واردات خودروهای خارجی در محدوده قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار می‌تواند نسخه‌ای برای رهایی از وضع کنونی آشفته بازار خودرو در کوتاه‌مدت و مواجهه با محصولات بی‌کیفیت تولیدکنندگان داخلی باشد.

خودرو خارجی2.jpg

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محاسبات در بازار خودروهای خارجی حاکی است دلالان و واسطه‌ها خودروها را با دلار ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی به مشتریان می‌فروشند و از این طریق سودهای میلیاردی به جیب می‌زدند.

در یک نمونه، اکنون متوسط قیمت یک دستگاه سانتافه مدل ۲۰۱۷ با کارکرد بالای ۵۰ هزار کیلومتر در بازار داخلی بین ۱.۷ تا ۲ میلیارد تومان است، در حالی که در بازار دست دوم کشور امارات همین خودرو با کارکرد کمتر چیزی حدود ۵۰ هزار درهم (نزدیک به ۳۵۰ میلیون تومان) به فروش می‌رود.

حتی اگر عوارض ۱۰۰ درصدی بر واردات خود وضع شود و ۲۰۰ میلیون تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شماره‌گذاری و غیره از مشتریان گرفته شود، این خودرو در نهایت ۹۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت که فاصله زیادی با قیمت‌های داخلی دارد و فقط عده‌ای سودجو از آن برخوردار می‌شوند.

آنچه مسلم است با گذشت چند سال از ممنوعیت واردات خودرو، نارضایتی عامه از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی و تشنگی بازار، به نظر می‌رسد باز شدن درهای کشور به واردات خودروهای خارجی (البته به شکل محدود، کنترل شده و در حدود قیمتی که مردم قادر به خرید آنها باشند) می‌تواند نسخه‌ای کوتاه‌مدت برای رهایی از وضعیت آشفته فعلی بازار باشد.

در این زمینه، «مهدی دادفر»‌ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است: آنچه از فحوای کلام رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر ایشان در جمع فعالان تولیدی قابل برداشت است، کیفیت خودروهای تولیدی و رضایت‌مندی مردم است که از سال‌ها پیش بر آن توصیه و تاکید داشته‌اند، اما هیچ‌وقت خودروسازان ما جز شعار دادن و سوء استفاده از این بیانات، کوچکترین توجهی به آن نداشته‌اند.

وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اکنون و با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، فضایی ایجاد شده تا سوء برداشت‌کنندگان اگر می‌توانند آنچه که حق مردم است را به آنان بدهند و در غیر این صورت، تلاش شود تا مردم به آنچه می‌خواهند برسند.

وقتی منافع عده‌ای به خطر می‌افتد

دادفر معتقد است:‌ خودروسازان داخلی در سال‌های گذشته با انحصارگرایی، مردم را گروگان گرفته‌اند و شاهد این مدعا عدم عمل به تعهدات از سوی خودروسازان و تعداد زیاد خودروهای ناقص به بهانه کسری قطعات است.

وی تصریح‌کرد:‌ این در حالی است که امروز می‌توان با ایجاد گشایشی در واردات، آن هم به صورت علمی و منطقی با وضع تعرفه‌ها و عوارض منطقی، از التهابات این بازار کم کرد و انحصار خودروسازان داخلی را شکست.

این مقام صنفی تاکید کرد: مردم نیز می‌توانند در یک فضای رقابتی درست، خودروی خارجی ایمن با قیمت مناسب و متناسب با درآمدهایشان را خریداری کنند.

وی تصریح‌کرد: آنچه مسلم است تولیدکنندگان داخلی چنین چیزی را نمی‌خواهند، زیرا در این صورت منافع عده‌ای به خطر خواهد افتاد.

واردات خودرو با حفظ فاصله قیمتی ۲۰ درصدی با محصولات داخلی

این کارشناس صنعت خودرو ادامه‌داد: در بازار خودروهای خارجی می‌توان محصولات با قیمت هشت تا ۲۰ هزار دلار پیدا کرد که استانداردهای ۸۵ گانه مد نظر ایران را نیز پاس کنند، اما وضع تعرفه‌ها و عوارض باید به گونه‌ای باشد که فاصله قیمتی ۲۰ درصدی (و نه ۲۰۰ درصدی)‌ با محصولات داخلی ایجاد کند.

سخنانی که پرده از بی‌کفایتی خودروسازان کنار زد

وی یادآور شد:‌ در سال‌هایی نه‌چندان دور و در حالی که طرح کاهش پلکانی تعرفه‌های  واردات خودرو در حال اجرا شدن بود، خودروسازان داخلی و آنهایی که منافع خود را در خطر می‌دیدند جلوی نزدیک‌شدن قیمت محصولات خارجی و داخلی را گرفتند و در حقیقت می‌خواستند روی بی‌کفایتی و ناتوانی خود سرپوش بگذارند؛ اما ‌سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب، این پرده را کنار زد.

دادفر همچنین با اشاره به وضع عوارض ۱.۵ میلیارد تومانی بر هر خودروی خارجی که از سوی کمیسیون تلفیق مجلس مطرح شده، همچنین تعرفه ۸۶ درصدی بر قیمت سیف خودرو (قیمت کالا، بیمه و کرایه تا بندر مقصد) بر اساس ارز ۲۴ هزار تومانی، گفت: این موارد سبب می شود تا حداقل قیمت هر خودروی خارجی کمتر از ۳.۵ میلیارد تومان نباشد و با وجود چنین طرح‌هایی واردات خودروهای خارجی نیز تنظیم‌گر بازار نخواهد بود.

انحصارشکنی با واردات ۵۰ تا ۷۰ هزار دستگاه خودرو

همچنین، «حسین مقیسه» کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با ایرنا با یادآوری اینکه ‌عموم واردکنندگان قادر به انجام واردات خودرو با استفاده از ارزهای در اختیار خودشان و بدون ذکر منشا ارز هستند، افزود: پیشنهاد می‌شود عدد مورد نظر برای واردات خودرو اعلام شود و سپس آن میزان ارز به واردات خودروهایی در محدوده قیمتی خودروسازان داخلی (بین هشت تا ۲۰ هزار دلار) اختصاص یابد.

وی ادامه‌داد: به نظر می‌رسد با این شیوه بتوان بین ۵۰ تا ۷۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد که سبب می‌شود هم انحصار خودروسازان داخلی شکسته شده و هم عطش بازار برای خرید خودروهای به‌روز و باکیفیت خارجی کاهش یابد و بازار خودرو به یک تعادل نسبی برسد.

کد خبر 661301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha