجبور به ازدواج ناخواسته می‌کنی آیا انتظار داری یک زندگی بی عیب و نقصی بوجود آید .آیا قوانین در مورد زن و مرد در کشورمان عادلانه هست اینکه زن نصف مرد ارث میبرد بدون اجازه مرد حتی حق خروج از منزل ندارد شهادتش کمتر از نصف مرد حساب میشود ...قوانینی از این دست زن رو کالایی در دست مردان لحاظ میکند در حالی که زن از نظر خلقت و حق و حقوق عین مرد است و قابل تکریم و احترام.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    امان از تعصب کورکورانه
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    2 2
    کسانی بایدجوابگوی قتل دختراهوازی باشندکه بی حیایی ولاابالی بودن رادرجامعه تبلیغ میکنندکه نتیج ه آن می شودهرچه شد
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    2 1
    درودبرآقای گنجی عزیزدرودملت ایران.