ترکیه امروز (یکشنبه) حمله روسیه به اوکراین را در یک تغییر لفظ که می‌تواند راه را برای این کشور عضو ناتو برای محدود کردن عبور نیروی دریایی روسیه به دریای سیاه هموار کند، «جنگ» خواند.

اوکراین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس کنوانسیون ۱۹۳۶ مونترو، ترکیه بر تنگه‌های داردانل و بسفر که دریای مدیترانه و دریای سیاه را به هم متصل می‌کند کنترل دارد و می‌تواند عبور کشتی‌های جنگی را در زمان جنگ یا در صورت تهدید محدود کند.

آنکارا با ایجاد تعادل در تعهدات غربی و روابط نزدیک خود با مسکو، گفته است که حمله روسیه غیرقابل قبول است، اما تا به امروز (یکشنبه) این وضعیت را به عنوان یک جنگ توصیف نکرده بود.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در توییتر نوشت: «در چهارمین روز از جنگ اوکراین، ما درخواست رئیس‌جمهوری (طیب) اردوغان برای توقف فوری حملات روسیه و آغاز مذاکرات آتش‌بس را تکرار می‌کنیم.»

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات نیز ترکیه گفت: «ما شاهد جنگ دیگری در منطقه خود هستیم.» او نیز پیشنهاد اردوغان برای میانجیگری را تکرار کرد.

کی‌یف از آنکارا درخواست کرده است تا مانع از عبور کشتی‌های جنگی روسیه به سمت دریای سیاه شود که مسکو از آنجا حملاتی را به سواحل جنوبی اوکراین آغاز کرده است.

اما وزیر خارجه ترکیه روز جمعه گفته بود که روسیه بر اساس مونترو حق دارد کشتی‌ها را به پایگاه اصلی خود بازگرداند که این می‌تواند هرگونه تغییر سیاست ترکیه را محدود کند.

ترکیه روابط خوبی با روسیه و اوکراین برقرار کرده است. هر اقدام بیش از حد علیه مسکو می‌تواند به واردات انرژی سنگین و کالاها و بخش گردشگری ترکیه در زمانی که این کشور دچار آشفتگی اقتصادی است، آسیب برساند.

کد خبر 660453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha