شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران که به دعوت دولت ژاپن در توکیو به سر می‌برد عصر جمعه 26 مهر ماه، با ناکاسونه وزیر امور خارجه ژاپن دیدار و ضمن تشریح رفتارهای متناقض قدرت‌ها در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای تاکید کرد:

این انتظار وجود دارد که ژاپن به‌عنوان یک کشور متمدن و آزاده، به رفتارهای دوگانه قدرت‌های بزرگ انتقاد کند. به گزارش همشهری، ابتدای این دیدار وزیر امور خارجه ژاپن ضمن اظهار تشکر از شهردار تهران و هیأت همراه به‌واسطه پذیرش دعوت دولت ژاپن، سطح مناسبات میان دو کشور را مطلوب دانسته و بر ضرورت ارتقای آن تاکید کرد.

ناکا سونه با تاکید بر این مطلب که برنامه سفر شهرداری تهران و هیات همراه وی به ژاپن حاکی از علاقه‌مندی جدی مقامات شهری تهران برای توسعه مناسبات است، خاطرنشان کرد: ایران کشوری مهم و تحولات آن نیز برای جامعه بین‌المللی مهم است. از جمله هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا و خصوصا ژاپن انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری ایران به‌شدت تعقیب می‌شود و مورد توجه قرار دارد.

در ادامه این دیدار شهردار تهران طی سخنانی ضمن تشکر از دولت ژاپن به‌واسطه علاقه‌مندی جهت توسعه روابط میان کلانشهرهای تهران و توکیو خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم زمینه‌های مناسبی برای همکاری در موضوعات اقتصادی و فناوری میان شهرهای توکیو و تهران و همچنین در سطح ملی میان 2کشور ایران و ژاپن وجود دارد.

قالیباف درخصوص سخنان وزیر امور خارجه ژاپن پیرامون پرونده هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: ما براساس درخواست آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در برهه‌هایی از زمان فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق در آوردیم، اما با اجرا نشدن تعهدات از سوی طرف مقابل پس از مدتی به این جمع‌بندی رسیدیم که رفتار دوگانه آمریکا و غرب مانع از آن می‌شود که این سیاست‌های اعتماد ساز به سرانجام برسد.

شهردار تهران تصریح کرد: در حالی که برخی از کشورها حتی در مناطقی همچون شرق آسیا و خاورمیانه سلاح هسته‌ای در اختیار دارند، این ابهام به‌وجود می‌آید که اگر غرب واقعا نگران توسعه سلاح‌های هسته‌ای است پس چگونه این رژیم‌ها مورد تایید آمریکا قرار می‌گیرند و حتی به انعقاد قراردادهای هسته‌ای آن‌هم خارج از چارچوب آژانس مبادرت می‌کنند.

قالیباف تاکید کرد: براساس حسن همکاری با مجامع بین‌المللی که راهبرد اصلی ایران است، ایران از اعتماد‌سازی‌ بیشتر در چارچوب تعهدات خود استقبال می‌کند تا به جامعه جهانی این اطمینان را بدهد که فعالیت‌های ما همگی در چارچوب مقررات NPT است.

شهردار تهران با اشاره به نقش برجسته‌ای که دولت ژاپن می‌تواند در تصحیح نگاه موجود به پرونده هسته‌ای ایران داشته باشد، اظهار داشت: مردم ایران قربانیان سلاح‌های کشتار جمعی در جریان جنگ با دولت دست‌نشانده عراق و مردم ژاپن نیز قربانیان بمب‌های اتمی آمریکایی بوده‌اند، به همین خاطر فکر می‌کنم راحت‌تر مقصود یکدیگر را متوجه شویم. لذا این انتظار وجود دارد که شما نقش لازم را ایفا کرده و به‌عنوان یک کشور متمدن و آزاده به رفتارهای دو‌گانه قدرت‌های بزرگ انتقاد کنید.

در پایان این ملاقات شهردار تهران به نمایندگی از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دعوتنامه سفر به تهران را به وزیر امور خارجه ژاپن تسلیم کرد.

تضمین سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی در تهران

شهردار تهران همچنین در اتاق بازرگانی ژاپن حضور و طی سخنانی در جمع نخبگان و مدیران صنایع بزرگ این کشور فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران را معرفی و ابراز کرد: امنیت سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی در تهران و ایران تضمین می‌شود.

محمدباقر قالیباف در جریان این دیدار نقش کمپانی‌های بزرگ اقتصادی دنیا را در معادلات سیاسی مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: واقعیت این است که این روزها اقتصاد از مؤثرترین پارامترها در مناسبات جهانی محسوب می‌شود.

شهردار تهران با اشاره به توان اقتصادی مناسب ایران و همچنین درخواست بالای موجود برای ورود سرمایه به کشورمان از یکسو و واردات انرژی به ژاپن از سوی دیگر خاطرنشان کرد: گسترش تعاملات اقتصادی میان ایران و ژاپن می‌تواند تضمین‌کننده نفع اقتصادی مجموعه‌های صنعتی و بازرگانی و همچنین توسعه سریع‌تر شهرهای درحال توسعه باشد.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و صنایع بزرگ ژاپنی، هم در دولت ملی و هم در دولت‌های محلی همچون شهرداری تهران فراهم است، جایگاه ژاپن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکای اقتصادی ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: هم‌اکنون در شهر تهران برنامه‌های مفصلی را شروع کرده و در دست اقدام داریم؛ ضمن اینکه پایتخت جمهوری اسلامی مزایایی برای سرمایه‌گذاری دارد که نباید از آنها غافل شد.

پس از سخنان شهردار تهران، رئیس اتاق بازرگانی ژاپن نیز طی سخنانی ضمن تاکید بر این نکته که سفر شهردار تهران به توکیو می‌تواند به‌عنوان فصلی قابل توجه در مناسبات اقتصادی میان 2کشور ثبت گردد، تصریح کرد: درصورت پدید آمدن شرایط لازم برای ارتباط میان فعالان اقتصادی و بخش‌های اقتصادی ایران، حتما علاقه لازم برای انتقال سرمایه نیز پدید خواهد آمد.

مزایای سرمایه‌گذاری خارجی در تهران

شهردار تهران، تضمین بالای سرمایه‌گذاری‌های خارجی، وجود یک مؤسسه اقتصادی و شبه بانکی قوی در کنار شهرداری پایتخت، بی‌تاثیر نبودن مسائل روزمره سیاسی و سیاست گذاری‌های شهرداری‌ها را به‌عنوان نمونه‌هایی از این مزایا بر شمرد.وی در ادامه این دیدار به معرفی برخی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر تهران پرداخت و فعالان اقتصادی ژاپن را به انجام مطالعات تخصصی درخصوص آنها دعوت کرد.

کد خبر 66114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز