عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تماس تلفنی رییس جمهور یا همتای روسی خود را نشان از عدم انفعال ایران در بحران اوکراین دانست و گفت: کیف نتیجه اعتماد به غرب را چشید.

شهریار حیدری،

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «شهریار حیدری» درباره بحران اوکراین و سیاستی که جمهوری اسلامی ایران باید در قبال آن اتخاذ کند، گفت: یکی از مهمترین دلایلی که جنگ روسیه با اوکراین شکل گرفت، قدرت و تهدید ناتو در همسایگی قدرت بزرگی مانند روسیه است. چرا که روسیه در این شرایط نمی‌خواهد  قدرت ناتو  توسط اوکراین که عضو ناتو شده افزایش یافته و روسیه را محاصره و تهدید کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: برای روسیه خیلی مهم بود که اوکراین عضو ناتو نشود. از طرفی انگلیس و آمریکا با وعده‌های توخالی و پوشالی حمایت از اوکراین و امنیت این کشور را تضمین کردند. اما در عمل اوکراین فریب این وعده را خورد که واقعا عبرت آموز است. چرا که با حمله‌هایی که روسیه در دو روز گذشته انجام داده، کیف پایتخت این کشور محاصره شده و در عمل به سمت سقوط کشور پیش برود و در حقیقت طعم اعتماد به غرب را چشید.

نماینده مردم کرمانشاه در توضیح این موضوع گفت: چند سال پیش بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اعلام استقلال هر کدام از جمهوری‌های آن، اوکراین یکی از مراکز مهم هسته‌ای شوروی بود. اما انگلیس و آمریکا پیشنهاد دادند که اوکراین خلع سلاح شده تا در شرایط جنگ یا ناامنی، امنیت اوکراین را تضمین کنند که تفاهم نامه‌های بین المللی هم در این باره وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: طبق پیمانی که بین اوکراین و کشورهای غربی و آمریکا بسته شد،‌ باید در این شرایط از این کشور حمایت می‌شد تا روسیه وارد درگیری با اوکراین و جنگ با این کشور نشود. اما در عمل همگان دیدند که غرب و آمریکا پشت اوکراین را در این شرایط جنگی خالی کرده و این کشور خلع سلاح را مقابل روسیه تنها گذاشتند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ادامه داد:‌ اینکه جمهوری اسلامی ایران سال‌ها به دیگر کشورهای به ویژه کشورهای همسایه تذکر داده که از عضویت در ناتو و اعتماد به غرب پرهیز کنند، برای چنین روزهایی است.

وی تصریح کرد: غرب و آمریکا حتی می‌توانستند با استفاده از ظرفیت‌های بین المللی، مانع جنگ با روسیه شوند که به این موضوع ورود پیدا نکردند. از طرفی غرب می‌داند روسیه حق «وتو» در شورای امنیت دارد و هر گونه طرحی که علیه روسیه در مجامع جهانی مطرح شود، از طرف روسیه «وتو» خواهد شد و کشوری مانند چین هم که دارای حق «وتو» است از سیاست‌های روسیه حمایت می‌کند.

حیدری درباره اینکه آیا سیاست ایران درقبال بحران اوکراین انفعالی است یاخیر؟  گفت: اخیرا رییس جمهور با پوتین رییس جمهور روسیه درباره بحران اوکراین تلفنی صحبت و تبادل نظر کردند. همچنین دستگاه دیپلماسی کشور هم مواضع شفاف و قابل تعملی در این باره اتخاذ کرده که نشان از عدم انفعالی بودن جمهوری اسلامی در بحران اوکراین دارد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: آیت الله رییسی دراین تماس هم توصیه کردند که این جنگ ادامه پیدا نکند تا مردم بیگناه کشته نشوند. هم اینکه به رییس جمهور روسیه یادآور شدند در موضوع مذاکرات وین حمایت‌های لازم را داشته باشد. به عبارتی این تماس هم تذکر و توصیه به روسیه برای پایان جنگ بود و دیگر اینکه انتظار غیر مستقیم جمهوری اسلامی برای حمایت در مذاکرات هسته‌ای را بیان کرد.

حیدری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین بهترین موضع را اتخاذ کرده است، گفت: توصیه ایران به هر دو کشور پرهیز از ادامه درگیری و پیشنهاد دوستی است. از طرفی ایران چنین شرایطی را می‌تواند برای کشورهایی که مایل به عضویت در ناتو هستند را تشریح کند که اعتماد به آمریکا و انگلیس چه عواقبی را به همراه دارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با تاکید بر اینکه بحران اوکراین نشان داد که غرب فقط منافع کشور خودش را در نظر می‌گیرد، عنوان کرد: به عبارتی برای غرب منافع خودشان نسبت به دیگر کشورهایی عضو ناتو در اولویت است. البته دراین شرایط دغدغه روسیه هم خاتمه دادن جنگ برای جلوگیری از کشتار مردم اوکراین است.

حیدری تصریح کرد: با توجه به اینکه محوریت ناتو بر عهده آمریکا وانگلیس و سایرکشورهای غربی است، جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند عضو ناتو شود یا اعتمادی به آنها داشته باشد. بلکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران نگاه به شرق است که پیش از این با عضویت در پیمان شانگهای توجه و نگاه به شرق را به خوبی نشان داده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره درباره پیوستن برخی ازکشورها به ناتو هشدار داده است. چرا که ناتو در کنار هر کشوری می تواند تهدید برای آن کشور محسوب شود.

کد خبر 659934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    29 7
    بیشتر شبیه به یک شوخی است .
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      6 44
      شوخی نیست. الان ایران دست برتر را در مقابل روسیه دارد چون روسیه به ایران احتیاج سنگین دارد و ایت الله رییسی هم با زیرکی این موضوع را فهمیده و از موضع اقتدار با پوتین صحیت می کند
    • علی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      7 8
      نظرات بقیه دوستان رو خوندم متاسفانه اکثریت دچار فراموشی شدند . اول اینکه امریکا و انگلیس و چند کشور اروپایی بدون مجوز سازمان ملل و به بهانه دروغ به عراق و افغانستان و ... حمله کردند و با اینکه از مرزهای اینها دور بود دست به کشتار و غارت و تخریب چندین کشور زدند چرا اون موقع کسی صداش در نیامد ! چرا امریکا و چند کشور اروپایی رو کسی تحریم نکرد ؟ ساده لوح بودن هم حدی داره ! چرا خودتون رو زدید کوچه علی چپ ! پوتین دقیقا نیت ناتو و امریکارو فهمیده برای همینم دست رو نقطه ضعف انها گذاشت از امریکا هم پیمانانش کثیف تر نیست . قبلا ایران هم در زمان قاجار از این پیمانهایی که اکراین بسته با غرب داشته ولی موقع عمل ایران رو تنها گذاشتند . همش جنگ توی خاورمیانه هستش . چرا اون موقع که گرجستان حمله کرد زیاد سرو صدا نکردند چون سمت شرق بود ولی حالا که جنگ سمت خودشون رفته داد وغال میکنند . خدا کنه پای اروپاییها و امریکا هم به جنگ باز بشه تا جواب اون همه فتنه و کشتار که تو خاورمیانه انجام دادند با گوشت و خونشون پس بدند . قرار نیست تا ابد ارامش فقط مال این چندتا کشور باشه ‌‌.
  • محمد IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    29 6
    روسيه رسمأ اعلام كرده هر كشوري كه با من مرز مشترك دارد و همسايه است حق ندارد به پيمان ناتو ملحق شود و اگر چنين مسئله اي باشد حمله خواهم كرد خوب وقتي كشوري مستقل ناميده ميشود يعني چه كشور ديگر به او بگويد شما حق چنين كاري داريد يا نه خوب يعني زورگويي و قلدري پس اگر اينگونه است آنها ميگويند شما حق نداري بمب اتم داشته باشي چون براي ما تهديد است و جالب اينجاست وزير امور خارجه روسيه امروز در جواب خبرنگار ي كه پرسيد اوكراين به ناتو ملحق نشده بود چرا حمله كرديد گفت چون داشت با آمريكا و غرب قراردادهاي نظامي و اقتصادي انجام ميداد ديكتاتوري و پررويي به چي ميگن همين كه چون با من مرز مشترك داري و همسايه هستي محكوم به اين هستي هيچ گونه قراردادي با آمريكا و اروپا نداشته باشي بعد هم ميگن اوكراين كشور مستقل است بعد ميگه هر كاري انجام ميدي بايد از من اجازه بگيري و من اجازه دادم بعد
    • یه بنده خدا IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      1 0
      داداش مسئله اینه اینه که دقیقا آمریکا با کشورهای آمریکای جنوبی همین کارو میکنه و نه تنها اون جا بلکه تا عراق و افغانستان میاد که مبادا یازده سپتامبر (البته که ساختگی بوده )تو اونور دنیا تو کشور خودش رخ بده به هرحال این اقتضای ابر قدرت بودنه : روسیه ، چین و آمریکا اینجورین و ایران هم در دوران وسعت مرزیش همین بوده ، نمیشه کاریش کرد ، مهم اینه که مردم بیگناه کشته نشن و این برمیگرده به تصمیم گیری های حاکمان مثلا این که حمله رو محدود به مراکز نظامی کنند و ..... خب خاطرات حاکمان آمریکا حاکی از اینه که منافع بینند و در سیاست گذاری ها مردم دیگر جوامع کمترین اهمیتی براشون ندارند و البته شوروی هم دقیقا همین بوده ، این که روسیه فعلی در آینده چه میکنه تاریخ باید قضاوت کنه
    • ناشناس IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      1 0
      جناب اننیشتین ! مگر ترکیه عضو ناتو و هم مرز روسیه نیست ؟؟ مگر روسها بهش اس 400 ندادند ؟؟ چطور یک اس 300 کد لو رفته را 10 سال طول دادند تا به ما بدهند ؟؟
  • GB ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    38 13
    شعار نه شرقی نه غربی به فقط شرقی تبدیل شده است.
    • علی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      15 6
      دوست عزیز وقتی امریکا چند کشور اروپایی به عراق و افغانستان حمله کردند اون همه کشتار و غارت و تخریب زیر ساخت این چندتا کشور فقیر رو انجام دادند به چه بهانه ای بود ؟ چقدر از مرزهای اونها دور هست ! شما اصلا تو حوضه سیاست وارد نشو چون معلومه ادم ساده لوحی هستی که سریع جو گیر میشی
    • محمد IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      6 6
      دقیقا کاری که اروپا و امریکا با ایران میکنن حق نداریم به سمت غنی سازی بریم چون اونا احساس خطر میکنن ما هم مستقلیم از این هم دفاع میکنین یا فقط هرچی امریکا بگه خوبه
    • اصغر IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      0 0
      این شیوه قدیمی و اخلاق همیشگی روس بوده در دوره قاجار هم صراحتا به خاطر این که ایران مورگان شوستر را به عنوان مشاور مالی آورده بود به ایران حمله کرد. ما فقط فراموش کردیم
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    19 6
    به نظر میاد با این تفاسیر همه گناه ها با اکراینه و روسیه حق دارد به به یک کشور مستقل حمله و به جرم تمایل و فقط تمایل به پیوستن به ناتو مردم کشور ضعیف تر از خود رو به خاک و خون بکشد و ما هم از این قلدر مآبی روسیه دفاع کنیم مطمعنا این افراد از اشغال ایران در دوره قاجار توسط روسیه هم دفاع خواهند کرد.
    • NL ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      10 3
      کسانی که از تجاوزات روسیه و پوتین حمایت می‌کنند، بدانند که ممکنه یک روزی همین بلا بر سر خودشون بیاید و فردی پیدا شود که اونها را از خانه و کاشانه خودشون آواره کند. این عده اون فرد را ظالم می‌نامند ولی اون فرد با ادعای آزادی و مردمداری می‌آید.
  • محسن IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    18 7
    پوتین فقط زبان زور میفهمه
  • US ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    19 8
    این همه جنگ وتفرقه ونسل کشی دربین مسلمانان درخاورمیانه شرق وغرب نظاره گربودندوحاصل تلاش آنهابوده است لااقل الان مزه جنگ وویرانی تجربه کنندتاپی ببرندکه مردم یمن وفلسطین وسوریه وافغانستان وعراق چه گناهی مرتکب شده اندکه دایم درگیرجنگ باشند
  • علی IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    15 3
    عنوان خبر خنده داره
  • ناشناس IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    19 3
    اصلا ما را جز آدم حساب می کنند که به تذکرمان گوش بدهند. واقعاً. افغانی و عراقیی و سوریه ای گوش نمی کنند تا برسد به روسیه و غرب.
  • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    20 6
    در این سالها آنقدر توجه مسئولان ما به پرهیز از غرب زدگی جلب شد که از شرق زدگی فارغ بودند غافل از اینکه کشور ما بیشتر از غرب زدگی در دام شرق زدگی گرفتار شده است و خدا خودش عاقبت ما را بخیر کند روسیه ای که به کشور همسایه و هم زبان و هم نژاد خودش رحم نمیکند با دیگران چه میکند؟
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      4 1
      تو رو شاید حساب نکنند چون وطن فروشان و خود تحقیرهائ مثل شما را که شاگرد زشت کلامهای اخمق هستید جزو آدم حساب نمی کنند ولی ایران ابرقدرت را حساب می کنند روسیه روی شاخه سیبل ایران به اوکراین حمله کرده تنها کسی که تو دهن امریکایها یعنی اربابه شما زد ایران قدرقدرت بود وگرنه کسی جرات نداشت وطن فروشان جزو آدم حساب نمی شوند
  • پیمان IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    18 7
    به زودی شما هم طعم تلخ اعتماد به چین و روسیه را خواهید چشید اعتماد به ابرقدرت ها خیانت به ملت ایران است.
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      5 1
      باشه تَرک میکنیم
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    21 9
    تذکر به روسیه ؟!!!!!!!!!!!! مثل تذکر برای پایین آمدن قیمت ها!!!!!!!!!!!!!
  • اکبر US ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    15 10
    حمله روسبه به اوکرلین نتیجه وجود یک پپه در حال مرگ‌به عنوان ریس جمهور امریکاست
  • سید عباس موسوی DE ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    5 3
    جناب حیدری مگر بناست جمهوری اسلامی عضو ناتو سود ویا به آنها اعتماد داشته باشد .این حرفها چیه که شما میزنید
  • حرفشنو IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    5 4
    ببین از قدیم پیرمردهای خودمان میگفتن هر جا زور باشه قباله باطله !!ا الان هم همینه .روسیه میگه هیچ همسایه من حق نداره عضو ناتو بشه
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    12 0
    تحلیلتان کاملاً وارونه است این روسیه بود که از روز اول استقلال اوکراین این کشور را به رسمیت نشناخته و سعی داشته دولت دست نشانده در آن کشور حاکم شود . اوکراین همیشه مورد تهدید روسیه بود و آخرین آن هم جدا کردن کریمه از این کشور بود. اوکراین چاره ای جز پیوستن به ناتو نداشت و باید خیلی پیشتر این کار انجام می شد تا اکنو شاهد حمله روسیه نبود . ناتو هم نه پایگاهی در اوکراین داشت و نه دخالت آنچنانی ولی روسیه با بهانه های ساختگی به این کشور حمله کرد و خون مردم بی گناه را ریخت. اینکه می فرمایید در روز اول جنگ آقای رئیسی به آقای پوتین تذکر داده بیشتر شبیه جوک است و درخصوص سیاست انفعالی ما همین بس که از تمام تریبونهای رسمی بصورت تلویحی از جنگ روسیه حمایت شد.
  • نسرین IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    7 12
    درود برایران و محتدینش
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    7 0
    نظر شما باور کنیم یا نظر برادرتان دکتر فلاحت پیشه آقای شهر یار حیدری به مشکلات شهرستان برس به دامداران بدبختت برس
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    4 2
    دقیقا میشه تذکر رو معنی کنین؟😂😂😂😂
  • سیدسخی شاه حسینی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    5 0
    لعنت بر انگلیس و آمریکا
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 2
    فرقی زیاد نیست بین امریکا و روسیه در حمله به کشورها. فقط فرقش اینه که امریکا طالبان و القاعده و نیز صدام حسین را که در حالت عادی نمیخواستن سر به تن ایران باشه از بین برد.
  • حسین IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    2 0
    رئیس جمهور اکراین داشت بااین دوتامنطقه که به روسیه ملحق شدن واکثریت روسی بودن رواذیت میکرد وخیلیاروکشته بود واکراین داشن زرزیادی میزد بابت همین هواپیمای اکراینی ندیدی کوتاه نیومدن ومیگفتن اونایی که شلیک کردن بدیدخودمون محاکمه کنیم وجعبه سیاه روبدید خودمون باامریکا نظربدیم حالاخوردی بخور
  • علی IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    اینجا صحبت از کشتار عظیمی هست که دولت فعلی اوکراین از اهالی دونتسک و لوگانس در ۸ سال گذشته در سکوت خبری تمامی خبرگذاری های غربی کرده است .
  • فرهاد IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    2 1
    دوستان وهم زبانان عزیز باید بگویم اگر ایران را سرافراز میخاهیم باید مثل کره شمالی متکی به مردم وصنعت و تکنولوژی خودمون باشیم شعار نه شرغی ونه غربی باید در عمل اجراشود تا ابزار وبازیچه دست هیچ ابر قدرتی نباشیم امروز ایران باید انرژی هسته ای مستقل وکاملا بومی خودشو داشته باشد والا متکی بودن به شرق وغرب برای ما امنیت نمیاورد چه بسا ابر قدرتها برای کنارامدن با همتایان خودشان مارا غربانی کنند در دنیای سیاست دوستی وهمپیمانی معنای ندارد وفقط منافع کشورهاهست که حرف اول واخررو میزنه پس در دنیای سیاست قدرت وصنعت حرف اول واخررو میزنه که البته سطون وپشتوانه هر کشوری مردم اون کشور هستند اکراین اگر حمایت مردم خودشو داشته باشه هیچ بمب اتمی بر اراده مردمش چاره ساز نیست
  • ناشناس IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 2
    لعنت خدابرپوتین بی دین و متجاوز
  • دارا IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 1
    در طول تاریخ اروپائیان با چشم داشت به سرزمین های دور از افریقا و آسیا به مسلمانان و شرق آرامش رااز این کشور ها میگرفتند و تاریخ نشان میدهد که همواره در حال تجاوز به دولت عثمانی و هند و چین و روس ها و ایران بوده اند و عمده تلاش شان وعده دادن به حکام منطقه ای برای پیوستن به آنها بوده مثلا به همین روش مصر را از عثمانی جدا کردند و یا افغانستان را از ایران و این حربه را بارها تکرار کردند در صد سال اخیر دیگر بجز فریب دولتمردان با استفاده از شبکه های تلویزیونی و اینترنت مردم را هم دعوت به انقلاب های مخملی کرده و حوزه نفوذ خود را گسترش داده و در صدد تجزیه کشورها تا تبدیل آنها به دولت های کوچک و فاقد قدرت هستند. اوکراین هم روسیه مانند آذر بایجان از ایران جدا شد تا کم کم با غارت منابع و نفوذ در فرهنگ آن پایگاهی باشد برای تجزیه بیشتر کشور اصلی لذا برای دولت ها یی که سرزمین اصلی بوده اند این دخالت ها غیر قابل تحمل است و در واقع عامل اصلی این تنش ها چیزی نیست جز دخالت آنها اتفاقی که در یکی از استان های سوریه هم صورت گرفت و سریع ادامه یافت اما برای دولت های چین و روسیه و ایران کند تر است