یک بررسی جدید نشان می‌دهند که کرونا ظاهرا می‌تواند به طور مستقل بر چشایی هم تاثیر بگذارد و از هر ۱۰ بیمار کووید چهار بیمار تا حدی حس چشایی‌شان را از دست می‌دهند.

taste

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی بسیاری از بیماران کووید-۱۹ علاوه بر از دست دادن حس بویایی حس چشایی را هم از دست می‌دهند، اما دانشمندان با توجه به رابطه نزدیک بویایی و چشایی از دست دادن حس چشایی را به از دست دادن حس بویایی نسبت می‌دادند، به خصوص که موارد گزارش‌شده از دست دادن حس چشایی پیش از پاندمی کرونا نسبتا نادر بودند.

اکنون یک آنالیز جدید در آمریکا نشان می‌دهد که ۳۷ درصد یا حدود چهار از هر ده نفر از بیماران کرونا واقعا حس‌ چشایی‌شان را از دست می‌دهند و «گزارش‌ها درباه از دست دادن حس چشایی حقیقی و قابل افتراق از دست رفتن حس بویایی است.»

بر اساس یافته‌های این بررسی، اختلال کارکرد چشایی ممکن است به صورت از دست رفتن کامل حس چشایی، از دست رفتن نسبی حس چشایی یا اشتباه در تشخیص در طعم‌ها باشد.

این پژوهشگران می‌گویند زمان آن رسیده است که توجه‌ها به «زبان» جلب شود تا معلوم شود چرا حس چشایی در افراد مبتلا به کرونا دچار اختلال می‌شود و چگونه می‌توان این اختلال را برطرف کرد.

این پژوهشگران داده‌های مربوط به ۱۳۸۷۸۵ بیمار کووید از ۲۴۱ بررسی در فاصله ۱۵ مه ۲۰۲۰ تا اول ژوئن ۲۰۲۱ را آنالیز کردند. از میان این بیماران ۳۲۹۱۸ نفر تا حدی حس چشایی‌شان را از دست داده بودند.

یافته‌های این آنالیز نشان داد که بیماران زن با احتمال بیشتری نسبت به بیماران مرد ممکن است حس چشایی‌شان را از دست بدهند و در افراد ۳۵ تا ۵۰ ساله بالاترین میزان از دست رفتن حس چشایی گزارش شده بود.

اطلاعات مربوط به حس چشایی در این بررسی‌ها مربوط به گزارش شخص یا گزارش‌های مستقیم بود.

گزارش‌های شخصی بر اساس اعلام افراد در پرسشنامه‌ها یا سوابق بهداشتی است. گزارش‌های مستقیم بر اساس استفاه از کیت‌های آزمایشی است که حاوی محلول‌های دارای طعم‌های گوناگون شیرینی، شوری و گاهی تلخی و ترشی هستند که  از طیق قطره، نوار یا اسپری به بیمار داده می‌شوند.

کد خبر 658887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha