این‌روزها که مدارس مجازی شده و صفحات کوچک و بزرگ گوشی‌های تلفن همراه و لپ تاپ و کامپیوتر، اسم و رسم کلاس‌های درس را یدک می‌کشند، بیشتر از گذشته احتمال لغزش نوجوانان در فضای مجازی وجود دارد. در مدرسه هیئت امنایی «شهید چمران» برای مفید بودن وقت گذرانی و گشت‌وگذار دانش‌آموزان در این فضای پرجاذبه و پرخطر، تدبیرها و ترفندهای خاصی به کار بسته شده است.

رابعه تیموری

همشهری آنلاین - رابعه تیموری: «تشکل درزی‌ها (خیاطان)، تشکل فن‌آوران (تعمیرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رایانه و تولید محتواهای چندرسانه‌ای)، گروه مستوفیان (ارائه گزارش هزینه‌ها و درآمد مدرسه به اولیا) ؛ این گروه‌ها جزو ٢۵٦ تشکل دانش‌آموزی هستند که پیش از شیوع ویروس کرونا در دبیرستان دوره اول پسرانه شهید چمران تشکیل شد تا دانش‌آموزان در قالب این گروه‌ها مهارت‌های مختلف را تجربه کنند.
در این مدرسه بچه‌ها باید هم فارسی و ریاضی و مطالعات اجتماعی را به خوبی بیاموزند و هم آچار و پیچ-گوشتی به دست گرفتن و تخته و الوار به هم چسباندن را تمرین کنند. به قول «عظیم گل محمدی» دانش‌آموزان این مدرسه آزادند ببرند و بدوزند و خراب و آباد کنند، ولی اگر پژمرده و بی‌حال و بی‌تفاوت باشند به آنها خرده گرفته می‌شود.

 همه ‌فن حریف‌ها | پرسه‌زنی مفید و دسته جمعی در فضای مجازی


کرونا تشکل‌ها را تعطیل نکرد


گل محمدی مدیر مدرسه شهید چمران است و می‌گوید : «فعالیت‌های علمی و عملی مکمل یکدیگرند و نباید آنها را از هم جدا بدانیم. با توجه به شرایط کنونی جامعه، ما باید دانش‌آموزی تربیت کنیم که اگر نتواند پشت میز بنشیند، اعتمادبه‌نفس و انگیزه‌اش را از دست ندهد و با توانایی‌های خود مسیر پیشرفتش را پیدا کند. چنین نسلی در جامعه کمتر آسیب می‌بیند و دچار بزهکاری نمی‌شود. »
با شیوع ویروس کرونا دبیرستان شهید چمران هم مانند سایر مدارس شهر تهران خاموش و بی‌هیاهو شد و صفحات تلفن همراه و تبلت و رایانه جای مدرسه و کلاس درس را گرفتند، اما در این شرایط و در حالی که صحبت از فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی مدارس به طنز و فکاهی شباهت داشت، در این مدرسه جنوب شهری، چرخ فعالیت‌های پرورشی و تربیتی از حرکت نایستاد و به موازات برنامه‌های آموزشی مدرسه، طرح‌های پرورشی به صوررت آنلاین اجرا شد.

 همه ‌فن حریف‌ها | پرسه‌زنی مفید و دسته جمعی در فضای مجازی


برنامه‌های قابل اجرا در فضای مجازی


گل محمدی درباره طراحی و اجرای فعالیت‌های پرورشی می‌گوید : «در اغلب فعالیت‌های مدرسه جنبه عملی آنها باعث جذب و استقبال دانش‌آموزان می‌شود و اغلب این فعالیت‌ها در فضای آنلاین قابل اجرا نیستند. ما با استفاده از نظرات دانش‌آموزان، اولیای آنها و مربیان مدرسه برنامه‌های پرورشی متفاوتی طراحی کردیم که در فضای مجازی قابل اجرا باشند. »
تشکل‌های آزمایشگاه، دست سازه‌ها، سفیران سلامت، سخت‌افزار رایانه، نرم‌افزار رایانه، بسیج، زاییچه (گرامیداشت سالروز تولد دانش‌آموزان)، تقویم تاریخ، کتابخوانان، شورای دانش‌آموزی، انتظار و مهدویت، مناسبت‌ها، اردوهای مجازی و... جزو۵٠تشکلی هستند که در فضای مجازی فعال است.

 همه ‌فن حریف‌ها | پرسه‌زنی مفید و دسته جمعی در فضای مجازی


نقشه‌هایی برای جلب مشارکت دانش‌آموزان


اعضای تشکل‌ها در فضای مجازی با هم جلسه می‌گذارند و درباره مراحل و نتایج فعالیت‌ها، تحقیقات و پژوهش‌هایی را که در منزل انجام می‌دهند، با هم بحث و همفکری می‌کنند. اغلب تشکل‌های مجازی مدرسه به صورت گروهی اجرا می‌شود.
گل محمدی می‌گوید : «با مجازی شدن آموزش، اوقات فراغت دانش‌آموزان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر دسترسی دانش‌آموزان به امکانات وب گردی سهل‌تر و گسترده‌تر شده وبخش قابل توجهی از زمان دانش‌آموزان در فضای مجازی می‌گذرد. دانش‌آموزان تمایل دارند آزادانه و بدون نظارت والدین و مربیان در این فضا گشت‌وگذار کنند که مشکلات و آسیب‌های جدی را برای آنها به همراه می‌آورد. هدف ما از طراحی برنامه‌های فرهنگی و آموزشی مجازی به حداقل رساندن زمان پرسه دانش‌آموزان در این فضا است. یعنی سعی کرده‌ایم برنامه‌های خلاقانه‌ای طراحی کنیم که با مشارکت فعال دانش‌آموز اجرا شود و بچه‌ها به صورت دسته‌جمعی و هدفدار در فضای مجازی وقت صرف کنند. »

 همه ‌فن حریف‌ها | پرسه‌زنی مفید و دسته جمعی در فضای مجازی


رایانه خانگی و لپ تاپ ایمن‌تر هستند


او نظارت خانواده بر فعالیت‌های دانش‌آموزان بر چگونگی استفاده آنها از فضای مجازی را لازم می‌داند و می‌گوید : «بهتر است دانش‌آموزان برای شرکت در کلاس‌های درس آنلاین از رایانه خانگی و لپ تاپ استفاده کنند تا امکان نظارت والدین بیشتر شود. »
دبیرستان دوره اول شهید چمران از مدارس نمونه دولتی منطقه ١٧ است که سال گذشته براساس مصوبه وزارت آموزش‌وپرورش کشور به مدرسه هیئت امنایی تبدیل شده است.
 

کد خبر 661029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی LU ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    خیلی ممنونم از شما.مطلب مفید و کاملی بود. مدرسه خوبی هست👌