شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

ترجمه - نسرین خسروشاهی: 25 درصد از دختران نوجوان در ایالات متحده دربرابر سرطان گردن رحم واکسینه شده‌اند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) اعلام کرده است، که این آمار برای یک واکسن جدید، بسیار خوب است. هرچند داده‌های پیشین نشان می‌داد که تنها حدود یک درصد از نوجوانان آمریکای‌لاتین این واکسن را دریافت کرده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد حدود یک چهارم از دختران نوجوان آمریکایی واکسن سرطان گردن رحم با عنوان گارداسیل را طی یکسال گذشته و در اولین سال توزیع آن دریافت کرده‌اند. لنس رودوالد، رئیس بخش خدمات ایمنی در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها می‌گوید: برای یک واکسن جدید، 25‌درصد واقعا خوب است. او همچنین می‌افزاید: ما نیاز به بررسی هر ساله این میزان داریم تا به هدفمان که داشتن 90 درصد دختر واکسینه است نزدیک شویم.

اما مارتین کست، ایمونولوژیست مدرسه پزشکی کک معتقد است: 25 درصد بد نیست ولی چندان هم راضی‌کننده به‌نظر نمی‌رسد. او می‌گوید: داده‌های پیشین در سالی که کارخانه سازنده، واکسن گارداسیل را منتشر کرده نشان می‌دهد تنها حدود یک درصد نوجوانان آمریکای‌لاتین این واکسن را دریافت کرده‌اند، در حالی که آنها جمعیتی هستند که بیش از همه به آن احتیاج دارند زیرا فراوانی عفونت نسبتا بالاست.

محققان می‌گویند: درصد نوجوانانی که 2 واکسن جدید دیگر را دریافت کرده‌اند بالا‌رفته است. درصد نوجوانانی که واکسن مننژیت را دریافت کرده‌اند از 20 درصد به 32‌درصد رسیده و واکسینه‌شدگان دیفتری، کزاز و سیاه سرفه نیز از 19 درصد به 30‌درصد رسیده‌است. CDC توصیه می‌کند که دختران واکسن سرطان گردن رحم را بزنند و سایر کودکان 11 یا 12 ساله نیز 2 واکسن دیگر را.

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا در ژوئن سال 2006 شروع به بازاریابی برای گارداسیل کرد. متخصصان می‌گویند: در سال 2007، 100‌میلیون دلار صرف بازاریابی این واکسن کرده‌اند و حدود 5/1 بیلیون دلار فروش داشته‌اند.

این واکسن در برابر ویروس پاپیلومای انسانی که عامل 70‌درصد از سرطان‌های گردن رحم در آمریکا محسوب می‌شود، ایجاد مصونیت می‌کند. اما انتقادهایی نیز به این واکسن شده است. برخی دانشمندان ادعا می‌کنند که این واکسن تاثیرات ناچیزی دارد و ایمنی کامل آن ثابت نشده است. گروه‌های محافظه‌کار نیز می‌گویند تزریق این واکسن در دختران جوان موجب افزایش فعالیت‌های جنسی در آنها می‌شود. حامیان مصرف‌کنندگان نیز نگران گرانی آن هستند زیرا برای 3دوره تزریق، 360 دلار باید پرداخت کنند.

داده‌های CDC که در گزارش هفتگی آن منتشر شد از بررسی سالانه خودایمنی ملی برای نوجوانان این مرکز به دست آمده بود. محققان یک مصاحبه تلفنی با حدود 3 هزار نوجوان بین سنین 13 تا 17 سال انجام دادند و سپس جواب‌های آنها را با رکوردهای واکسیناسیون پزشکان تایید کردند. آنها دریافتند که 1/25 درصد از دختران در این گروه دست‌کم یک دوز از این واکسن را دریافت کرده‌اند که حدود 5/2‌میلیون نفر از کل 10 میلیون دختر نوجوان کشور را شامل می‌شود، ولی تنها یک چهارم از این گروه هر 3دوز این واکسن را دریافت کرده‌اند؛ البته مقامات به این نکته اشاره کرده‌اند که دوره کامل واکسیناسیون حدود 6 ماه زمان لازم دارد و بسیاری از دختران وقت انجام آن را نداشته‌اند.

هر چند در سال‌جاری نتایج واکسیناسیون بهتر است اما اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا گزارش داده که در 3‌ماهه دوم سال فروش گارداسیل 9‌درصد تنزل داشته که شاید بتوان آن را به مسائل اقتصادی مربوط دانست.

لس آنجلس تایمز-10 اکتبر

کد خبر 66043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز