چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر محافظه‌کار کانادا با وجود برگزاری انتخابات زودهنگام همچنان می‌تواند با کابینه اقلیتی خود حکومت را در اختیار بگیرد.

خبرگزاری آلمان گزارش داد، حزب محافظه‌کار استیفن هارپر، 49 ساله، توانست در انتخابات روز سه‌شنبه برتری خود را به عنوان قوی‌ترین نیرو کامل کند، اما دوباره نتوانست اکثریت مطلق را به دست آورد.

بدین ترتیب کانادایی‌ها برای سومین بار ظرف چهار سال اخیر هیچ حزبی را به طور صریح برای تشکیل دولت انتخاب نکردند.

در این میان لیبرال‌های مخالف متقبل شکستی ناگوار شدند. در رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی در این خصوص استعفای احتمالی استفن دیون، از ریاست این حزب انتشار یافته است.

پس از شمارش بخش بزرگی از آرا، حزب محافظه‌کار هارپر تا صبح چهارشنبه دستکم 138 کرسی از مجموع 308 کرسی پارلمان کانادا را از آن خود کرد و این در حالی است که 73 کرسی به لیبرال‌ها رسید.

بلوک کبکی‌ها که خواستار استقلال بخش‌های فرانسوی‌زبان این کشور است، همان 47 کرسی سابق را به دست آورد. سوسیال دموکرات‌های NPD هم توانستند با کسب دستکم 33 کرسی وضع خود را بهبود بخشند. در دومین کشور بزرگ جهان از لحاظ وسعت، بیش از 23 میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی بودند.

امیدهای پیش از انتخابات
هارپر که دو سال نیم با کابینه اقلیت حکومت کرد، پنج هفته پیش برگزاری انتخابات جدید را اعلام کرد. [سابقه این خبر] به خاطر اقبال عمومی در این مدت، حزب وی امید داشت دولتی در اکثریت را تشکیل دهد. در طول رقابت‌های انتخاباتی، محبوبیت محافظه‌کاران در نظرسنجی‌ها به شدت کاهش یافت. احزاب مخالف، هارپر را متهم کردند که در قبال بحران مالی جهانی به شدت منفعلانه عمل کرده است.

لیبرال‌ها تا سال 2006 بی‌وقفه در مسند قدرت بودند. دیون، 53 ساله، حدود دو سال است در راس این حزب قرار دارد. بر اساس ارزیابی نظرسنجی‌ها وی نتوانسته است مواضع خود را به اندازه کافی برای شهروندان کانادایی روشن کند. در انتخابات 2006، محافظه‌کاران 124، لیبرال‌ها 103، بلوک کبکی‌ها 51 و NDP 29 کرسی را به دست آوردند.

کد خبر 65880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز